عوامل موثر در بازاریابی رسانه های اجتماعی

در ادامه بررسی عوامل مهم در بازاریابی رسانه های اجتماعی موثر و در تکمیل مطلب با بازاریابی رسانه های اجتماعی به برند خود قدرت دهید!”    مقاله زیر را مطالعه نمایید.

جهت شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ با تایید اداره آموزش عالی کشور امارات برای مهاجرت و کار در خارج از کشور روی لینک زیر کلیک نمایید. 

دوره دیجیتال مارکتینگ (دوره بازارسازی و بازاریابی دیجیتال) 

انتخاب ابزار شنیدن اجتماعی

ابزارهای زیادی برای راه انداختن کمپین  شنیدن اجتماعی شما موجود است. این ابزارها در سطوح مختلفی از هزینه و ویژگی های گوناگون موجود هستند تا به شما کمک کنند برنامه ی شنیدن مناسبی داشته باشید. خوشبختانه چه به تنهایی کار شنیدن را انجام دهید یا در قالب یک تیم، راه های زیادی برای کمک به شما در پیاده سازی این روش بهبود بازاریابی رسانه های اجتماعی  وجود دارد.

اگر شما پهنای باند یا بودجه ی کافی برای استفاده از ابزارهای شنیدن پیشرفته را ندارید، می توانید از گوگل الرتز به عنوان بخشی از استراتژی شنیدن خود استفاده کنید. گوگل الرت یک گزینه ی رایگان مقرون به صرفه برای بازاریابان رسانه های اجتماعی است. همان طور که ممکن است بدانید، گوگل دائما در حال خزیدن و رصد وب به دنبال محتواست. گوگل الرتز به شما امکان می دهد هشدار ایمیلی دریافت کنید. به این ترتیب که هرگاه کلماتی کلیدی مانند نام شرکت، نام محصول و یا نام اعضای شناخته شده ی مجموعه ی شما که از پیش توسط شما تعریف شده است در موتورهای جستجو تایپ شد، ایمیل هشداری به شما داده می شود. در صورتی که کسب و کار شما کوچک است و زیاد منشن نمی شود و یا حلقه های پیچیده ی پاسخگویی نیاز ندارد، این گزینه به پیشرفت شما کمک می کند.

کسب و کارهای کوچک با یک یا دو شنونده می توانند از ابزاری مانند منشنMention استفاده کنند. این ابزار می تواند کلمات کلیدی مناسب در جستجوها را تشخیص دهد و منشن ها را مستقیما از تمامی انواع شبکه های اجتماعی مانند کانال های رسانه های اجتماعی، بلاگ ها و سایت های جدید استخراج کند. ابزارهای بسیار دیگری برای این کار وجود دارد که با منشن رقابت می کنند، بنابراین اگر به قدر کفایت تحقیق کنید می توانید بهترین ابزار را برای کار خود پیدا کنید. ابزارهای شنیدن مانند منشن، از نظر هزینه و کارکرد در سطح متوسط هستند. این ابزارها شما را یک شبه پولدار نمی کنند، اما اطلاعات خوبی در مورد کمیت ها، تمایلات و گزارش ها به دست می دهند.

برای فراتر رفتن از ابزارهای سطح متوسط، کسب و کارهایی در سطح کارآفرینی می توانند از ابزارهای شنیدن اجتماعی مناسب تر و البته گران تری مانند رادیان6 radian6  استفاده کنند. این پلتفرم شامل ویژگیهای گزارشگیری بیشتر، یکپارچه سازی با CRM   ها و نرم افزارهای هلپ دسک می شود. این ابزار برای تیم های بزرگ تر و کارکردهای پیشرفته تر بسیار مناسب است.

برنامه ریزی برای شنیدن

در ابتدای این فصل از اهمیت شنیدن اجتماعی به عنوان یک استراتژی گفتیم. اما به راستی شخص چگونه باید شنیدن اجتماعی را اجرا کند؟ دست از پا خطا نکنید: شنیدن اجتماعی تصادفا اتفاق نمی افتد؛ در واقع این کار یک عملیات تاکتیکی است. ما کمپین های شنیدن اجتماعی را به ابزارهایی که “گوش به زنگ” کلمات کلیدی هستند می سپاریم. پیش از شروع کمپین  شنیدن اجتماعی، شما باید مشخص کنید دقیقا باید به کدام کلمات کلیدی گوش سپرده شود. پنج دسته از کلمات کلیدی در مورد تمامی کسب و کارها صدق می کند

برندها: این در واقع شامل نام شرکت، برندها، زیربرندها و محصولات می شود.

موضوعات: موضوعات مرتبط با صنعت خود را که مردم در موردش صحبت می کنند کشف کنید. دریابید شما چگونه می توانید نفوذ و سلطه ی خود را در این موضوعات گسترش دهید.

رقبا: تعیین کنید که رقبایتان چه کسانی هستند. ببینید مردم درباره ی آنها چه می گویند. نیز توجه کنید که رقبا، مشتریان بالقوه و مشتریانتان چه نیازها و مشکلاتی را در شبکه های اجتماعی به گوش دیگران می رسانند.

اینفلوئنسرها: به برندها و اشخاصی که در حوزه ی صنعت شما تاثیرگذار هستند، نزدیک شوید. از آنچه که آنها در مورد صنعت شما می گویند یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، آگاه شوید.

مردم: به آنچه مشتریان، مشتریان بالقوه و دیگران در مورد اشخاص مطرح و مشهور در مجموعه ی شما می گویند، توجه کنید.

 

اپل، یکی از بزرگترین شرکت های فن آوری، می تواند به عنوان شرکتی که به شدت به شنیدن اجتماعی متعهد است معرفی شود. اپل به تمامی برندهایش گوش می دهد، ios و Apple Watch( و خیلی خیلی بیشتر از اینها). هشدارهایی که اپل برای شنیدن به گفتگوها دریافت می کند شامل کلماتی مانند “دوربین گوشی هوشمند” و “فن آوری های پوشیدنی” نیز می شود. این شرکت به این که مردم درباره ی رقبایش مثلا اندروید و جف بزوز مدیر عامل آمازون چه می گویند نیز توجه می کند. بلاگ های عمده و نیز افراد بر تلقی عمومی از اپل تاثیر می گذارند؛ مثلا گیگائوم و جان گروبر]  تهیه کننده ی وبلاگ فن آوری Daring Fireball. واضح است که اپل می خواهد بداند در مورد تیم کوک مدیر عاملش و آرتور لوینسون رییس هیئت مدیره اش چه چیزهایی گفته می شود. اگر به نظرتان می رسد که این ها  برای گوش سپردن خیلی زیاد هستند، باید بگویم که حق با شماست. همین طور است! در مجموعه ای به اندازه ی اپل، ابزار کارآفرینی رادیان6 به تمام تیم شنونده ها در مورد گفتگوها در مورد مثال هایی که ذکرش رفت اطلاعات می دهد و البته اطلاعات خیلی خیلی بیشتری نیز در اختیار آنها می گذارد.

