نحوه ایجاد یک کمپین بازاریابی دیجیتال موثر

کمپین بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال مفهوم گسترده‌ای است که می‌تواند هرچیزی را از پُست‌کردن یک عکس روی حساب کاربری فیس‌بوک یا اینستاگرام تا انتخاب یک موضوع ایمیل مناسب برای افزایش بازشدن ایمیل و دیده شدن پست و مطلب درون ایمیل را شامل شود. ظاهراً بازاریابی دیجیتال شامل تاکتیک‌های متفاوتی می‌شود و این همان نکته‌ای است که اهمیت این فصل را دو چندان می کند.

این فصل به شما در درک کمپین بازاریابی کمک می کند.

ما سه نوع کمپین متفاوت را توضیح می‌دهیم و اینکه چگونه و چه‌زمانی باید از هرکدام استفاده کرد. شما با بهره‌گیری موثر از هر استراتژی، می‌توانید در کمپین های بازاریابی دیجیتال خود از آن ها استفاده کنید.

هر کسب‌وکاری می‌خواهد مشتریان بالقوه جذب نماید (تولید سرنخ انجام دهد)، فروش مناسبی داشته باشد و ضمن حفظ کردن مشتریانش، محصولات و خدمات بیشتری را از جانب شرکت به آن ها عرضه نماید. دست یافتن به هر یک از این اهداف، نیازمند روش متفاوتی است. در این فصل، ما به شما کمک خواهیم کرد تا با شناسایی اهداف کسب‌وکار خود بتوانید تصمیم بگیرید که بازاریابی دیجیتال شما باید به چه چیزی دست یابد، زیرا این اهداف هستند که باید شکل‌دهنده کمپین و در نهایت، تاکتیک‌های کاربردی شما باشند.

تعیین اهداف بازاریابی

پیش از انتشار پستی روی وبلاگ، باز کردن یک حساب پینترست[1] یا جمع‌آوری آدرس ایمیل افراد؛ باید اهداف کسب‌وکار خود را مشخص کنید. هنگامی که بدانید می‌خواهید به کجا برسید و چه کاری را انجام دهید، می‌توانید انرژی خود را مستقیماً روی کمپین های بازاریابی صحیح صرف کنید و از تاکتیک‌های بازاریابی برای حرکت طبقِ معیارهای درست کسب‌وکار استفاده کنید.

در اینجا، 6 هدفِ مشترک، که می‌تواند راهبرد بازاریابی دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد، عنوان شده است:

  • افزایش آگاهی نسبت به مشکل و راه‌حل مرتبط با آن:

    بازاریابی آنلاین شما می‌تواند مشتریان آتی (بالقوه) را نسبت به چیزی که نیاز دارند آگاه کند. تاثیری که از آن به عنوان «آگاهی نسبت به مشکل» نام برده می شود. همچنین بازاریابی شما می‌تواند به مشتریان بالقوه اطلاع دهد که شرکت شما برای یک مشکل، راه‌حلی ارائه می‌کند و به این اثر «آگاهی نسبت به راه‌حل» گفته می‌شود. هدف شما کمک‌کردن به افراد جهت درک این موضوع است که، شما می‌توانید به آنها کمک کنید تا از وضعیت پیش از حل یک مشکل به موقعیتِ پس از حل مشکل، حرکت کنند (این مفهوم با جزئیات بیشتری در فصل اول مطرح شده است).

  • دستیابی به مشتریان بالقوه و مشتریان جدید:

    دستیابی به مشتریان بالقوه و مشتریان جدید یکی از اهداف اصلی در اکثر کسب‌وکارها محسوب می‌شود. بدون تولید مشتریان بالقوه و کسب مشتریان جدید، کسب و کار شما هرگز نمی‌تواند بزرگتر از چیزی شود که امروز هست. به منظور بزرگ کردن کسب و کار خود، شما باید خون تازه‌ای به آن وارد کنید.

