با بازاریابی رسانه های اجتماعی به برند خود قدرت دهید!

بازاریابی رسانه های اجتماعی راهی مقرون به صرفه و مناسب برای گسترش مشتریان بالقوه، تولید لید(سرنخ شامل شماره همراه و ایمیل) و مشتری به حساب می آیند، اما ارتباطات در رسانه های اجتماعی طیف گسترده ای را شامل می شود: از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر تا پلتفرم های تولید محتوا مانند یوتیوب و مدیوم. اینها تنها چند نمونه از صدها کانال اجتماعی موجود است. هر کدام از اینها فرآیند برندسازی و پروتکل های خاص خود را دارند. فرصت های موجود در رسانه های اجتماعی به راستی هیجان انگیزند، اما گاهی هولناک به نظر می رسند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی به صورت بنیادین تفاوت چندانی با دیگر اشکال بازاریابی ندارد. اساساً رسانه های اجتماعی راه جدیدی برای تعامل با مشتریان، مشتریان بالقوه، اینفلوئنسرها و شرکا هستند. در این مقاله، ما به شما کمک می کنیم در این دیوانه بازار، برنامه ریزی کنید و از رسانه های اجتماعی برای تولید ارزش در شرکتتان بهره ببرید. آنچه به شما خواهیم گفت به این ترتیب است: چگونه مشتریان سرنخ و فروشتان را به بهترین شکل هدایت کنید، چگونه بیشتر دیده شوید، ابزارهای شنیداری به چه میزان قدرت دارند، راه های تقویت مهارت جهت جذب اعتماد مشتریان بالقوه و نیز روشهای اجتناب از خطا در رسانه های اجتماعی را تشریح خواهیم نمود.

 

چرخه ی موفقیت اجتماعی

اکثر کسب و کارها، بازاریابی در رسانه های اجتماعی را یک رشته ی واحد تصور می کنند، اما در واقع این رشته شامل چهار بخش است که هر چهار بخش به یک اندازه اهمیت دارند.

  • شنیدن اجتماع: رصد کردن و پاسخگو بودن در بخش خدمات مشتریان و مسائل مدیریت شهرت در شبکه های اجتماعی
  • تاثیرگذاری اجتماعی: ایجاد حوزه ی نفوذ در شبکه های اجتماعی از طریق تولید و نشر محتوای ارزشمند
  • شبکه سازی اجتماعی: یافتن و تعامل با اشخاص یا برندهای تاثیرگذار و پر نفوذ در شبکه های اجتماعی
  • فروش اجتماعی: هدایت مشتریان سرنخ و فروش به مشتریان موجود و نیز مشتریان بالقوه در شبکه های اجتماعی

فهم چرایی و چگونگی بهره مندی از مولفه های چهارگانه ی چرخه ی موفقیت اجتماعی، باعث می شود از آشفتگی و حیرانی در شبکه های اجتماعی رهایی یابیم.

برای بازاریاب، بسیار مشکل است که میان مسیرهای بی شماری که در رسانه های اجتماعی موجود است، دست به انتخاب بزند. خبر خوب این که تمامی رسانه های اجتماعی به دو دسته ی کلّی تقسیم می شوند. شناخت این دو دسته، کلید تسلّط موثر بر کانال های اجتماعی است. این موضوع جهت داشتن یک استراتژی جامع بازاریابی لازم است.

کانال های جستجو کننده، رسانه هایی اجتماعی هستند که در آن کاربران به دنبال محتوایی خاص می گردند. برای مثال موتورهای جستجوی شناخته شده ای هم چون گوگل و بینگ. کاربران غالباً برای جستجوی محتوا به این کانال ها مراجعه می کنند و این محتوا را در آن کانال مصرف می کنند. دو بازیگر عمده در این مسیر یوتیوب و پینترست هستند. هنگامی که کاربران به یوتیوب و پینترست مراجعه می کنند، عموما در حالت جستجو کننده هستند. آنها از زبانه ی جستجوی یوتیوب برای یافتن جستجویی خاص استفاده کرده و ویدئوی مورد نظر را همان لحظه در آن پلتفرم مصرف می کنند. به همین ترتیب، مردم در زبانه ی جستجوی پینترست به دنبال اطلاعاتی در مورد دستور تهیه ی غذا، کاردستی، و یا مد و لباس هستند. با وجود این که پینترست مبتنی بر تصویر است، اما مانند یک موتور جستجو عمل می کند.