شنیدن بدون ابزارهای پولی

همان گونه که قبلا گفتیم شما می توانید از از گوگل الرت به عنوان یک ابزار شنیدن اجتماعی رایگان بهره ببرید. با این حال، ممکن است شما ابزار بهتری نیاز داشته باشید و در عین حال بودجه ی لازم را نتوانید تهیه کنید. برای مثال، ممکن است کسب و کار شما یک استارت آپ کوچک باشد که توجه زیادی در فضای وب به خود جلب کرده است. یا مثلا نام برند شما آن قدر جزئی نیست که بتواند منشن های زیادی در الگوریتم گوگل الرت به دست بیاورد. خبر خوب این که دو ابزار مناسب در حد و اندازه ی ابزارهای غیر رایگان برای شنیدن اجتماعی وجود دارد که خیلی بهتر از گوگل الرت می تواند به شما کمک کند:  Hootsuite و موتور جستجوی گوگل. هوت سوت یک پلتفرم مدیریت رسانه های اجتماعی است. این ابزار در واقع داشبوردی برای مدیریت رسانه های اجتماعی است.  این پلتفرم با بسیاری از پلتفرم های رسانه های مجازی عمده از جمله توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، لیدنکداین و یوتیوب سازگار است. این داشبورد به شما امکان می دهد “مجراهایی” از نوتیفیکیشن هایی مانند هندل های توییتر و اکانت های فیس بوک را تنظیم کنید. شما می توانید پست هایی را که روی آنها تگ کرده اید، در رسانه های اجتماعی رصد  کرده و مجراهایی برای کلمات کلیدی منتخب خود ایجاد کنید. هوت سوییت یک راه کم هزینه برای یافتن آن دسته از منشن های کلمات کلیدی است که بسیار امکان دارد آنها را نبینید و از دست بدهید.

علاوه بر استفاده از هوت سوییت، استفاده از موتور جستجوی معمولی گوگل را از یاد نبرید. همان طور که می دانید، گفتگو در مورد شما فقط در سایت های عمده و بزرگ شکل نمی گیرد. این گفتگوها ممکن است در تامبلر و مدیوم، فروم های دیگر و وبلاگ ها شکل بگیرد. کلمات کلیدی خود را در گیومه بگذارید تا موتور جستجو اختصاصا فقط آن را جستجو کند. امتحان کنید. شگفت زده خواهید شد! شما فهرستی دقیق از عبارت های  مرتبط با خود پیش رو خواهید داشت. لازم نیست خود را برای دیدن تمامی صفحات تا ابد درگیر کنید. کافی است با دقت زیاد ده یا بیست لینک اول را مطالعه کنید. این نتایج بیشترین اهمیت را برای مدیریت شهرت شما و بازاریابی رسانه های اجتماعی موثر دارند.

 

استفاده از حلقه ی بازخورد

پس از مشخص کردن منشن های برندتان در شبکه ی اجتماعی، بهتر این است که درون کمپین  شنیدن اجتماعی به پاسخگویی بپردازید. در واقع شما باید چندین حلقه ی بازخورد درست کنید. به طور کلی حلقه ی بازخورد عملیاتی است که کسب و کارها با کمک آن می توانند به مسائل بازخورد دهی و خدمات مشتریان در شبکه های اجتماعی بپردازند. این عملیات، پشت پرده ی چهره ی عمومی در شبکه های اجتماعی است اما گام بسیار مهمی برای این است که مطمئن شوید مشتریان بالقوه و مشتریان شما احساس می کنند حرفشان شنیده شده و ارزش دارد. حلقه های بازخورد تلاش دارند راه حلی ارتباط محور برای مسائل مشتریان در زمانی مشخص تدوین  و اجرا کنند.

فرض کنید، یک مشتری مسئله ای را در توییتر برای همه ی دنیا مطرح می کند که مستقیم یا غیر مستقیم به شرکت، محصول یا خدمات شما مرتبط است. در عصر رسانه های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال، این رخدادی معمول است. به همین دلیل است که خط مقدّمِ گردش بازخورد، مدیر ارتباطات شماست که مسئولیت رصد کردن گفتگوها در شبکه های اجتماعی به عهده ی اوست. احتمالا شرکت شما از Mention یا Radian6 که قبلا از آنها نام بردیم برای شنیدن شکایت ها استفاده می کند. ممکن است شما چندین مدیر ارتباطات داشته باشید یا این که اصلا خودتان مدیر ارتباطات باشید. به هر رو، باید گوش شنوایی در شرکت شما باشد تا صدای مشتری را هنگام بیان مسئله بشنود و به ای روش بازاریابی رسانه های اجتماعی شما به نحو احسن مدیریت شود.

گاهی بعضی مشکلات به سرعت نمی توانند مرتفع شوند. هیچ اشکالی ندارد. همین که به مشتریان نشان دهید که صدایشان شنیده شده کافی است تا احساس کنند با آنها با احترام برخورد شده و به نظرشان اهمیت داده شده است و این برای شما کمی زمان می خرد تا بتوانید برای مشکل راه حلی بیابید. یک گارسون رستوران را در نظر بگیرید. در ساعتی شلوغ وقتی که رستوران پر از مشتری است، ناگهان ده مشتری وارد شده و سرمیزی بزرگ می نشینند. گارسون حتی فرصت ندارد برای آنها آب در لیوان بریزید. بهترین کار این است که سر میز آنان حاضر شده، خوش آمد بگوید و به آنها اعلام کند که به زودی در خدمتشان خواهد بود.

ما به این می گوییم: بازخوردِ “صدای شما شنیده شد”. این بهترین راه تشنج زدایی هم برای رستوران های شلوغ و هم در شبکه های اجتماعی است. جهان رسانه های مجازی به سرعت برق حرکت می کند. بیست و چهار ساعت در واقع هزار سال به حساب می آید به ویژه وقتی پای یک مشتری ناراضی به حساب بیاید. به همین دلیل حضور فردی که به آنچه گفته می شود گوش می دهد و سریعا واکنش نشان می دهد، اهمیت حیاتی دارد. ما سعی می کنیم ظرف 12 ساعت به پیام ها در فیس بوک پاسخ بدهیم و در توییتر از این هم باید سریع تر باشیم. توییتر از فیس بوک هم ناشکیب تر است. زمان پاسخگویی به اندازه ی شرکت شما بستگی دارد. پس مهم است که بنشینید و به این فکر کنید که شرکت شما قادر است ظرف چه مدت زمانی پاسخگو باشد و جدول زمان بندی گردش بازخورد شما چه شکلی است – اطمینان حاصل کنید که به مسائل خدمات مشتریان در همان روزی که مطرح می شوند، پاسخ داده شود. و به این ترتیب بازاریابی رسانه های اجتماعی موثری را تجربه نمایید.

پس از این که مشکل را شناسایی کرده و نخستین بازخورد را دادید، گام بعدی این است که تعیین کنید در سلسله مراتب شرکتتان چه کسی توان حل مشکل را دارد. از این مهم تر این است که بدانید انواع مختلفی از گردش بازخورد وجود دارد، بنابراین این که شما مشکل را به کدام سمت هدایت می کنید به بزرگی مجموعه ی شرکت شما بستگی دارد. یکی از رایج ترین گردش بازخورد حلقه ی خدمات مشتریان است. زمانی که کسی مسئله ای مرتبط با خدمات مشتریان در رسانه های اجتماعی مطرح می کند، مدیر ارتباطات می تواند آن را به بخش خدمات مشتریان ارجاع دهد. اما همچنین شما می توانید گردش های بازخورد دیگری نیز تشکیل دهید. ممکن است یک مشتری به شما بگوید ویدئویی در بلاگتان خراب است. در این حالت ممکن است مدیر ارتباطات مشکل را به تیم تولید محتوا یا حتی مستقیما به مدیر ادیت بلاگ شما ارجاع دهد. مشتریان ممکن است انواع و اقسام مشکلات فنی را در ارتباط با محصول شما پیدا کنند. آنها غالبا سرخوردگیشان را در رسانه های اجتماعی بیان می کنند. رسیدگی سریع به این مسائل و اطمینان حاصل کردن از مرتفع شدن مشکل توسط مرتبط ترین افراد در شرکت، مهم ترین کاری است که باید انجام شود.

