بهینه سازی در گوگل، یوتیوب و پینترست

 

در مقاله قبل در خصوص ایجاد ترافیک با استفاده از بازاریابی جستجو با شما مطالبی را به اشتراک گذاشتیم. در این مقاله می خواهیم تکنیکهایی را معرفی کنیم که می توانید به واسطه آن بهینه سازی مرتبط را در گوگل، یوتیوب و پینترست عملیاتی نمایید. 

 

استفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی

پس از طوفان ایده ها، شما در مرحله ی بعدی به انتخاب کلمات کلیدی در ابزارهای جستجو می پردازید. ده ها ابزار خوب جستجو برای خرید در بازار موجود هست، اما Google Adwords Keyword Planner رایگان است و تقریبا نیازهای اکثر بازاریابان را برآورده می کند. گوگل این ابزار را فراهم کرده تا دست اندرکاران تبلیغات بتوانند دریابند جستجوگران چه چیزهایی را در موتور جستجوی گوگل جستجو می کنند. دست اندرکاران تبلیغات از این ابزار استفاده می کنند تا در مورد این که بر کدام کلمات کلیدی مانور دهند تصمیم بگیرند.

وقتی عبارتی کلیدی مانند ” دوی مارتن” در ابزار جستجوی کلمات کلیدی(عکس 8-4)تایپ می شود، تعدادی کلمه ی کلیدی را در دل خود پنهان کرده است:

  • برگزار کردن یک رویداد
  • دونده ی ماراتن
  • نکاتی در مورد ماراتن

 

عکس 8-4: برنامه ریزی برای کلمات کلیدی با ابزار Google Adwords keyword planner

 

ایجاد ترافیک برای سایت

 

ابزار جستجوی کلمات کلیدی گوگل اطلاعات زیر را در مورد هر جستجو به شما می دهد:

  • میانگین ماهانه ی جستجوگران: میانگین بارهایی که جستجوگران کلمات کلیدی شما را جستجو می کنند. این نتایج بر اساس تاریخ دقیق و دیگر فیلترهایی که شما تنظیم کرده اید، به شما داده می شود.
  • رقابت: تعداد دست اندرکاران تبلیغات کمپین های ترافیک خریداری شده که بر کلمات و عبارات کلیدی مشابه شما مانور می دهند. ( برای اطلاعات بیشتر در مورد کمپین های ترافیک خریداری شده به فصل ده رجوع کنید). در ستون رقابت، شما می توانید مشاهده کنید که آیا رقابت برای کلمات کلیدی مشابه کم، متوسط یا زیاد است.

 

اگر ابزار جستجوی کلمات کلیدی گوگل در مورد کلمات کلیدی شما هیچ اطلاعاتی نداشت، نا امید نشوید. دلیل اصلی استفاده از این ابزارها هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب برای استفاده از تبلیغات در گوگل است. آن دسته از کلمات کلیدی که کاملا مرتبط با کسب و کار شما هستند و بنابراین بهترین کلمات کلیدی به حساب می آیند، ممکن است در ابزار نشان داده نشوند، به ویژه برای جستجوهای معلومی مانند نام محصولات، خدمات و یا برند شما.

 

راضی کردن جستجوگران

درست مثل شکارچی ها در یک شکار، معمولا مردم، جستجو در وب را تا زمان رسیدن به نتیجه ی رضایت بخش از نظر مقاصد و/یا پیش زمینه هایشان ادامه می دهند. برای رقابت بر سر یک کلمه یا عبارت جستجو بازاریاب باید صفحه ای در وب یا asset طراحی کند که جستجوگر را راضی کند. این صفحه می تواند به هر شکلی باشد از یک پست در وبلاگ گرفته تا یک ویدئوی تبلیغاتی محصول.

صفحه ی وبی که در شکل 8-5 نشان داده شده است، مقاصد تمامی جستجوگرانی را که عبارت دستور تهیه ی موهیتو را در موتور جستجوی گوگل تایپ کرده اند، ارضا می کند و صفحه ی وبی که در شکل 8-6 نشان داده شده است، مقصود جستجوگرانی را که عبارت خرید Canon EOS 7OD را در موتور جستجوی آمازون تایپ کرده اند برآورده می کند.

