بهینه سازی برای موتورهای جستجو، آمازون و سایتهای نقد و بررسی

 

در ادامه سلسله مقالات قبلی در خصوص تکنیک های ایجاد ترافیک، در مقاله قبلی به تکنیکهای بهینه سازی برای گوگل، یوتیوب و پینترست پرداختیم و در این مقاله به تکنیکهای بهینه سازی برای آمازون، آی تیونز و موتورهای جستجو می پردازیم. تازه های دیجیتال مارکتینگ را در بلاگ رسانه تجارت الکترونیک ایران دنبال نمایید.

 

بهینه سازی برای آمازون

اگر شما قصد فروش در آمازون را دارید، باید بدانید که موتور جستجوی آمازون چگونه عمل می کند. برای این که صفحه ی محصول شما در آمازون رتبه ی بهتری پیدا کند چهار گام زیر را در نظر بگیرید.

گام اول:  تخفیف، تبلیغات و فروش ویژه را مد نظر قرار دهید.

برای آمازون فروش زیاد در مدت زمان کوتاه به معنی این است که محصول پرفروش است و باید در رتبه بندی جایگاه بهتری بیابد. به صورت دوره ای تبلیغات کنید، تخفیف بدهید و فروش ویژه داشته باشید تا میزان فروشتان افزایش پیدا کند و ببینید که چگونه رتبه ی شما ارتقا می یابد.

گام دوم: نظرات را افزایش دهید

در پلتفرم آمازون نظرات بسیار اهمیت دارند. تعداد زیاد نظرات برای آمازون به این معنی است که باید محصول شما در رتبه بندی به جایگاه بهتری صعود کند. حتی اگر مردم محصول شما را دوست داشته باشند، ممکن است در مورد آن نظر ننویسند. با استفاده از ابزارهایی مثل Feedback Geniusبه مردم یادآوری کنید و آنها را تشویق کنید تا در مورد محصول خریداری شده نظر بدهند. این ابزارها به شما امکان می دهد تا بدون زیر پا گذاشتن قوانین کاربری آمازون به مشتریان پیام بدهید.

گام سوم: برای محصولتان نام مناسب انتخاب کنید

اگر می خواهید مردم بر روی محصول شما کلیک کنند، باید نام مناسبی انتخاب کنید. یک اسم بامزه یا زیرکانه ممکن است باحال به نظر بیاید اما احتمال دارد مبهم باشد و مردم متوجه نشوند محصول شما دقیقا چیست. برای این که میزان کلیک محصولتان را بالا ببرید باید مطمئن شوید که نام محصولتان در مورد چیستی و هم چنین عملکرد آن توضیح کافی می دهد. برای الهام گرفتن به محصولتان رقبایتان نگاهی بیندازید و ببینید آنها چگونه محصولشان را در آمازون عرضه می کنند.

مردم از آمازون کالا نمی خرند. آنها تصویر کالا را می خرند. هر تعداد تصویر واضح و برجسته  که لازم است را در صفحه قرار دهید تا نیازهای مشتری مورد نظرتان را تامین کنید. هنگام خرید در آمازون، مشتری ها این امکان را ندارند که کالا را در دستان فروشنده ببینند و آن را لمس کنند بنابراین شما باید عکس های با کیفیتی در اختیار خریدار بگذارید تا بداند دقیقا چه چیزی را دارد می خرد. هرچه محصول گران تر و پیچیده تر باشد، شما باید عکس های بیشتری بارگذاری کنید.

گام چهارم: صفحه ی آمازون شما شامل متن نیز می شود و تک تک آن کلمات در تعیین رتبه ی شما در آمازون موثر است. 

کلمه یا عبارت جستجوی هدف خود را در عنوان صفحه و در میان توصیف محصول بگنجانید. سعی کنید توصیف محصولتان 250 کلمه یا بیشتر باشد. با این حال، توصیف را بیش از حد از کلمات کلیدی پر نکنید و تجربه ی کاربر را به خاطر داشته باشید. همیشه کیفیت را بر کمّیت ارجح بدانید. همانند عکس ها، هرچه محصول گران تر و پیچیده تر باشد توصیف باید جزئی تر باشد.

 

بهینه سازی برای آی تیونز

پادکست ساختن راه موثر و مقرون به صرفه ای برای انتشار محتوا در اینترنت است. اگر شما پادکست می سازید، باید بدانید آی تیونز چگونه پادکست ها را رتبه بندی می کند تا بتوانید بیشتر در معرض دید کاربران آی تیونز باشید. سه گامی را که در ادامه خواهد آمد در نظر داشته باشید تا رتبه یتان را در جستجوی آی تیونز بالا ببرید.