گردش های بازخورد به هیچ وجه به موارد اشاره شده محدود نمی شوند. احتمالا تیم حقوقی شما نیاز دارد از برخی مسائل مطلع شود. ممکن است مدیر عامل شما به بعضی مسائلی را که مردم در رسانه های مجازی منعکس می کنند، اشاره کند و یا تیم تولید شما تمایل داشته باشد بداند مشتریان محصولات را چگونه توصیف می کنند و راجع به محدودیت ها و ویژگی های آن محصول چه فکری می کنند.

فرقی نمی کند که مدیر ارتباطات شما چه نوع گردش بازخوردی تعریف می کند، مهم این است که عملیات مستمر پاسخگویی در جریان باشد. اگر برای رفع مسئله ای تصمیمی باید گرفته شود، چه کسی مسئول تصمیم گیری است؟ مدیر ارتباطات؟ تیم خدمات مشتریان؟ و یا این که شما باید افراد مشخصی را در هر بخش از شرکت در مسئولیت پاسخگویی قرار دهید؟ نهایتا، باید ببینید کدام یک برای تیم شما مناسب است. به یاد داشته باشید، در حالت آرمانی، پاسخ باید ظرف بیست و چهار ساعت پس از شکایت، داده شود.

ابزارهای شنیدن اجتماعی زیادی جود دارد تا این فرآیند را تسهیل کنند. ابزارهایی که در ابتدای این فصل مثال زدیم، مانند Mention و radian6 می توانند، مدیر ارتباطات شما را به هشدارهای لایو استریم مبتنی بر کلمات کلیدی مشخص در رسانه های اجتماعی مجهز کنند. این پلتفرم ها همچنین می توانند وظیفه ی پاسخگویی کامنت ها یا توییت های شخصی  را به گروه مشخصی از تیم شما ارجاع دهند. به این ترتیب کارایی گردش بازخورد بهتر می شود.

 

دوره بازارسازی و بازاریابی دیجیتال

چگونه از پس مسائل معضلات خدمات مشتریان برآییم؟

اینترنت به مشتریان ناراضی این امکان را می دهد تا به سرعت راهی برای برون ریزی نارضایتی شان به عموم بیابند. تمامی کسانی که در شرکت شما مسئول شنیدن اجتماعی هستند، باید آموزش ببینند تا بتوانند با  مشتریان ناراضی در شبکه ی اینترنت برخورد مناسبی داشته باشند. سه گام مهم برای کارکنانی که در بخش شنیدن اجتماعی قرار دارند وجود دارد.

  1. طبق جدول زمان بندی مشخصی پاسخ بدهید.

به مسئله در بازه ی زمانی مشخصی پاسخ دهید. چنانچه می توانید به سرعت تصمیم گیری کنید، این کار را بکنید. غالبا، اما افراد دیگر در شرکت شما باید به گفتگو وارد شوند. در ضمن مشتری باید ظرف مدت زمان معقولی حداقل پاسخی مبنی بر شنیده شدن صدایش دریافت کند. کسب و کار شما باید در مورد این بازه ی زمانی تصمیم گیری کند. اما به خاطر داشته باشید که اگر برای پاسخگویی زمانی بیش از 12 ساعت صرف کنید، خطر ایجاد نارضایتی بیشتر همیشه وجود دارد.

  1. همدلی کنید. همدلی یعنی این که خودتان را جای دیگران بگذارید. بنابراین پاسخ های از پیش آماده شده یا بیش از حد لفظ قلم، جواب نمی دهد. به کار بردن عبارتی مبنی بر همدلی؛ مثلا این که نشان دهید متوجه می شوید که مشتری شرایط نامطبوعی را تجربه کرده، می تواند تا حد خیلی زیادی به رفع تنش کمک کند. مثال خوب برای نشان دادن همدلی این است: برای این که اسباب ناراحتی شما شده ایم پوزش می خواهیم.

  2. سعی کنید مسائل خدمات مشتریان را در فضای عمومی توییتر یا فیس بوک حل نکنید. مسائل فرد به فرد راحت تر حل می شود. این که به شکل خاص به مشتریان توجه نشان دهید باعث می شود احساس کنند نظرشان محترم شمرده شده و شنیده شده است. بسیاری از مسائل خدمات مشتریان نیازمند اطلاعات شخصی مشتری است مانند آدرس ایمیل یا شماره ی کارت اعتباری. بنابراین بهتر است در این موارد احتیاط را رعایت کنید. شرکت شما تعیین می کند که اینگونه گفتگوهای خصوصی چگونه انجام شود: از طریق تلفن، از طریق بخش پشتیبانی و یا در پیام خصوصی در رسانه های اجتماعی.

تمامی شرکت هایی که خدمات مشتریان درست و حسابی دارند، از همین سه گام پیروی می کنند. تصویر5-9 مثالی از نحوه ی پاسخگویی هتلی زنجیره ای به نام بست وسترن به یک مشکل در حیطه ی خدمات مشتریان را نشان می دهد که در فیس بوک منتشر شده است. در اینجا گفتگو به کانالی خصوصی هدایت می شود.

تاثیرگذاری و ایجاد اعتبار برای برند

تاثیرگذاری اجتماعی در واقع ایجاد اعتبار برند در شبکه های اجتماعی است و این کار غالبا با به اشتراک گذاشتن محتوای ارزشمند صورت می گیرد. با این که تاثیرگذاری، اثر مستقیمی بر میزان درآمد یا بهای کسب و کار شما ندارد، اما تاثیر شگفت آوری بر ارزش کسب و کار شما می گذارد.

چگونه ایجاد اعتبار در شبکه های اجتماعی به طور غیر مستقیم بر سود مجموعه تاثیر می گذارد؟پاسخ در رشته ی بازایابی محتوا نهفته است. اشتراک گذاری مطالب و لینک های مختلف به محتواهای تاثیرگذاری که برند شما تولید کرده است، باعث افزایش ترافیک وبسایت شما در کانال های اجتماعی می شود. از این مهم تر، تاثیرگذاری به ارتقاء “سهم ذهنی” کمک می کند. به عبارت دیگر، هرچه کمپین تاثیرگذاری شما موثرتر عمل کند، در ذهن مشتری درک بهتری از این که مجموعه ی شما چه کار می کند، چه محصولی می فروشید و چه راه حل هایی ارائه می دهید، پیدا می کند. وقتی شما بر کسی تاثیر می گذارید، آرام آرام فضایی را در ذهنش اشغال می کنید. تاثیرگذاری یعنی استفاده از شبکه های اجتماعی برای برند کردن خود در ذهن کسانی که با آنها ارتباط دارید.

برای مطالعه مقاله شخصیت برند به لینک زیر مراجعه نمایید.