عکس 8-5: وبسایت allrecipes.com  و رضایتی که برای جستجوگری که دستور تهیه موهیتو را جستجو کرده است.

 

بازاریابی در آمازون

 عکس 8-6: سایت آمازون و رضایتی که برای جستجوگری که به دنبال دوربین  Canon EOS 7OD بوده است.

 

شیوه های دیگری که می توانید به واسطه ی آنها مقاصد جستجوگران را هدف قرار دهید شامل پادکست، ویدئو و پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی است.

صفحه ی وب و یا دیگر asset ها باید از طریق موتورهای جستجویی که مد نظر بازاریاب است، قابل بازیابی و خوانش  باشند. برای مثال موتور جستجوی پینترست پین های جدیدی را که به بورد پینترست شما اضافه می شود، بازیابی می کند، موتور جستجوی گوگل صفحات وب و پست های جدیدی را که به وبسایت شما اضافه می شود، بازیابی می کند (با این پیش فرض که شما موانع تکنیکی خاصی را در این زمینه برای موتور جستجو ایجاد نکرده باشید). در مورد موانع تکنیکی برای موتور جستجو در همین فصل در بخش بهینه سازی برای موتورهای جستجو بیشتر خواهیم گفت.

چنانچه صفحه ی وب یا assetی که ایجاد کرده اید مقاصد و/یا پیش زمینه های جستجوگر را تغذیه کند، این اقبال را دارد که برای جستجوگر نمایش داده شود. همان طور که می دانیم، عوامل بسیاری در نمایش نتایج در هر جستجویی وجود دارد. در بخش های آتی، ما در مورد این عوامل با جزئیات بیشتری سخن خواهیم گفت و به این خواهیم پرداخت که چگونه asset های خود را برای نمایش هر چه بیشتر برای مشتریان ایده آل تان بهینه سازی کنید.

 

تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری

به دام این فکر نیفتید که هدف از بازاریابی جستجو این است که رتبه ی بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید. هم چنین، اشتباه نکنید! بازاریابی جستجو به دست آوردن ترافیک بیشتر نیست. هدف از بازاریابی جستجو مثل هر نوع دیگری از بازاریابی کمک به حرکت مشتری از مرحله ای به مرحله ی دیگر است.

برای هر جستجوگری که به بلاگ، کانال یوتیوب یا صفحه ی پینترست شما سر می زند، باید فراخوانی جهت رفتن به مرحله ی بعد تعبیه کرده باشید.

فرض کنید که جستجوگری یک عبارت جستجو را در مورد نحوه ی عملکرد محصول شما تایپ می کند. او به صفحه ی مرتبط با محصول شما می رسد و ویدئویی در آنجا مشاهده می کند. عالی است! شما موفق شده اید که مقصود مشتری ایده آل خود را از مسیر درستی برآورده کنید. این فرصت را از دست ندهید. شما باید فراخوانی برای رفتن به مرحله ی بعد برای مشتری در نظر گرفته باشید. در این مورد مرحله ی بعدی، خرید محصول است. شکست در فراخواندن مشتری به مرحله ی بعدی نه تنها نشان بارز بازاریابی بد است بلکه به معنی یک تجربه ی بد برای کاربر نیز هست. این شخص خواهان نمایش شیوه ی عملکرد محصول شما است بنابراین شاید بخواهد این محصول را بخرد. فراخوانی تعبیه کنید تا با همراهی و کمک شما به مرحله ی بعد برود.