گام اول: درخواست ثبت نظر بدهید

نظرات مثبت به آی تیونز نشان می دهد که پادکست شما ارزشمند است و باید در رتبه جستجوی بهتری بیابد. برای این که نظرات بیشتری در مورد پادکستتان ثبت شود، در خود پادکست از مردم بخواهید نظر بدهند. حداقل یک بار در هر اپیزود فراخوانی برای ثبت نظر بدهید تا به مخاطبان یادآوری کنید که نظرشان را ثبت کنند.

گام دوم: عنوانی دقیق و کاور تر و تمیزی داشته باشید

شما یک عنوان منحصر به فرد و یک کاور برجسته با طراحی خوب نیاز دارید و اینها را نه تنها برای توصیف پادکستتان بلکه برای جلب توجه مخاطب نیز لازم دارید. یک عنوان با نمک مثل این است که مردم از کنار پادکستتان رد شوند و ندانند موضوع آن چیست. بنابراین، در انتخاب عنوان دقیق باشید و آن دسته از کلمات کلیدی را  که رتبه ی شما را بهبود می بخشند و به جستجوگران کمک می کند تا شما را بیابند در آن بگنجانید. به همین ترتیب، کلمات کلیدی را در عنوان و توصیف اپیزود بگنجانید.

سپس، یک کاور پر زرق و برق برای پادکستتان انتخاب کنید- به گونه ای که موضوع کلی پادکست را نشان بدهد اما خیلی هم شلوغ نباشد. به خاطر داشته باشید که کاور پادکست به اندازه ی یک تامب نیل است. شلوغ کاری نکنید در غیر این صورت ممکن است پیامتان گم شود.

گام سوم: تعداد دانلود را بالا ببرید

مانند لایک ها، تعداد دانلود نیز حاکی از کیفیت پادکست شما است. در نتیجه، بالا رفتن تعداد دانلود بر رتبه ی شما در آی تیونز تاثیر می گذارد. بالا رفتن مداوم، منظم و دائمی دانلود رتبه ی شما را بالا می برد.

برای بالا بردن تعداد دانلود به محض انتشار پادکست، سه تا پنج اپیزود را با هم منتشر کنید. به این دلیل که هر چه اپیزودهای بیشتری در ابتدای کار بارگذاری کنید، مردم به اپیزودهای بیشتری دسترسی دارند و هر چه مردم بیشتر عضو شوند، تعداد دانلود شما بالا می رود. زمانی که اعضای کافی به شما پیوستند، می توانید برای بارگذاری اپیزودهای جدید زمان دقیق در نظر بگیرید. مثلا هر سه شنبه. به این ترتیب مخاطبان و اعضا خواهند دانست چه زمانی منتظر اپیزود بعدی باشند.

 

بهینه سازی برای سایت های نقد و بررسی

اگر شما کسب و کاری محلی مانند رستوران، هتل و یا مغازه­ی خرده فروشی دارید، بخشی از تلاش برای بهینه سازی جستجوی کسب و کارتان را بر سایت های نظرسنجی مانند Yelp  و tripAdvisor  متمرکز کنید. در ادامه دو گام اساسی برای بهینه سازی این دو سایت آمده است.

گام اول: نظرات منصفانه به دست آورید

 درست نیست که نظر دهنده ها را گول بزنید. نظراتی که صادقانه نیستند ممکن است هم مشتریان و هم سایت نظرسنجی را پس بزند. در عوض، شما باید به نظرات صادقانه بها بدهید تا اطمینان حاصل کنید که تجربه ی مشتری درجه یک و سزاوار نظری خوب و مثبت بوده است

همان گونه که می دانید شما می توانید مشتریانتان را با استفاده از ابزارهایی مانند  TripAdvisor’s Review Express تشویق به نظر دادن کنید. شیوه ی دیگر این است که زمان خرید از مشتریانتان آدرس ایمیلشان را درخواست کنید. سپس می توانید از طریق ایمیل از آنها بخواهید نظرشان را ثبت کنند. می توانید مردم را با پیشنهاد جایزه یا مسابقه راغب به نظر دهی کنید.

پس از آن که فردی نظرش را ثبت کرد، پاسخی مبنی بر تشکر ارسال کرده و به او نشان دهید که نظرش شنیده شده است. اگر کسی نظر منفی داد، در پاسخ، همدلانه به او اطمینان دهید نظرش شنیده شده است. سعی کنید نقطه نظر خود را بیان کنید. چنانچه باز هم مسئله پا برجا بود، آن نظر را به ایمیل شخصی یا تلفنتان ارجاع دهید. بهتر است مسائل مشتریان بیرون از بخش عمومی حل و فصل شود.