چگونه با استفاده از قدرت شخصیت برند روی خریداران تاثیر بگذاریم؟

 

افزیش فالوئرها

شما برای افزایش فالوئرها، طرفداران و ارتباطات خود در کانال های رسانه های اجتماعی باید از همان قواعدی پیروی کنید که در مورد افرادی که فالو می کنید به کار می گیرید.

“افزونه های” های اشتراک گذاری اجتماعی، ارتقای پروفایل و طیفی از ایمیل های خوش آمدگویی از جمله ترفندهای ارتقای کانال اجتماعی است.

اکثر ابزارهای مدیریت محتوا (CMS)، مانند ورد پرس، شاپیفای یا اسکوئر اسپیس امکاناتی فراهم می آورند تا شما افزونه های اشتراک گذاری را در جاهای مختلفی از سایت تان قرار دهید. از این افزونه ها برای تسهیل اشتراک گذاری محتوای تان توسط کاربران در کانال های اجتماعی بزرگ با استفاده از یک کلیک استفاده کنید. هرگاه در صفحات تان موضوعی اجتماعی و جمعی ملاحظه کردید، مطمئن شوید که برای اشتراک گذاری جمعیِ آن راه حلی کاربردی در نظر گرفته شده است.

ارتقای پروفایل رسانه های اجتماعی می تواند به افزایش فالوئرها کمک کند. موتورهای جستجو در کانال های رسانه های اجتماعی به شکل باورنکردنی ضعیف هستند و غالبا به اطلاعاتی که شما خود در پروفایل تان ارائه می دهید برای ارتقای جستجو تکیه می کنند. از عکس هایی با اندازه ی مناسب برای کاور و صفحات وب خود استفاده کنید و تمام فیلدهای مرتبط را در پروفایلتان کامل کنید تا موتور جستجوی کانال بتواند به آسانی شما را هنگامی که افراد  مرتبط دنبال شما، برندتان، یا اشخاص مرتبط با شما، موضوعاتی که درباره ی آن گفتگو می کنید و محتواهای تولیدی می گردند، پیدا کند. هر جا که مناسب به نظر می رسد واژگان کلیدی را جای دهید، اما به خاطر داشته باشید شما در رسانه های اجتماعی حضور دارید تا با انسان ها ارتباط برقرار کنید، پس مراقب باشید متن تان قابل خواندن باشد. حتما نام برندهای خود، اشخاص مرتبط و موقعیت مکانی را در صورتی که موقعیت مکانی در کسب و کارتان اهمیت دارد در متن ها جای دهید. هر جا که مناسب است به مکان های مربوط لینک دهید. خیلی اهمیت دارد که در دسترس باشید. این کار را از طریق مشارکت فعال در گفتگو با مشتری ها، مشتریان بالقوه و اینفلوئنسرها محقق کنید. این می تواند در بازاریابی رسانه های اجتماعی شما موثر باشد.

اگر کسب و کار شما از شیوه ی بازاریابی ایمیلی استفاده می کند، ایمیل خوش آمدگویی نخستین به اعضا، مسیر بسیار مناسبی برای جلب فالوئر در رسانه ها ی اجتماعی است. اعضای جدید هیچ گاه به اندازه ی زمانی که در سایت یا ایمیل شما عضو می شوند، در مورد شما و برند شما هیجان زده و علاقه مند نیستند. بنابراین، از ظرفیت ایمیل نخست به عنوان فرصتی برای ارتباط دادن افراد به کانال های خود در رسانه های اجتماعی استفاده کنید.برای درست کردن یک کمپین  ایمیلی تاثیرگذار به فصل یازده مراجعه کنید.

انتقال مخاطبان از یک رسانه به رسانه ای دیگر

افزایش انتشار پیام های بازاریابی باعث می شود شما سریع تر به مشتری ها و مشتریان بالقوه تان نزدیک شوید. هرچه مشتریان بالقوه ومشتری هایتان بیشتر با پیام های شما برخورد کنند، بیشتر با برندتان آشنا می شوند. خوشبختانه نیاز ندارید بودجه ی بازاریابی زیادی جهت افزایش تعداد انتشار پیام هایتان هزینه کنید. شما می توانید مردم را از یکی از کانال های رسانه های اجتماعی به کانال دیگر سریعا جابجا کنید. این کار مردم را به برند شما نزدیک می کند.

برای مثال شما می توانید ایمیلی به فهرست اعضای خود ارسال کنید که آنها را به پستی در وبلاگ تان ارجاع دهد. لینک وبلاگ می تواند به یک ویدئوی یوتیوب ارجاع دهد. نکته این است که درصدی از اعضا به شیوه ای خاص به این جریان واکنش نشان می دهند: مثلا عضو کانال یوتیوب شما می شوند. به این ترتیب شانس مشاهده آگهی هایتان افزایش می یابد زیرا آنها علاوه بر دریافت ایمیل هایتان حالا محتوای به روزرسانی شده شما را درکانال یوتیوب تان را نیز دریافت می کنند. به جای هزینه کردن زیاد برای آگهی های تلویزیونی، رادیویی، چاپی و یا بیلبوردها، شما با هزینه های بسیار کمتر از طریق کانال های دیجیتال تعداد دفعات مشاهده آگهی های بازاریابی خود را افزایش می دهید.

حفظ جذابیت محتوا

محتوایی که در رسانه های اجتماعی منتشر می کنید نباید لزوما و مستقیما به محصولات یا خدمات شما مربوط باشد. در واقع، خسته کننده ترین کانال ها در رسانه های اجتماعی آنهایی هستند که پیام هایی تبلیغاتی در مورد محصولات و خدمات منتشر می کنند که موضوعات قابل بحث و تبادل نظر را در بر نمی گیرند.

رزتا استون؛ نرم افزار یادگیری زبان بهترین مثال برای این استراتژی است. این شرکت فقط در مورد نرم افزار آموزش زبان خود حرف نمی زند بلکه طیف گسترده ای از موضوعات جالب برای مخاطبینش را مد نظر قرار می دهد. به این دلیل که رزتا استون نرم افزار آموزش زبان است در پست های رسانه های اجتماعی در مورد سفرهای بین المللی و فرهنگ ها، تحقیقات در زمینه ی نظریه ی آموزش و اطلاعات در مورد افراد مشهور دو زبانه منتشر می کند. رزتا استون این را درک می کند که مردم علاقه ای ندارند در شبکه های اجتماعی در مورد نرم افزار آنها حرف بزنند بلکه فالوئرهایش بیشتر علاقه دارند در مورد موسیقی آلمانی، فرهنگ سلتی و یا چگونگی کارکرد مغز تبادل نظر کنند.

به این فکر کنید که چگونه کسب و کار شما می تواند ورای محدوده ی محصولات و خدماتتان باب گفتگو را باز کند. در مورد این که چه موضوعات مرتبط و جالبی خارج از حیطه ی تخصصی شما برای مخاطبتان وجود دارد تحقیق و رصد کنید. در صورت لزوم به فصل یک و بررسی آواتار مشتریان رجوع کنید.

 

مقاله زیر را در خصوص بازاریابی محتوا مطالعه نمایید:

چطور نتایج بازاریابی محتوایی را ارتقاء دهیم؟

 

اجتماعی کردن محتوای وبلاگ

اکثر پست های وبلاگی عمر کوتاهی دارند. حتی اگر پست هایتان را از طریق ایمیل به افراد ارسال کنید، بازهم عمر این پست ها بین 24 تا 48 ساعت است. اما چگونه می شود از رسانه های اجتماعی برای افزایش تاثیرگذاری محتواهای وبلاگی استفاده کرد؟ از طریق فرآیند توزیع اجتماعی، پست وبلاگ شما می تواند زندگی طولانی و شادی داشته باشد. این فرآیند نه تنها به محض انتشار برای فالوئرهای شما جذاب است بلکه، باعث می شود که پست مورد نظر در روزها و هفته های و ماههای متوالی بین حتی افرادی که شما را نمی شناسند حرکت کند.