 

بهینه‌سازی دارایی خود برای کانال‌های ویژه

 پس از ایجاد صفحه ی وب و یا assetی که مقاصد و/یا پیش زمینه ها را هدف قرار می دهد، باید مطمئن شوید که آن asset به حیاتش ادامه می دهد. ما از جاهای مختلفی که صفحه ی وب یا asset  شما را میزبانی می کند با عنوان مسیرها یاد می کنیم. شروع با مقاصد و پیش زمینه ها به شما کمک می کند تا جستجوگر را به مسیر مناسب برای بهره بردن از صفحه ی وب یا asset ها راهنمایی کنید. اگر برای مثال می خواهید نیاز مشتری ای را که قصد آشنایی با عملکرد محصولتان را دارد بر آورده سازید، باید ویدئویی از نحوه ی عملکرد محصول در اختیار او بگذارید. بنابراین منطقی است که یک کانال یوتیوب را به این منظور در نظر بگیرید.

در این بخش ما استراتژی هایی برای ارتقای  asset ها در مسیرهای محبوب ارائه خواهیم داد.

 

بهینه سازی برای گوگل

وبسایت شما مسیری است که از طریق موتورهای جستجویی چون گوگل می تواند ترافیک به دست آورد. این بخش مرحله به مرحله نحوه ی بهینه سازی صفحات وب در گوگل را به شما آموزش خواهد داد.

گام اول:  تگ <title> بنویسید

<title> tag حیاتی ترین عنصر برای ارتقای رتبه در هر صفحه ی وب است. این تگ در هر موتور جستجویی نمایان می شود و باید حاوی اطلاعات توصیفی دقیقی در مورد صفحه ی مورد نظ باشد نیز و باید به جستجوگران بگوید که آن صفحه در چه موردی است. <title> tag به رنگ آبی در صفحات نتایج جستجو پدیدار می شود و در واقع لینکی است که کاربران بر روی آن کلیک می کنند تا به محتوای مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

 

بازاریابی در گوگل

عکس 8-7: مثالی از تگ< title >

 

کلمات کلیدی برای <title> tag اهمیت زیادی دارد، پس تگ هایتان را با مهم ترین کلمات کلیدی آغاز کنید. با استفاده از آن دسته ازکلمات کلیدی برگزیده برای صفحه ای که قصد ارتقایش را دارید،  عنوانی انتخاب کنید که بیش از 70 کاراکتر نداشته باشد، در غیر این صورت موتور جستجو ممکن است که آن را ناقص کند. تگ عنوان باید به راحتی خوانده شود چرا که اولین چیزی است که در صفحه ی نتایج جستجو نمایش داده می شود.

 

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

گام دوم: توصیف متا

توصیف متا، غالبا بلافاصله بعد از تگ عنوان  نمایش داده می شود و سپس محتوای صفحه را توصیف خواهد کرد. کلمات کلیدی معمولا به صورت بولد در توصیف متا نمایش داده می شوند.  با این که برای موتور جستجو توصیف متای شما تعیین کننده ی رتبه در عبارت جستجو نیست، اما، جستجوگران این توصیف را می بینند و بر اساس آن تصمیم می گیرند که بر روی لینک صفحه ی شما کلیک کنند یا نه.

توصیف متا سکوی پرتاب به صفحه ی شماست، پس کاری کنید که متقاعد کننده باشد. کلماتی را در آن بگنجانید که بهترین توصیف را از محتوای صفحه به دست دهد و جستجوگر را ترغیب کند.

بهتر است توصیف متا از صد و پنجاه کاراکتر بیشتر نشود، در غیر این صورت بسیار محتمل است که در صفحه ی نتایج جستجو ناقص ظاهر شود. شکلی از فراخوان را در توصیف متای خود در نظر بگیرید. مثلا: هم اکنون خرید کنید! ،برای تحویل رایگان اینجا را کلیک کنید، یا آخرین ترندها را ببینید.

شکل 8-8 مثال هایی از توصیف متا به دست می دهد.

 

نقش متا در سئو

عکس 8-8: مثالی از توصیف متا

مطالعه بفرمایید
هفت استراتژی تبلیغاتی موثر برای افزایش فروش از طریق گوگل

گام سوم: URL را ارتقا دهید.