در اکثر سایت های نظرسنجی امتیاز دهی در نظرات از تعداد نظرات اهمیت بیشتری دارد. سعی کنید بر به دست آوردن نظرات فوق العاده از مشتریانتان تمرکز کنید. قطعا به دست آوردن تعداد زیاد نظرات اهمیت دارد، اما تنها در صورتی که آن نظرات حاکی از رضایت مشتریانتان باشد.

گام دوم: پروفایل خود را مطالبه کنید

اگر مدت زیادی در کسب و کار خاصی مشغول باشید، به احتمال زیاد بسیاری از سایت های مجازی نظرسنجی مطالبی در مورد کسب و کار شما دارند. چه شما از آن اطلاع داشته باشید چه نه. به سایت های نظرسنجی مرتبط با کسب و کارتان سر بزنید و به دنبال کسب و کار خود بگردید. سپس خودتان را مطرح کنید و نشان دهید کسب و کار به شما تعلق دارد. این کار را از طریق پاسخ به سوالات و انجام چک تایید هویت prove verification code انجام دهید(در صورت نیاز پروفایل بسازید) تا مشخص شود کسب و کار مورد نظر متعلق به شماست. با تایید تعلّق کسب و کار به شما، این امکان را می یابید که پروفایلتان را مدیریت و ویرایش کنید و اطلاعاتی به آن بیفزایید.

هرگونه عدم دقت یا اشتباه را در پروفایلتان تصحیح کنید و اطلاعاتی را که مشتریان کنونی و یا احتمالی ممکن است سودمند بیایند اضافه کنید. مثلا: ساعات کار، موقعیت، اطلاعات تماس و تاریخچه ی شرکت.  تا آنجایی که منطقی به نظر می آید در توصیف، کلمات کلیدی را بگنجانید. طبقه بندی تان را متناسب انجام دهید تا در رتبه بندی پلتفرم سایت نظرسنجی جایگاه بهتری بیابید.

 

برای دریافت مشاوره های دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

بهینه سازی برای ربات های موتورهای جستجو

ربات های موتورهای جستجو، در واقع برنامه هایی هستند که کارشان بازدید از صفحات وب، خزیدن درآنها و فهرست بندی محتوای آنهاست. با این حال، اگر موانعی وجود داشته باشد، این ربات ها نمی توانند به درون صفحات وب بخزند، نتیجتاً این گونه صفحات فهرست بندی نمی شوند و به جستجوگران ارائه نمی شوند. یکی از اهداف بازاریابی جستجو باید این باشد که تا حد امکان کار را برای دسترسی موتورهای جستجو جهت فهرست بندی صفحات وب آسان کند.

مطالعه بفرمایید
طرح راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی با حمایت رسانه تجارت الکترونیک ایران

در این مرحله، بازاریابی جستجو بسیار تکنیکی می شود. اگر وب سایت شما غیر عامدانه موانع و سرعت گیرهایی بر سر راه موتورهای جستجو قرار داده باشد، بهتر است از خدمات متخصصان بهینه سازی موتور جستجو (SEO) که از مسائل تکنیکی بازاریابی جستجو سر در می آورند، بهره بگیرید.

برای اطلاع از مشکلات مربوط به بهینه سازی ربات در وبسایت خود  Google Search Console[1]  را در وبسایت خود نصب کنید. Google Search Console (با نام قبلی Google Webmaster Tools) ابزاری رایگان است که به شما امکان می دهد وب سایتتان را طوری ببینید که موتور جستجوی گوگل آن را می بیند.

شما می توانید اطلاعات مهم تکنیکی در مورد توانایی ربات برای فهرست کردن وب سایتتان را ببینید. این اطلاعات در ادامه آمده است:

  • وضعیت فهرست بندی: عدد کلی URL های سایت شما که به فهرست گوگل اضافه شده اند. اگر سایت شما صد صفحه دارد این عدد باید در گزارش وضعیت فهرست بندی گوگل قابل مشاهده باشد.
  • خطاهای URL: بررسی کنید که علت خطاهای صفحاتی که گوگل برای دسترسی به آنها دچار مشکل می شود چیست و آن را رفع کنید.
  • مسائل امنیتی: اگر سایت شما بدافزار داشته باشد، در Google Search Console مشخص می شود. بسیار محتمل است که موتورهای جستجویی مانند گوگل به سایتی که مسائل امنیتی دارد، ترافیک اختصاص ندهند. سریعا به مسئله ی بدافزارها رسیدگی کنید.