مطالعه بفرمایید
3 راه جهت هدفمندتر کردن محتوای بازاریابی

در بخش بعدی، به شش راه انتشار درست پست وبلاگ در رسانه های اجتماعی اشاره خواهیم کرد.

خرد کنید

خرد کردن محتوای تان یعنی که برخی بخش هایش را جدا کرده و آنها را پست کنید. وقتی که یک محتوا منتشر شد و برای به اشتراک گذاری آماده شد، شما تمام ابزار لازم برای خرد کردن و تبدیل آن به محتوایی مناسب برای رسانه های اجتماعی را در اختیار دارید. می توانید عنوان، نقل قول، تصاویر، سوال ها و نمودارهای آماری موجود در محتوای اصلی را انتخاب کرده و در کانال های مختلف اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و به این روش بازاریابی رسانه های اجتماعی موثرتری را تجربه نمایید.

تصویر!

محتواهای بصری برای درگیر کردن و کلیک دریافت کردن در رسانه های اجتماعی ضروری هستند. شرکت نرم افزاری بافر، نرم افزاری را برای مدیریت حساب های شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. این شرکت دریافته است که با استفاده از تصاویر 18 درصد کلیک ها، 89 درصد لایک ها و 150 درصد ریتوییت ها افزایش پیدا می کنند. این آمار نشان می دهد اگر از تصاویر در شبکه های اجتماعی استفاده نکنید چه چیزی را از دست می دهید. تصویر اصلی (که غالبا در قسمت بالای پست های وبلاگی شما قرار می گیرد) اولین نشانی است که شما باید در کانال های رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اما یک تصویر کافی نیست؛ شما باید برای هر بخش خرد و انتخاب شده، به صورت جداگانه تصویر داشته باشید. تصاویرتان را عنوان گذاری کنید. بیانی بصری با تصویری ساده و عنوانی مستقل بهترین حالت برای فیس بوک و توییتر است. فکر نکنید که اگر توانایی تامین هزینه های گرافیست را ندارید به مشکل برخورده اید. کانوا Canva ابزاری رایگان برای ایجاد تصاویر قابل اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است. اطمینان حاصل کنید که تصاویر شما با قوانین کانال رسانه ی اجتماعی مورد نظر مغایرت نداشته باشد.

منتشر کنید

پس از درست کردن بخش های جدا شده و انتخابی و هم چنین محتواهای بصری شما باید این محتواها را بر روی کانال های رسانه های اجتماعی تان منتشر کنید. بر فواید و نکات مقاله متمرکز شوید و سعی کنید استقلال و لحن شخصی را در صفحات تان تا آنجایی که ممکن است حفظ کنید. خوب حالا چگونه باید مخاطبان تان را در رسانه های اجتماعی مورد خطاب قرار دهید؟ آیا شما غالبا با لحنی سرزنده و طنزآلود خطاب قرار می دهید یا این که زبانی جدی و صریح دارید؟ لحن خود را در رسانه های اجتماعی به همان صورت حفظ کنید.

زمانی که مطلبی در فیس بوک، توییتر، لینکدین و غیره منتشر می کنید، از تصاویر مقاله استفاده کنید. به طور خاص برای انتشار در توییتر شما می توانید از ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی مختلفی برای برنامه ریزی زمانی پست های تان استفاده کنید. ما هوت سوییت hootsuite را پیشنهاد می کنیم. به این دلیل که پست های توییتری عمر کوتاه تری نسبت به پست های دیگر شبکه های اجتماعی دارند، شما باید زود به زود مقاله تان را منتشر کنید. هر سه یا چهار ساعت رشته توییتی منتشر کنید:

  • توییت اول- عنوان: عنوان پست وبلاگ و لینک آن را توییت کنید.
  • توییت دوم- نقل قول: بخشی از پست وبلاگ را جدا کرده و آن را توییت کنید. سپس لینکی به وبلاگ بدهید.
  • توییت سوم- پرسش: پرسشی را در این توییت مطرح کنید که پست وبلاگ به آن جواب می دهد. مثل همیشه لینک به مقاله ی وبلاگ را در انتهای توییت قرار دهید.

تگ

وقتی پستی را منتشر می کنید افراد و برندها را تا آنجایی که مناسب و منطقی به نظر می آید تگکنید. شما می توانید نویسنده و هر شرکت یا برندی را که در پست وبلاگ شما ذکر شده اند دوباره در کپی آن در رسانه های اجتماعی تگ کنید. به این ترتیب شما ترافیک بیشتری به دست می آورید و توجه ها را از اینفوئنسرهای تان و فالوئرهایشان به سمت خود جلب می کنید. همچنین هر جا که مناسب است از هشتگ استفاده کنید- به ویژه در شبکه ای مثل توییتر. هشتگ راهی معمول برای جستجوی پست هایی با موضوع یکسان در توییتر است.  تصویر 8-9 نشان می دهدمجموعه هتل های هیلتون مسابقه ای با هشتگ #ATL (در آتلانتای جورجیا) و #Music Monday ترتیب داده اند. هرکسی که این هشتگ ها یا موضوعات را رصد کند می تواند به آن توییت ها دسترسی پیدا کند.

رصد کنید

اکثر فعالیت های رسانه های اجتماعی در بیست و چهار ساعت یا چهل و هشت ساعت ابتدایی پست وبلاگ انجام می شود. در طول این مدت شما باید عملکرد پست وبلاگ مورد نظر را در رسانه های اجتماعی تحت نظر داشته باشید. ابزاری که می توانید برای رصد کردن به کار ببرید نوعی کوتاه کننده ی  URL به نام بیتلی Bitly است. کوتاه کننده های URL لینک هایی پدید می آورند که کوتاه تر است و قابلیت به خاطر سپردن آسان تری دارند و از آن مهم تر نمودار آماری نیز فراهم می کنند. برای مثال، بیتلی نشان می دهد چه کسی از کدام کانال کلیلک کرده است، مردم کجاها لینک را بازنشر کرده اند وکانال کدام پلتفرم رسانه ی اجتماعی و انتشار از همه بهتر عمل کرده است. همچنین می تواند به شما بگوید در چه ساعتی پست شما در اوج خود بوده است یا در کجای دنیا محتوای شما دیده شده است و یا حتی کدام توییت عملکرد بهتری داشته است. به این ترتیب شما می توانید بفهمید کدام نسخه از مقاله یتان در توییتر موفق تر عمل کرده است. در تصویر 9-9، شما داشبورد گزارش موجود برای یک لینک در بیتلی را مشاهده می کنید.

جدول زمان بندی

محتواهای عادی منتشر شده اوجی ناگهانی در میزان کلیک شدن دارند و بعد از صفحه ی روزگار محو می شوند. به همین دلیل انتشار زمان مند اتوماتیک ضروری است. برنامه ریزی زمانی محتوا در ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی منجر به اشتراک گذاری همیشگی و بازتوزیع آن بدون ذره ای تلاش از سمت شما می شود.