جهت مشاوره بازاریابی شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشید:

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

 

 

 

کانال های جستجو کننده ی این چنینی برای تاثیرگذاری اجتماعی بسیار مناسب هستند. بارگذاری محتوا بر اساس استراتژی از پیش تعیین شده، راه بسیار خوبی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مخاطبان هدف است و باعث شکل گیری حوزه ی نفوذ و جلب اعتماد مخاطبین به برند شما می شود. کانال های جستجو کننده همچنین برای فروش مجازی بسیار مناسب هستند. شما می توانید ویدئوها و تصاویر خود در یوتیوب و پینترست را با افزودن فراخوان ارتقا دهید. به این ترتیب شما لیدهای خود را به مشتری تبدیل کرده اید و یا حداقل مشتریان بالقوه ی خود را تشویق کرده اید تا زمان بیشتری در سایت شما مصرف کنند.

روی دیگر سکّه، کانال های پیوستگی هستند. در این مجراهای اجتماعی، کاربران ابتدا با یکدیگر مرتبط شده و پیوند می یابند. در اینجا تعامل کاربر به کاربر رایج است. کاربران به شکل محتواهای کوتاه که به محتواهای بلند دیگری وابسته هستند، با یکدیگر تعامل می کنند. یک مثال عالی برای کانال پیوستگی، توییتر است. به دلیل محدودیت 140 کاراکتری توییتر، توییت ها غالبا بخش کوچکی از اطلاعات را شامل شده و از طریق لینک شما را به جایی بیرون از پلتفرم و به سایتی دیگر ارجاع می دهند. کانال های پیوستگی، بهترین فضا برای شنیدن اجتماعی است، به این دلیل که تعامل جایگاه بسیار مهمی دارد. شما جریان تعامل میان برند و مشتری، مشتری با مشتری، مشتری با مشتریان بالقوه را  مشاهده می کنید. این تعاملات دو سویه بهترین راه برای رصد و پاسخگویی به مشتریان و مشتریان بالقوه تان است و یا حتی بهترین راه برای مشاهده ی اینکه رقبایتان چگونه به تعامل می پردازند. به این دلیل که تعامل تجربه ای محلی است، کانال های پیوستگی، هم چنین بهترین راه برای شبکه سازی اجتماعی هستند. کانال های پیوستگی عمده در شبکه های اجتماعی شامل توییتر، فیس بوک و لینکدین می شوند.

مطالعه بفرمایید
بوت کمپ رهبران کسب و کار

همه ی کانال های رسانه های اجتماعی در دو دسته ی ذکر شده طبقه بندی نمی شوند، بلکه کانال هایی با کاربری بسیار گسترده در این دو دسته قرار می گیرند. به عنوان بازاریاب در یک کانال جستجو کننده،  اولویت شما این است که کاربران هنگامی که به جستجو دست می زنند محتوای شما را بیابند. کانال های پیوستگی در واقع فضایی برای شنیدن، اشتراک گذاری محتوا و شبکه سازی هستند. به شکل مداوم عملکرد خود را در کانال های پیوستگی بررسی کنید: چقدر بر خدمات اجتماعی مشتریان تمرکز دارید؟ هر از چند وقت یک بار فعالانه وارد تعامل با مشتریان، مشتریان بالقوه و اینفلوئنسرها می شوید؟

برای شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ اینجا را کلیک کنید.

 

شنیدن شبکه های اجتماعی

شنیدن به معنی داشتن استراتژی مشخص برای رصد دائمی و پاسخ گویی در شبکه های اجتماعی است( فرقی ندارد که کامنت تشکر باشد یا انتقاد). فرقی ندارد که کامنت ها یا منشن شدن ها در مورد اعضای کلیدی مجموعه، محصولات، خدمات یا هر چیز مرتبط دیگری با مجموعه ی شما باشد. این موضوع می تواند توسط یک فرد انجام شود و یا بسته به بزرگی مجموعه ی شما یک تیم می تواند مسئولیت رصد منشن ها در فضای وب را به عهده بگیرد. اصلا فرقی نمی کند که شما تنها کارمند یک کسب و کار باشید یا در شرکتی در سطح صد شرکت برتر فورچون کار کنید، شنیدن اجتماعی همیشه اهمیت دارد.