ایجاد لینک

یک بازاریاب جستجو باید وب سایتی طراحی کند که منابع خارجی به آن لینک بدهند. لینک ها شبیه آن شکلی از اعتبار در کسب و کار است که دهان به دهان و شفاهی منتقل می شود. برای مثال، اگر بلاگی در مورد سرمایه گذاری شخصی به سایت سرمایه گذاری شخصیِ Quicken.com لینک بدهد، معنی لینک در بلاگ این است که سایت Quicken.com معتبر و مرتبط است. لینک دادن در واقع ما به ازای مجازی ارجاع دادن شخصی در دنیای فیزیکی است. صفحاتی که زیاد به آنها لینک داده می شود، عموما نتایج بهتری در جستجو می گیرند تا صفحاتی که کمتر به آنها لینک داده می شود.

لینک دادن به یک صفحه ی وب در واقع رای دادن به آن است. موتورهای جستجو حجم و از آن مهم تر کیفیت لینک به یک صفحه را مد نظر قرار می دهند تا تعیین کنند کدام صفحات را در نتایج جستجویشان برای یک عبارت کلیدی خاص نمایش دهند.

در بخش های پیش رو، ما درباره ی این بحث خواهیم کرد که چگونه با استفاده از تاکتیک های بازاریابی جستجو بدون آن که قوانین کاربری موتورهای جستجو را زیر پا بگذاریم و از تکنیک های کلاه سیاه ها استفاده کنیم، لینک به دست آوریم. رجوع کنید به ستون کلاه سیاه ها و کلاه سفید ها در همین فصل.

گام اول: تبادل لینک به محتواهای خود  

 بهترین راه کنترل لینک ها، لینک دادن درون سایت خودتان است. اگر یک وبسایت برنامه ریزی مالی پستی با عنوان خودداری از ده اشتباه رایج در برنامه ریزی بازنشستگی داشته باشد، برای خواننده و موتور جستجو منطقی است که لینکی از این پست به صفحه ای ایجاد شده باشد که در آن در مورد خدمات برنامه ریزی دوران بازنشستگی شرکت توضیح داده شده باشد.

لینک دادن به محتواهای دیگر درون سایتتان تجربه ی کاربری را ارتقا می بخشد و به موتورهای جستجو نشان می دهد که کدام صفحات در سایت شما مهم تر از بقیه هستند.  به صفحات مهم سایت خود هر جا و هر وقت که منطقی باشد، لینک بدهید، البته تجربه ی کاربری را از یاد نبرید.

 

گام دوم: بررسی لینک های رقبا

گام دوم کمی جستجو در زمین رقبا است. با استفاده از ابزاری هم چون Open Site Explorer[2] شما می توانید ببینید کدام سایت ها به رقبای عمده ی شما لینک داده اند. سپس به آن سایت ها مراجعه کنید و ببیند آیا آنها علاقه مند به لینک دادن به شما هستند.

 

گام سوم: دست و دلبازانه محتوا تولید کنید

شما با استفاده از آنچه محتوای دست و دلبازانه[3] خوانده می شود، می توانید لینک به دست بیاورید. منظور از محتوای دست و دلبازانه محتوایی است که در آن از دیگران به ویژه از افراد تاثیرگذار آن حوزه نام برده می شود. به این ترتیب این افراد می توانند به شما لینک بدهند و یا محتوای شما را در شبکه های اجتماعی باز نشر دهند. یک راه تولید محتوای دست و دلبازانه نوشتن مقاله ای در مورد یک شخص یا برند خاص و سپس لینک دادن به سایت متناسب با آن است. این مقاله می تواند به شکل زندگی نامه یا مصاحبه باشد.

راه دیگر تولید محتوای دست و دلبازانه، گذاشتن پستی چند منبعی است. به این ترتیب که از چند کارشناس و فرد متخصص بخواهید که در مورد موضوع مشترکی صد کلمه بنویسند و به سایت هر کدام از آنها لینک دهید. در مورد محتوای دست و دلبازانه مانند منابع چندگانه به تفصیل در فصل شش توضیح داده ایم.

هدف نهایی این است که شما برای سایت خود لینک به دست بیاورید. در وبسایتتان دست و دل باز باشید و از دیگران نقل قول بیاورید و بازدید کنندگانتان را به صفحاتی که دوست دارید پیوند بدهید. اطمینان حاصل کنید که دیگران از این که به آنها لینک داده اید مطلع می شوند.