ابزارهایی مانند ادگار(www.meetedgar.com) بهترین راه برای برنامه ریزی زمانی و اتوماسیون در توییتر و لینکدین هستند. ادگار به شما اجازه می دهد طبقه بندی کنید. بر اساس طبقه بندی شما  محتوا در زمان تنظیم شده منتشر می شود. سپس کتابخانه ی این ابزار محتویات درون خودش را به صورت تصادفی پست می کند. این بازار به این دلیل تصادفی پست می کند که توییت های مشابهی روزهای متوالی به سمت مخاطب بمباران نشود. به خاطر داشته باشید که وقتی محتوای تان را منتشر می کنید، پیشاپیش همه ی چیزهای مورد نیاز برای زمان بندی را در دست دارید. پس از تنظیم سه توییت اصلی که پیش از این در موردش ذیل عنوان “منتشر کنید” حرف زدیم، در روز اول پس از انتشار محتوای تان، آن سه توییت را در ابزاری مانند ادگار وارد کنید. با این کار شما توییت خود را در چرخه ای اتوماسیون قرار می دهید که ترافیک بیشتری به سمت وبلاگ شما سرازیر می کند.

قوه ی تعقل را نیز در مورد به روز رسانی های تان به کار ببرید. برای مثال در هنگام بحران ها و حوادث طبیعی، اتوماسیون خود را خاموش کنید. وقتی که طوفان به تازگی کل ساحل را تخریب کرده است، توییت در مورد آخرین تخفیف ها ممکن است به مخاطبین حس بی احترامی و سهل انگاری بدهد.

شبکه سازی برای افزایش قدرت در بازاریابی رسانه های اجتماعی

ممکن است این ضرب المثل قدیمی را شنیده باشید که می گوید: مهم نیست چه می دانید مهم این است که چه کسانی را می شناسید. خوب این به این معنی است که شما باید درگیر شبکه سازی شوید. شبکه سازی اساسا مربوط به بخش روابط عمومی کسب و کار شما است. در روابط عمومی سنتی شما به دنبال فرد سومی مثلا یک ژورنالیست می گردید تا وظیفه ی رساندن پیام بازاریابی شما را به عهده بگیرد. شبکه سازی اجتماعی نیز هدف مشابهی را دنبال می کند با این تفاوت که این هدف را از طریق افراد تاثیرگذار و پر نفوذ در شبکه های اجتماعی دنبال می کند.

با اینکه تاثیرگذاری در واقع انتشار محتوای خودتان اعم از پست های وبلاگ، پادکست ها و ویدئوها است، اما برای گسترش حوزه ی نفوذ می توانید از طریق شبکه سازی اجتماعی با دیگران پیوند ایجاد کنید و محتوای آنها را برای مخاطبان خودتان منتشر کنید. درست مانند شبکه سازی فرد به فرد، در شبکه سازی اجتماعی  با این امید ارتباط برقرار و جستجو می کنید که فرد یا برندی بیابید که با شما منافع مشترکی داشته باشند. این شراکت بر مبنای منافع مشترک می تواند شامل نوشتن برای وبلاگ یکدیگر یا تبلیغ برای همایش یا رویداد یکدیگر باشد.

شما می توانید از شبکه سازی اجتماعی برای دسترسی به روزنامه نگارها، وبلاگ نویس ها و پادکست سازانی که در شبکه های اجتماعی با یکدیگر وقت می گذرانند استفاده کنید. برندهایی که در نشر و چاپ و یا ایستگاه های رادیویی نفوذ دارند نیز در این طبقه بندی جا می گیرند. شبکه سازی اجتماعی فعالیتی بسیار تاثیرگذار است و می تواند منجر به جهش های سریع برای کسب و کار شما شود.

امتحان رسانه های خاص و یا تخصصی

شرکت نرم افزاری استارت آپی را در نظر بگیرید که محصول خوبی را به تازگی تولید کرده است و افزایش آگاهی برند خود از طریق رسانه های مختلف است. نقطه ایده آل برای این شرکت رسانه ای شدن خبر آن در رسانه ای همانند NBC  است که مخاطبانی میلیونی دارد در عی حال این شرکت می تواند با رسانه های تخصصی همچون TechCrunch  که اخبار مرتبط با فناوری را پوشش می دهد. در مقایسه این دو اگر چه مخاطبان میلیونی پیام را به گستره بیشتری مخابره می کند ولی کار کردن با رسانه دوم هم قابل توجه و اثر بخش است. نکته ای که وجود دارد اینست که هر چه قابلیت دیده شدن پیام شما بیشتر شود دشواری حضور در این فضا بیشتر خواهد شد.

خبر خوب آنکه تمامی رسانه های تخصصی کانال های مختلف اطلاع رسانی همچون شبکه های اجتماعی مختلف خود دارند که می توانید با درخواست حضور در آنها و در عین حال کار کردن با چند رسانه مختلف میزان دیده شدن خود را بیشتر از حالت های معمول و مرسوم کنید.و به این ترتیب بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را اثربخش کنید.

دسترسی به رسانه های خاص و یا تخصصی

این نوع رسانه ها، شرکت هایی کوچک یا متوسط هستند که بر انتشار محتوا در مورد موضوعی خاص متمرکزند. این تولید کنندگان محتوا غالبا می توانند محتواهای خیلی خوبی تولید کنند اما در سطح ملی و یا حتی در زمینه ی کاری خود شناخته شده نیستند. برای دسترسی به این رسانه ها باید دریابید این شرکت ها چه می خواهند. اما این اصلا سخت نیست، چرا که این دقیقا همان چیزی است که هر شرکت رسانه ای نیاز دارد: محتوای عالی از منبع قابل اعتماد. واضح است که یک بازیگر کوچک حاشیه ای در رسانه، به تیمی متشکل از روزنامه نگاران و تولیدکننده های محتوا که بیست و چهار ساعته به تولید محتوا مشغولند دسترسی ندارد. این شرکت ها دائم در حال جستجوی محتوا هستند تا مخاطبانشان را راضی نگه دارند.

وقتی که با شرکت های رسانه ای تخصصی و کوچک برخورد می کنید باید به زبان خودشان با آنها سخن بگویید و بر نقاط ضعفشان تمرکز کنید. سعی کنید به آنها بقبولانید که منبعی قابل اعتماد و پر نفوذ هستید که می تواند به مخاطبان آنها محتوای جذابی ارائه دهد و تنها چیزی که شما می خواهید لینک دادن آنها به وبسایت یا صفحه ی اصلی شما است. به خاطر داشته باشید که محتوای جذاب باید آموزشی، الهام بخش و سرگرم کننده باشد و این دقیقا چیزی است که شرکت های رسانه ای رسانه ای تخصصی و کوچک به دنبال آن هستند.

 شبکه سازی موضوعی در بازاریابی رسانه های اجتماعی

هم زمان با فعالیت در زمینه ی جذب میزان منشن در رسانه ها و ایجاد شراکت از طریق شبکه سازی اجتماعی، سعی کنید با گذاشتن فکرهایتان روی هم و طوفان فکری پی به موضوعاتی ببرید که به شرکت شما ربط دارد و از آن موضوعات برای شبکه سازی با دیگران استفاده کنید. این اقبال وجود دارد که از درون جلسه ی طوفان فکری شما موضوعاتی استخراج شود که در حالت عادی از حیطه ی تخصص مجموعه ی شما خارج است. شما می توانید از این فرصت برای یافتن برندها یا افراد پر نفوذ در زمینه ی آن موضوعات استفاده کرده و با استراتژی شبکه سازی برای مرتبط شدن و ایجاد شراکت اقدام کنید. محتوای آنها را مرتبا با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید و برندها و نویسندگان را تگ کنید. از این طریق شما همبستگی و نوعی شراکت بالقوه با این برندها و افراد ایجاد می کنید. این اقدام بخشی از شبکه سازی برای آمیخته بازاریابی در رسانه های اجتماعی است.