URL[1]، سایت یا صفحه را برای بازدید کننده و موتور جستجو توصیف می کند. بنابراین مهم است که URL را مرتبط و دقیق تعریف کنیم تا محتوا رتبه ی خوبی بیابد. URL که به آن slug نیز گفته می شود، به این صورت ظاهر می شود:

www.YoursiteNameHere.com/Keywords-that-describe-this-page

کلمات کلیدیتان را در URL  پس از / اسلش بگنجانید. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی این بخش برای تشخیص موضوع صفحات و رتبه ی آنها استفاده می کنند. اگرچه که کلمات کلیدی در URL به اندازه ی تایتل تگ در تعیین رتبه ی صفحه ی شما تاثیرگذار نیست، با این حال مهم است که آن را بهینه سازی کنید.

گام چهارم: محتوای بدنه

متن صفحه، محتوا و یا کپی، اطلاعاتی در مورد این که صفحه ی شما پاسخگوی کدام عبارات جستجو است، فراهم می کند. بنابراین، مهم است که تمامی صفحات سایت شما مطلب داشته باشد. محتوای صفحه ی وب در ارتقای رتبه ی آن تاثیر زیادی دارد. سعی کنید در هر صفحه 500 کلمه یا بیشتر متن داشته باشید، اما صفحات وب خود را با مطالب بی کیفیت پر نکنید. در صفحاتی که سنگین از ویدئو و عکس هستند، بدیهی است که متن چندانی نباشد. این اصلا اشکالی ندارد. سعی کنید همیشه هدفتان این باشد که اطلاعات کافی و منطقی ارائه کنید تا رضایت جستجوگر را به دست آورید.

در بدنه، از کلمات و عبارات کلیدی مرتبطی استفاده کنید که صفحه را توصیف می کند. کلمات کلیدی و طیفی از کلمات هم معنا با آنها را در عنوان ها و تیترها به کار ببرید. کوتاه این که، هر جا منطقی به نظر می رسد کلمات کلیدی و هم معناهای آن را استفاده کنید.

گام پنجم:  تگ <Alt> را ارتقا دهید

آلت تگ در صفحات وب  برای افرادی که نمی توانند تصویر را ببینند(مثلا به دلیل سرعت پایین اینترنت یا خطا در عکس) اطلاعات جایگزین به شکل متن  ارائه می کند. در آلت تگ برای توصیف عکس از کلمات کلیدی منتخب برای صفحه یتان استفاده کنید.

 

بهینه سازی یوتیوب

بهینه سازی برای یوتیوب

یوتیوب یک موتور جستجو است بنابراین ترجیح می دهد جستجوگران را درون شبکه ی خود نگه دارد تا بتواند آگهی های تبلیغاتی برای جستجوگران نمایش دهد. در نتیجه، یوتیوب ترافیک بیشتری به ویدئوهایی که جستجوگران را در یوتیوب نگه می دارند اختصاص می دهد.

در ادامه راه هایی برای افزایش ترافیک ویدئو در یوتیوب آموزش داده شده است. برای مشاوره روی لینک کلیک نمایید: مشاوره دیجیتال مارکتینگ

گام اول: معرفی اولیه­ ی جذاب(Thumbnail) داشته باشید

موتور جستجوی یوتیوب تعداد افرادی را که از ویدئوی شما بازدید کرده اند را  نسبت  افرادی که آن را در قسمت جستجوی یوتیوب دیده اند اندازه گیری  و مقایسه می کند. هر چه قدر ویدئوی شما بیشتر دیده شود، یوتیوب به شما رتبه ی بهتری جایزه می دهد.

مهم ترین عامل در بالا بردن تعداد دیده شدن ویدئو، معرفی اولیه ی آن است، که در واقع تصویری است که جستجوگران از ویدئو در نتایج جستجو می بینند( شکل 9-8). یک تامب نیل جذاب تاثیر به سزایی در تعداد کلیک و در نتیجه بالا بردن رتبه ی شما در یوتیوب دارد.