گام چهارم: محتوایی تولید کنید که ارزش لینک دادن را داشته باشد

محتوایی خوب است که مردم تمایل داشته باشند آن را در شبکه های خود باز نشر دهند. به ویژه در بلاگتان محتوای منحصر به فردی تولید کنید که مردم به دلیل ارزش ویژه به آن لینک بدهند. برای مثال، بانکی که می خواهد خریداران خانه را جذب کند باید mortgage ماشین احتساب اقساط ماهیانه ی رایگان در سایتش داشته باشد. اگر دیگران این ابزار را مفید بیابند، به آن لینک می دهند به این ترتیب جایگاه وبسایت بانک در موتور جستجو ارتقا می یابد.

گام پنجم: تحقیقات مقدماتی را انتشار دهید

یک راه موثر برای ایجاد لینک انتشار تحقیقات مقدماتی است: تحقیقات جدیدی که شما خودتان انجام می دهید. به این دلیل که انجام تحقیقات مقدماتی زمان بر و دشوار است، بنابراین ارزشمند و کمیاب است. تحقیقات خام اولیه، خواستار زیاد دارد و غالبا به لینک های با کیفیتی منجر می شود چرا که دیگران به این نوع تحقیقات در صفحاتشان ارجاع می دهند.

گام ششم: اخبار به روز داشته باشید

گام آخر، تولید محتوایی با ارزش خبری بالا و انتشار آن به هنگام همه گیر شدن آن است. برای این که این کار را به شکل موثری انجام بدهید، اخبار روز صنایع را دنبال کنید. بهترین راه استفاده از شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر است. به این دلیل که توییتر سعی کند نظام عصبی اینترنت باشد.

آمادگی این را داشته باشید که در لحظه های حساس محتوایی در مورد صنعت تولیدی خود تولید کنید و یا به شکلی خلاقانه بتوانید صنعت تولیدی خود را به موضوعات روز و در صدر اخبار ربط بدهید. این کار دشوار است، اما اگر بتوانید اولین کسی باشید که محتوا تولید می کند، آن چه را شایسته است دریافت می کنید: شما یکی از معدود منابع اطلاعات در آن زمینه ی خاص می شوید و هر چه قدر که ماجرا بیشتر انتشار یابد ، افراد بیشتری به شما لینک می دهند. اما پیش از آن که دست به کار شوید از صحّت اطلاعات و اخباری که می خواهید منتشر کنید اطمینان حاصل کنید تا از شرمساری و تخریب وجهه ی خود به دلیل انتشار اطلاعات غیر دقیق جلوگیری کنید.

ایجاد لینک در جهان پسا پنگوئنی

در دو دهه ی اخیر، تعداد لینک هایی که به یک صفحه ی وب داده می شود عامل به دست آوردن ترافیک بیشتر بوده است. قدیم ترها، بازاریابان بدنام راه هایی برای دستکاری تعداد لینک ها پیدا کرده بودند. در سال 2012، گوگل، آپدیت پنگوئن را لانچ کرد تا سایت هایی که در نتایج جستجویش دخالت می کردند را از این کار باز دارد. به ویژه سایت هایی که لینک می خریدند یا از طریق شبکه های لینک، لینک به دست می آوردند تا رتبه یشان را در جستجوی گوگل ارتقا دهند.

امروزه، تاکتیک های کلاه سیاهِ بازاریابیِ جستجو مانند خرید لینک، مخالف با قوانین کاربری گوگل است و آپدیت هایی مانند پنگوئن اجرای چنین تاکتیک هایی را در عمل دشوار می کند. تنها راه پایدار ایجاد لینک برای صفحات وب سایت تان راه از مد افتاده ای است: چیزی تولید کنید که ارزش لینک دادن داشته باشد.

همه ی لینک ها باهم برابر نیستند. لینک از سایت های با کیفیت معتبرتاثیر بیشتری از سایت های کم کیفیت تر دارد. لینکی که نیویورک تایمز یا دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می دهد از لینکی که یک وبلاگ گمنام می دهد ارزش بیشتری دارد. موتورهای جستجو، انتشاراتی های شناخته شده و سایت های دانشگاه ها مانند Times  و USC را به صورت پیش فرض می شناسند، بر خلاف صفحات کم کیفیت یا صفحاتی که مغایر با قوانین کاربری موتورهای جستجو هستند.

 

[1] https://www.google.com/webmasters/tools/home

[2] https://moz.com/researchtools/ose/

[3] Generous Content

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.