مثالی می زنیم. اگر شرکت نرم افزار آموزش زبان رزتا استون بخواهد محتوایی با موضوع سفر به اسپانیا در صفحه ی فیس بوک خود منتشر کند، مقاله ای از برندی قابل اعتماد مثل لونلی پلنت یا تریپ ادوایزر منتشر می کند. با اشتراک گذاری محتوایی که برای مشتریان بالقوه جالب است رزتا استون هم زمان به شبکه سازی با برندهای پر نفوذ می پردازد.

ایجاد “فهرست منتخب” رسانه های اجتماعی

لازمه ی ایجاد فهرستی با این ماهیت فرآیندی خاص است. به این ترتیب که با بهره بردن از توییتر به طبقه بندی افراد و برندهای مورد نظر برای شبکه سازی پرداخته می شود. اگر چیزی از تامین محتوای جذاب برای شرکت های رسانه ای جذاب تر باشد آن همانا در معرض دید قرار گرفتن هر چه بیشتر محتوای از پیش تولید شده ی آنها است. به اشتراک گذاری محتوای اینفلوئنسرها با مخاطبانتان در شبکه های اجتماعی راه مطمئنی در نشان دادن حسن نیت و  افزایش امکان جلب توجه اینفلوئنسرها است که نهایتا به نفع شما تمام می شود. با این حال، فراوانی محتوا در توییتر ردیابی و طبقه بندی محتوای اینفلوئسرهای مد نظر شما را بسیار دشوار می کند. شما باید راهی پیدا کنید که این دست محتواها را به راحتی پیدا کرده و به اشتراک بگذارید. اینجاست که فهرست های منتخب به کار می آیند.

ابزارهای بسیاری برای تشخیص بازیگران اصلی در حوزه ی صنعت، تخصص و موضوعات مرتبط با مخاطبان شما موجود است. ابزارهای پولی مانند گروپ هایGroupHigh  و Inkybee به شما امکان ردیابی بلاگرهای پرخواننده و طبقه بندی موضوعی را می دهد. منابع رایگانی مانند کلوت(https://klout.com/home) یا کرد(https://home.kred/) پلتفرم های نشان گذاری اجتماعی هستند که کاربران رسانه های اجتماعی را بر اساس میزان تاثیرگذاریشان در موضوعات مشخص طبقه بندی می کنند.

اما بسیار محتمل تر است که شما افراد و برندهایی را که برای کار و کسب شما مهم هستند تا کنون شناسایی کرده باشید! پروفایل توییترشان را بیابید و با کمک هندل آنها فهرستی توییتری درست کنید. سپس، یک جریان برای فهرست منتخب خود با استفاده از هوت سوییت (houtsuit) ایجاد کنید. پس از آن می توانید افراد و برندها را در هیاهوی توییتر برای شبکه سازی طبقه بندی کنید. به راحتی می توانید به محتوای به اشتراک گذاری شده ی آنها ارجاع دهید، وارد گفتگو شوید و حسن نیت خود را با به اشتراک گذاری محتوایشان با مخاطبانتان ثابت کنید. با ده تا بیست اینفلوئنسر شروع کنید و سپس ببینید آنها با چه کسانی شبکه سازی می کنند تا بتوانید رصد کرده و فهرستتان را بزرگ تر کنید. به روزرسانی فهرستتان را فرموش نکنید. اگر اینفلوئسری از زمانی به بعد درحوزه ی موضوعی مد نظر شما جا نمی گرفت، او را حذف کنید و لیست خود را به روز کنید.

در دسترس بودن برای رسانه ها

شبکه ی اینترنت چنان سرشار از اطلاعات است که ما با رشد پدیده ای در روابط عمومی دیجیتال مواجهیم که به آن توسعه ی معکوس رسانه می گویند. این تنها شما نیستید که به دنبال رسانه های تولید انبوه می گردید بلکه رسانه ها نیز عموما از اینترنت برای یافتن منابع قابل اعتماد برای محتوایشان می گردند. شرکت های رسانه ای از موتورهای جستجویی نظیر گوگل برای یافتن متخصصانی که بتوانند با آنها مصاحبه کنند، به آنها ارجاع دهند و هم چنین برای تولید محتوا بهره می برند. برای منتفع شدن از این پدیده، شما باید خودتان را در جایگاه متخصص قرار دهید و کاری کنید که برای این رسانه ها در دسترس باشید.

برای جلب رسانه ها به کسب و کار خود، به طور منظم محتوای نافذ و مرتبط تولید کنید و آن را در تمام کانال های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. زمانی که شما خودتان تبدیل به تولیدکننده ی محتوا بشوید، بسیار محتمل است که با ناشران کهنه کار و نیز خرد که به دنبال اطلاعات در مورد محتوای به اشتراک گذاشته شده با مخاطبین خود هستند در تماس قرار بگیرید. گام دوم این است که درخواست ها برای مصاحبه را قبول کنید. اگر به شدت از بلاگ ها تعریف نکنید یا به حضور در پادکست ها تمایل نشان ندهید، طبیعی است که از شما دعوت نمی شود. اجازه بدهید رسانه ها با شما تماس بگیرند، دعوت به مصاحبه ها را بپذیرید و ببینید که چطور درخواست ها بیشتر می شود.

گام سوم یاد گرفتن اصول SEO برای محتوایی است که تولید می کنید. رسانه ها برای یافتن منابع از موتورهای جستجویی مانند گوگل استفاده می کنند، بنابراین، شما باید بدانید موتورهای جستجو چگونه شما، اطلاعاتتان، محصولات و خدماتتان را پیدا می کنند تا بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را تاثیرگذارتر نمایید.

به قانون پایبند بمانید

قانون فدرال تجارت برای درآمدها و پرداخت های تبلیغاتی در رسانه ها(منشن ها) مقررات تعیین کرده است. اگر در ازای نام بردن از مجموعه یتان هر شکلی از مشوق اقتصادی و غیره به شرکتی رسانه ای اختصاص می دهید، حتما این موضوع را در محتوایتان بازتاب دهید و آن را مخفی نگاه ندارید. فرقی نمی کند که رسانه ی مورد نظر وبلاگ، ویدئو، پادکست یا چیز دیگری باشد. مشوق ها می تواند شامل پول، نمونه ی رایگان محصول یا هرچیز دیگری باشد که در ازای نام برده شدن از شما داده می شود. برای آگاهی از قانون فدرال تجارت به راهنمای رئوس قانون در www.ftc.gov. مراجعه کنید.