امروزه، کسب و کارها به دلایل متعدّدی در رسانه های اجتماعی شکست می خورند. گاهی به نظر می آید که رسانه های اجتماعی به دنیای کسب و کار تحمیل شده است. به همین علت، برخی کسب و کارها در مقابل فعالیت در کانال های اجتماعی مقاومت می کنند. گاه پیش می آید که اعضایی که به حساب های رسمی شرکت ها دسترسی دارند، پست های نامربوط می گذارند و منجر به شرمساری شرکت و اعضای هیئت مدیره ی آن می شوند. اما بدترین نوع شکست، بی اعتنایی دائمی به تعاملات در رسانه های اجتماعی است.

مسئله این است که مشتریان بالقوه، لیدها و مشتریان دائم در مورد شما، برند و صنعت تان در شبکه های اجتماعی صحبت می کنند. اگر هیچ کس از  سوی شما به این تعاملات توجهی نشان ندهد، مثل این است که تلفنی در بخش خدمات مشتریان  در شرکت شما مدام زنگ بزند و هیچ کس گوشی را برندارد. درست همینجا نابخشودنی ترین گناه رسانه های اجتماعی رخ می دهد. این در واقع یک پست خجالت آور سر به هوا و بی دقت در شبکه های اجتماعی نیست بلکه در واقع بی اعتنایی به تماس تلفنی جامعه است.

وقتی به پست های تشکر و انتقاد فکر می کنیم، برای یافتن منشن ها ناخودآگاه به فیس بوک و توییتر فکر می کنیم. اما واقعیت این است که بسته به نوع کسب و کار شما، مردم در کانال های مختلفی در مورد شما اظهار نظر می کنند؛ از ویدئوهای یوتیوب گرفته تا سایت هایی مانند Yelp و آمازون. این تعاملات همان منشن هایی است که شرکت شما باید در شبکه های اجتماعی به آن گوش بسپارد و ضرورتاً برای آن برنامه داشته باشد.

شنیدن اجتماعی مفهومی بنیادی در چرخه ی موفقیت اجتماعی است. امروزه مردم انتظار دارند شرکت ها به شنیدن متعهد باشند. مشتریان بالقوه، لیدها و مشتریان شما انتظار دارند شما در گفتگوهایشان در شبکه های اجتماعی شرکت کنید. اگر در رسانه های اجتماعی تازه کار هستید با شبکه سازی، اینفلوئنسینگ و فروش شروع نکنید- با شنیدن شروع کنید. از رسانه های اجتماعی به عنوان بخش خدمات مشتریان و مدیریت اعتبار استفاده کنید، چرا که از پیش، این رسانه ها این کارکرد را برای برند شما دارند.

 

شنیدن اجتماعی چیزی بیشتر از خدمات مشتریان است. گوش سپردن به شبکه های اجتماعی اطلاعاتی در مورد زوایای دیگر چرخه ی موفقیت اجتماعی شما نیز می دهد:

تاثیرگذاری اجتماعی: شنیدن اجتماعی به شما کمک می کند بدانید برای تاثیرگذاری بیشتر چه محتواهایی باید به اشتراک بگذارید. در واقع این که مخاطبین شما چه محتواهایی را ارزشمند می دانند.

شراکت و همکاری: با دانستن این که چه کسانی در شبکه های اجتماعی اطلاعات تاثیرگذار در مورد صنعت شما به اشتراک می گذارند؛ شنیدن اجتماعی  می تواند منجر به شراکت های بالقوه شود و یا روزنامه نگارانی را به شما معرفی کند که توان افزایش میزان منشن شدنتان را در رسانه ها دارند.

فروش اجتماعی: شنیدن اجتماعی نقش بسیار مهمی در فروش اجتماعی دارد. فروش اجتماعی یعنی این که برندی از طریق رسانه های اجتماعی لیدها و فروش خود را هدایت کند. برند به مشتریان بالقوه پاسخ داده و پیشنهاد اطلاعات بیشتر و جزئی تر می دهد تا این که مشتریان بالقوه آمادگی تصمیم گیری در مورد خرید را پیدا کند. بنابراین شنیدن اجتماعی به شما کمک می کند دریابید مردم در پاسخ سوالاتشان چه می خواهند بشنوند، چه می خواهند و چه مطالباتی در شبکه های اجتماعی دارند. به این ترتیب محصولات و خدمات شما توانایی پاسخ به نیازهای مشتریان بالقوه را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.