 

کاور یوتیوب

عکس 9-8: هر عکس ویدیو یک تامب نیل است

 

برای درگیر کردن مخاطبتان، اطمینان حاصل کنید که تامب نیل شما روشن، زنده و قاطع است. متنی قانع کننده برای هر تامب نیل در نظر بگیرید تا بینندگان در مورد محتوای ویدئو آگاه شوند و ترغیب شوند که بر روی آن کلیک کنند.

اگر گرافیست ندارید، با استفاده از ابزاری به نام Canva[2] می توانید تامب نیل های بسیار حرفه ای طراحی کنید. این ابزار نمونه های رایگان و غیر رایگان زیادی دارد که می توانید آنها را به کار ببرید. هم چنین، شما می توانید عکس انتخابی خود را در کانوا وارد کرده و تامب نیلی بسازید که ویدئویتان را برجسته کند.

گام دوم: به دنبال سرگرم کردن باشید

هدف یوتیوب این است که جستجوگران را درون محدوده ی یوتیوب نگه دارد تا به آنها آگهی تبلیغاتی نشان دهد. تعداد به اشتراک گذاری، بازدیدها و نظرات در هر ویدئو یوتیوب را قانع می کند که ویدئوی مورد نظر جستجوگران را سرگرم می کند و مشغول نگه می دارد.

به علاوه، ویدئویی با تعداد زیاد بازدید کننده، لایک بیشتر از دیس لایک و کامنت های مثبت حاکی از کیفیت ویدئو برای دیگر بازدید کننده هاست. کیفیت خوب منجر به لایک و به اشتراک گذاری بیشتر می شود. در توصیف و هم چنین در خود ویدئو، از بازدید کننده ها بخواهید لایک کنند، کامنت بگذارند، به اشتراک بگذارند و ویدئوهای بیشتری از شما ببینند.

گام سوم: کلمات کلیدی را بهینه سازی کنید

درست مانند وبسایت، کلمات کلیدی در ویدئوهای یوتیوب نیز باید بهینه سازی شوند. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی را در عنوان ویدئو، توصیف، تگ ها، نام فایل بارگذاری شده ی ویدئو هنگام آپلود و در ویدئو گنجانده اید. این کار به کاربران کمک می کند ویدئوی شما را بیابند و نیز رتبه و میزان مرتبط بودن شما را  در پلتفرم یوتیوب ارتقا می دهد.

برای درک رتبه و دیگر سنجه ها، شما می توانید از ابزاری مانند vidIQ[3] استفاده کنید تا کانال خود را مدیریت و ارزیابی کنید.

گام چهارم: به ابقا توجه کنید

این که افراد تا چه مدت زمانی ویدئوی شما را تماشا می کنند با عنوان ابقای مخاطب شناخته می شود که سنجه ی مهمی برای ارزیابی است. گزارش ضمیمه ای یوتیوب به شما این امکان را می دهد تا میزان ابقا را همان گونه که در شکل 10-8  نشان داده شده است، بررسی کنید.

 

نرخ بازگشت به ویدیو در یوتیوب

عکس10-8: آزمایش نرخ بازگشت به ویدیو در یوتیوب

 

این کاملا عادی است که یک ویدئو به تدریج مخاطبانش را از دست بدهد. هیچ کس به مدت طولانی یک ویدئو را تماشا نمی کند. این که می گویند میزان ابقای کم یا زیاد مخاطب را در ویدئوها مورد توجه قرار دهید کاملا درست است. سعی کنید بفهمید چرا برخی ویدئوها میزان ابقای بیشتری دارند و برخی کمتر می توانند مردم را همراه کنند. سپس محتوای ویدئوهای خود را تغییر و ارتقا دهید. اگر به فعالیت در یوتیوب علاقمندید و قصد دارید تا در این پلتفرم فعال شوید این مقاله را از دست ندهید: محتوای ویدیویی و اهمیت آن در بازاریابی

 

بهینه سازی برای pinterest

 

بهینه سازی برای پینترست Pinterest

باورش سخت است اما پینترست یک موتور جستجو است در واقع موتور جستجویی است که با استفاده از آن می توانید بفهمید یک محصول فروش می کند یا نه. سه گامی را که در ادامه خواهد آمد بخوانید تا بدانید چگونه باید کانال پینترست خود را بهینه سازی کنید.