  • فعال‌کردن مشتریان بالقوه و مشتریان جدید:

 اگر شما بیش از چند ماه در کسب‌وکاری مشغول بوده‌اید، احتمالاً مشتریان بالقوه‌ای دارید که هنوز خرید نکرده‌اند یا برای مدت‌زمانی هست که دست به خرید نزده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از کمپین بازاریابی دیجیتال خود، افراد را تشویق کنید تا برای اولین بار از شما خرید کنند، همچنین به مشتریان سابق که اخیرا خریدی از شما نداشته‌اند، یادآوری کنید که شرکت شما چه ارزش‌هایی را به دنبال دارد و چرا باید از شما خرید کنند. کمپین دیجیتال شما می‌تواند مشتریان بالقوه و مشتریانی که برای مدتی خرید نداشته‌‌اند را فعال نماید.

  • درآمدزایی از طریق مشتریان بالقوه (موجود) و مشتریان جدید:

دستیابی به مشتریان بالقوه و مشتریان جدید، امری هزینه‌بر و زمان‌بر است. فراموش نکنید که از کمپین دیجیتال برای فروشِ محصولاتِ بیشتر و خدمات به مشتریان بالقوه و مشتریان جدید استفاده کنید. کمپین های کسب درآمد از روش‌های مختلفِ فروش از قبیل بیش‌فروشی (upsell) و فروش مکمل (cross sell) و همچنین دیگر انواع فروش استفاده می‌کنند.

  • همراه سازی مشتریان بالقوه و مشتریان جدید:

 مشتریان بالقوه و مشتریان جدید نیازمند توجه ویژه‌ای هستند چون آن ها به عنوان منابع درآمدی جدیدی به حساب می‌آیند. باید به آن ها اطلاع داد که شرکت شما چیست و چطور می‌توانند با آنچه خریداری می‌کنند، به موفقیت بیشتری دست یابند. جهت نیل به این هدف، محتوایی همچون ایمیل خوشامدگویی و یا بسته استقبال درست کنید که به افراد توضیح می‌دهد چگونه از محصول یا خدمت شما استفاده کنند، چه انتظاری می‌توانند از محصول یا خدمت موردنظر داشته باشند و در نهایت اینکه اگر با مشکلی مواجه شدند، برای رفع مشکل خرید خود چطور باید اقدام کنند.

  • اجتماعی از مشتریان و هواداران برای خود دست و پا کنید:

 جهت تغییر رابطه سطحی و صرفاً تبادلات مالی میان شما و مشتریان بالقوه و مشتریانتان، باید کمپینی درست کنید که اجتماعی از هواداران و ترویج‌دهندگان برند را برای شما درست کند. یکی از موثرترین راه‌ها برای دستیابی به اجتماع هواداران، استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر گروه‌های فیس بوک و یا صفحات اینستاگرامی و توئیتری است. در این صفحات افراد می‌توانند شما و برند شما را تحسین کرده و یا سوالات خود را درباره محصول و خدمات شما مطرح نمایند. با ایجاد محلی برای عرضه دیدگاه‌ها، شما کمک می‌کنید تا احساسی از یک اجتماع، برای مشتریان شما به وجود بیاید که منجر به رضایت و افزایش وفاداری خواهد شد. (توضیحات بیشتر در مورد شبکه‌های اجتماعی در فصل 9 آمده است).

مشخص‌کردن یک کمپین بازاریابی دیجیتال

برآورده کردن اهداف کسب‌وکار و جابجایی جایگاه مشتری در مسیرِ سفر مشتری (به تفصیل در فصل اول توضیح داده شد) از یک جایگاه منفعل به عنوان یک مخاطب اولیه تا تبدیل شدن به یک هوادار دوآتشه به  فعالیتهایی از سوی شما نیاز دارد. و چنانچه این فعالیتها به خوبی هماهنگ شده باشد، می‌توانیم نامش را کمپین بگذاریم. کمپین های بازاریابی دیجیتال همانطور که ما در این کتاب تعریف می‌کنیم، دارای مشخصه‌های ویژه‌ای هستند که به ترتیب عبارتند از:

  • معطوف به هدف بودن

کمپین های بازاریابی دیجیتال، فعالیتهای هماهنگ‌شده‌ای هستند که قصدشان دست یافتن به یک هدف مشخص در کسب‌وکار است.