فروش در کانال های اجتماعی برای بهبود بازاریابی رسانه های اجتماعی

چگونه در کانال های رسانه های اجتماعی به فروش بپردازیم؟ پاسخ این است. این کار را نمی کنیم. حداقل مستقیما نه. به جای آن، از استراتژی ارزش اولیه برای هدایت فروش و لید استفاده می کنیم. هدف غایی فروش اجتماعی جابه جایی مشتریان بالقوه و لیدها از کانال هایی که متعلق به شما نیستند مانند توییتر، فیس بوک و یوتیوب به کانال های متعلق به شما است؛ مثلا لیست ایمیلتان. با انجام این کار، شما مشتریان بالقوه و لیدهایتان را به کانالی که کنترل بیشتری بر آن دارید هدایت می کنید.

هدایت از طریق محتوا اولین قانون استراتژی ارزش اولیه در رسانه های اجتماعی برای هدایت فروش و لید است. محتوا واسطه ی اصلی ارتباطات در شبکه های اجتماعی است؛ همه به دنبال محتوایی هستند که سرگرم کننده، الهام بخش  و آموزنده باشد. از این نوع محتوا برای استراتژی فروش اجتماعی خود بهره ببرید تا مردم را از کانال هایی مانند فیس بوک به وبسایت خود و نهایتا به لیست ایمیل منتقل کنید.

 

خلاصه کتاب کسب و کار

جهت دریافت خلاصه کتاب های کسب و کار اینجا را کلیک نمایید.

تولید سرنخ با ارزش آفرینی

مفهوم پایه ای برای درک فروش اجتماعی این است: مشروط است به اجرای مستمر و بی چون و چرای شنیدن اجتماعی، تاثیر گذاری و شبکه سازی. زمانی که مشتریان بالقوه با برند آشنا می شوند و به آن اعتماد می کنند، بیشتر امکان دارد به مشتریان ثابت و وفادار تبدیل شوند. فراهم کردن ارزش اولیه به این معنی است که به طور منظم به فالوئرهایتان در رسانه های مجازی دلیلی برای دانستن، علاقه مند شدن و اعتماد کردن بدهید. این کار را باید از طریق خدمات مشتریان، تولید محتوای خام و مشارکت در گفتگو با مشتریان بالقوه، مشتریان و اینفلوئنسرها انجام بدهید. تنها پس از این که فالوئرهای رسانه های اجتماعی به شما اعتماد کردند، تلاش برای فروش اجتماعی ثمر بخش می شود و بازاریابی رسانه های اجتماعی به حد بهینه خود می رسد.

طراحی پیشنهادات «مبتنی بر ارزش»

با احتیاط به فروش اجتماعی نزدیک شوید؛ پیشنهادهای بسیار گران و پیچیده غالبا مغایر با پروتکل های کانال های اجتماعی هستند و واقعیت این است که چندان هم موثر نیستند. در عوض، پیش از آن که از مشتریان بالقوه و مشتری هایتان طلب وفاداری بکنید، بر پیشنهادهایی تمرکز کنید که ارزش تولید می کنند. شما می توانید سه نوع متفاوت پیشنهاد را در هر نوعی از کانال های رسانه های اجتماعی مطرح کرده بی آنکه مشتریان بالقوه تان را زودتر از موعد دعوت به سفر به جای دیگر کنید:

  • پیشنهادهای غیردروازه ای: درخواست از دیگران برای خواندن وبلاگتان یک پیشنهاد است. خواندن وبلاگ نیازمند پول خرج کردن نیست اما هزینه آن زمانی است که مخاطب برای آن اختصاص می دهد. غالب پیشنهادهای شما در رسانه های اجتماعی باید غیر دروازه ای باشد.
  • پیشنهادهای دروازه ای: شکلی از محتوا است که دسترسی به آن نیازمند اطلاعات تماس( نام، آدرس ایمیل و اطلاعات دیگر است). به خاطر داشته باشید که در این مرحله شما از کسی نمی خواهید پول خرج کند؛ بلکه تنها درخواست دریافت ایمیل و یا شماره همراه آنها را دارید که بیشتر ایمیل مد نظر است.
  • تخفیف های قابل توجه: حراج های ناگهانی و جذاب و یا تخفیف های پنجاه درصد یا بیشتر پیشنهادهای ارزش اولیه ای هستند و مناسب برای بازاریابی در رسانه های اجتماعی می باشند.

دوری از اشتباهات در رسانه های اجتماعی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی موثرتر 

هیچ بحثی در مورد بازاریابی در رسانه های اجتماعی بدون پرداختن اشتباهات بزرگ قابل اجتناب در شبکه های اجتماعی کامل نیست:

  • زمانی که عصبانی هستید پاسخ ندهید. برخی کاربران رسانه های اجتماعی شما را به دام پاسخ دادن به شکل غیر حرفه ای می کشانند. اگر کسی شما را عصبانی کرد، کمی صبر کنید تا آرام بگیرید یا از شخص مورد اعتماد دیگری بخواهید موقعیت را مدیریت کند. همیشه در پاسخ هایتان حرفه ای باشید.
  • فالوئر و رابط نخرید. طبق هیچ منطق اخلاقی و بیزینسی ربات ها یا اکانت های فیک در کانال های اجتماعی ایده ی خوبی نیستند. از شبکه های اجتماعی برای فراهم کردن امکان تجربه های منحصر به فرد برای فالوئرهایتان بهره ببرید تا به صورت طبیعی رشد کنند.
  • به همه جا سرک نکشید. شبکه ی اجتماعی بسیار بزرگ تر از آن است که شما بتوانید همه جا حضور به هم برسانید. سعی کنید بر کانال هایی که در آنها می توانید نفوذ داشته، با مردم شبکه سازی کرده و محصولات و خدماتتان را به فروش برسانید، تسلط پیدا کنید و بازاریابی رسانه های اجتماعی را بهبود دهید.
  • فروشنده نباشید. فروش اجتماعی جا و زمان خاص خود را دارد. در مورد پیشنهادها همیشه استراتژی و نیت مشخصی داشته باشید که متناسب با حال و هوای رسانه های اجتماعی باشد.
  • همه چیز را تنظیم اتوماتیک نکنید. کانال های اجتماعی شما باید شخصی باشد و احساس نزدیکی ایجاد کند. همیشه به روزسانی هایتان اتوماتیک نباشد و فضایی برای کاربران باقی بگذارید تا با شما در سطح انسانی تعامل کنند.

چه زمانی به صورت خودکار عمل کنید

با این که بخش قبلی را با اخطار به شما در مورد اجتناب از اتواماتیزه کردن همه چیز به پایان بردیم، اما وقت هایی هست که خودکار کردن رسانه های اجتماعی قابل قبول است. در واقع شما می توانید حاصل تلاش های خود در رسانه های اجتماعی را  با استفاده از ابزارهای خودکار به شکل قابل توجهی ارتقا بدهید. این در مورد فروش اجتماعی نیز صدق می کند. ابزارهای خودکار می توانند پیشنهادهای ویژه و تخفیف های دروازه ای شما را می توانند بدون این که به شکل دستی نیازی به بروزرسانی باشد، با فالوئرها به اشتراک بگذارند و به روز رسانی کنند. اما به خاطر داشته باشید اگر مسائل مربوط به شنیدن اجتماعی و شبکه سازی را خودکار کنید سرد و کمی بی ادب به نظر می آیید. این تعاملات نیازمند پاسخ شخصی واقعی در زمانی واقعی است چه مسئله مربوط به خدمات مشتریان باشد یا ورود در گفتگوهای اینفلوئسرها در شبکه های اجتماعی.

 

One thought on “عوامل موثر در بازاریابی رسانه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.