گام اول: به تصاویرتان کیفیت بهتری بدهید

پینترست در یک کلمه یعنی عکس. چیزی که شما لازم دارید عکس های بزرگ، زیبا و برجسته است تا مردم را به سوی خود بکشاند. قدم بعدی اضافه کردن متن به عکس است. توضیح در واقع عنوان پین عکس است. موضوع عکس است و به توصیفش می پردازد.

اندازه و شکل عکس های شما در پینترست اهمیت دارد. این پلتفرم به شکل عمودی طراحی شده است، پس مراقب باشید که عکس هایی که استفاده می کنید عمودی باشند و ابعاد آن 2:3 در 1.3.5 با حداقل 600 پیکسل باشد. البته شما می توانید عکس های افقی برای پین های خود انتخاب کنید اما عکس های عمودی بهتر هستند.

     

 پین هایی با ابعاد بزرگتر از 1.3.5 ناقص می شوند.

 

همان گونه که در بخش یوتیوب گفته شد، شما می توانید از ابزار Canva  برای درست کردن تصاویر حرفه ای برای پین های خود استفاده کنید. تصاویری که چشم ها را خیره می کنند.

دیجیتال مارکتینگ

گام دوم: بهینه سازی کاور بورد

پین های پینترست بر روی بوردها طبقه بندی و میزبانی می شوند. شما می توانید بوردهای خود را در صفحه ی پروفایلتان ببینید. درست مثل تصاویری که برای پین های خود انتخاب می کنید، تصویر کاور بوردهای شما نیز باید حرفه ای و خیره کننده باشد و نیز باید متن های توصیفی داشته باشد. تصاویر 11-8 یک صفحه ی پینترست را نشان می دهد به همراه کلمات کلیدی و بوردهای بهینه سازی شده که متن ضمیمه ای نیز دارند.

 

بازاریابی در پینترست

عکس 11-8: مثالی برای کلمه بهینه شده برای پیج مذکور در پینترست

 

 

گام سوم: کلمات کلیدی هدف

خلاقیت در پینترست اهمیت زیادی دارد. اما سعی نکنید با مزه، زیادی خلاق و با نمک باشید. موتور جستجوی پینترست مثل گوگل دقیق نیست بنابراین نتایج جستجوی شما تنها در صورتی که کلمات کلیدی هدفتان را در عنوان بندی پین ها یا بوردها یا در توصیف هایتان به کار ببرید، ارتقا خواهد یافت.

برای کشف بهترین کلمات کلیدی برای پین ها، بوردها یا توصیف هایتان از پلتفرم پینترست برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید. به این ترتیب:

  1. یک کلمه یا عبارت کلیدی را در موتور جستجوی پینترست تایپ کنید.
  2. کلمات کلیدی پیشنهادی پینترست را که پس از کلمه ی کلیدی شما نمایش داده می شود یادداشت کنید.

پینترست به هنگام جستجو سریعا کلمات و عبارات جستجوی مرتبط را پیشنهاد می دهد. این پیشنهادها می توانند الهام بخش کلمات و عبارات کلیدی باشند. به شکل 12-8 نگاه کنید. این شکل مثالی برای جستجو در مورد ایده هایی برای عروسی در پلتفرم پینترست است.

 

بهینه سازی در پینترست

عکس 12-8: مثالی از پیشنهادهای جستجوی پینترست

 

  1. پین ها و بوردهای جداگانه ای برای هر یک از کلمات و عبارات کلیدی پیشنهادی پینترست بسازید و این کلمات کلیدی را در توصیف ها ی پین ها و بوردها بگنجانید.

[1]   مخفف URL: Uniform Resource Locator

[2] https://www.canva.com

[3] https://vidiq.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.