  • چندبخشی بودن

 هر کمپین بازاریابی دیجیتال به دارایی‌هایی نظیر صفحات محتوا و پایگاه‌های اصلی نظیر نرم‌افزار، ایمیل و فرم‌های وب نیاز دارد. اما داشتن این دارایی‌ها به خودی خود نمی‌تواند موفقیت کمپین شما را تضمین کند و این جایی است که به توانایی دیگری جهت دیده شدن این دارایی‌ها نیاز دارید. به عبارت دیگر شما به ترافیک نیاز دارید و این موضوع در کنار داشتن یک شاخص عملکردی کلیدی به عنوان جزو لاینفک هر کمپین دیجیتال، نحوه اثربخشی فعالیتهای شما را مورد ارزیابی قرار می دهد.

  • یکپارچه و زیرکانه

شایان ذکر است که کمپین های چندمرحله‌ای و چندبخشی زمانی عملکرد موفق‌تری دارند که شما توانایی همراهی تدریجی با مشتری را در سفر مشتری داشته باشید (برای توضیحات بیشتری در مورد سفر مشتری ن.ک فصل اول). برای کمک‌کردن به جابجایی افراد در حین سفر مشتری شما باید ” فراخوانی به یک اقدام مشخص[2] ” را در کمپین خود در نظر بگیرید. یک فراخوان عمل دستورالعملی است که برای مخاطبین طراحی شده تا یک پاسخ فوری برانگیزد. معمولاً یک فراخوان عمل شامل یک فعل الزامی و ضروری نظیر “همین حالا خرید کنید” ، “اینجا کلیک کنید” ، “فقط امروز بخرید” ، “این ویدیو را تماشا کنید” ، “با ما تماس بگیرید” یا “به فروشگاهی در نزدیکی خود سر بزنید” می‌باشد. اگر یک کمپین خوب طراحی کنید، فاصله میانِ یک مشتری بالقوه و عملی که شما می‌خواهید از وی سر بزند، از بین خواهد رفت. یک مثال اغراق‌شده آن است که شما از یک مشتری بالقوه (احتمالی) – مشتری بالقوه اصطلاحا مشتری ای است که هنوز پروسه انتخاب شما به عنوان تامین کننده کالا و یا خدمت برایش قطعی نشده است-  بخواهید یک محصول یا خدمت 10 هزار دلاری از شما تهیه کند. چنین تاکتیکی نه زیرکانه است و نه یکپارچه. در فصلهای بعدی این کتاب، شما می‌توانید کمپین خود را به نحوی سامان دهید، که از یک مشتری بالقوه منفعل بتوانید خریدارانی مستمر و خریدارانِ محصولاتی با قیمت بالاتر پدید آورید.

برای مشاوره در خصوص ساخت موشن گرافیک و ویدیوی تبلیغات اینجا را کلیک نمایید.

 

 

 

  • جاری بودن

 غالبا عبارت کمپین به یک چیز نوپا با طول عمر کوتاه اشاره دارد اما همانطور که در این کتاب مبنا قرار گرفته است، یک کمپین می‌تواند چرخه عمری یک روزه و یا طی سالیان متمادی داشته باشد. مزیت کمپین های دیجیتال نسبت به کمپین های فیزیکی (نظیر کمپین های پستی) آن است که هم تبلیغات کوچک و هم بزرگ هر دو در فضای دیجیتال راحت‌تر است. در نتیجه، شما می‌توانید کمپین بازاریابی دیجیتال خود را به نحوی بهینه‌سازی کنید که به سوی بهترین نتایج رهنمون شود.

مهمترین مطلب در این بخش آن بود که کمپین، یک فرآیند و نه یک رویداد منفرد است؛ که از چند مرحله و چندبخش تشکیل شده است. ممکن است کمپین های بازاریابی دیجیتال برای شما پیچیده به نظر بیاید، اما مطمئن باشید که بسیار ساده است و ما همه‌چیز را در این مورد از خلق دارایی تا ترافیک و معیارهای اندازه‌گیری توضیح می‌دهیم.

[1] Pinterest

[2] Call To Action(CTA)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.