8 اشتباه رایج در توسعه اپلیکیشن های موبایل که باید از آنها خودداری کرد

مترجم : محسن قانع

بعضی از اشتباهات آنقدر معمولی و رایج هستند که عموما بوسیله کمپانیهای توسعه دهنده نرم افزارهای موبایل به بهانه اشتیاق در ایجاد یک چیز یونیک و متفاوت برای مشترکین، نادیده گرفته می شوند. آیا می دانستید که تا سال 2020، انتظار می رود که برنامه های موبایل 188.9 میلیارد دلار درآمد را از طریق App storeها و تبلیغات درون برنامه ای کسب کنند ؟

داده های منتشر شده توسط Statistica نشان می دهد که چگونه بازار برنامه های تلفن همراه در حال رشد است و نشان می دهد که یک فرصت بزرگ برای شرکت های کوچک و متوسط برای سرمایه گذاری در بازار برنامه های تلفن همراه که به شدت در حال رشد است وجود دارد. اگرچه داده ها رشد را نشان می دهد و برخی از فرصت های موجود را نیز در بر می گیرد ولی در کنار آن، یکسری از داده ها کاهش مصرف برنامه های تلفن همراه را نیز بیان می کند.

بر اساس آمار AppsFlyer، 28% از نرم افزارهای موبایلی ظرف مدت 30 روز، توسط کاربر از روی گوشی حذف می شوند. تحقیق دیگری که توسط Localytics صورت گرفته نشان می دهد که 80% کاربران نرم افزارهای موبایل در سراسر صنایع، نرم افزار را بیشتر از 3 ماه از زمان نصبش بر روی گوشی استفاده نمی کنند

 

 

این بدان معنی است که تمام برنامه های تلفن همراه برای مدت طولانی قابل استفاده و دوست داشتنی نیستند. یکی از دلایل آن، اشتباهات در هنگام توسعه برنامه های موبایل می باشد. بعضی از اشتباهات آنقدر معمولی و رایج هستند که عموما بوسیله کمپانیهای توسعه دهنده نرم افزارهای موبایل به بهانه اشتیاق در ایجاد یک چیز یونیک و متفاوت برای مشترکین، نادیده گرفته می شوند. هرچند منظور آنها می تواند این باشد که یک نرم افزار به خوبی که باید باشد، اجرا نمی شود.

 

 

 

 

از کجا باید شروع کنیم

برای تبدیل شدن به یک بخش مهمی از صنعت شکوفای تلفن همراه، شرکتها در ابتدا باید روی ایجاد برنامه هایی که بصری، تعاملی و کاربرپسند (User-friendly) هستند متمرکز شوند. علاوه بر این، به منظور جذب کاربران و همچنین کسب درآمد برنامه باید به بهترین شکلی بهینه سازی شده باشد. در هنگام توسعه نرم افزارهای موبایل، شرکت ها باید نتایج نهایی را با دقت بررسی کنند که باید بر اساس موارد زیر پایه گذاری شده باشد:

– هدف از برنامه موبایل

– چگونه کاربران به آن هدف دست خواهند یافت.

– چه مزیتی از این برنامه عاید مشتری شده است

– چگونه مشتری این مزیت را به دست می آورد

– زمینه (دامنه) بهبود در آینده

تیم توسعه نرم افزار موبایل باید قبل از شروع پروسه توسعه نرم افزار، با دقت این فاکتورها را آنالیز کنند. سپس در طول پروسه، باید از این اشتباهات رایج جلوگیری کنند.

اشتباهات توسعه دهندگان برنامه موبایل

1- ایجاد نرم افزارهای موبایل مشابه با نرم افزارهای کامپیوتر رومیزی

اکثر توسعه دهندگان برنامه موبایل، تجربه ساخت نرم افزار کامپیوتر را نیز دارند ولی این بدان معنی نیست که آنها قادر به ترکیب نیازمندیهای مربوطه می باشند (همانطور که نیازمندیهای UX این دو نوع نرم افزارمتفاوت می باشند). ساخت نرم افزار موبایل بدین معنی نیست که شما درحال ایجاد نسخه کوچکتری از نرم افزاری مربوط به کامپیوتر هستید.

توسعه دهندگان نرم افزار موبایل باید به دقت عملکرد را از زاویه دید کاربران تلفنهای هوشمند درک کنند. عدم توجه به هدف نرم افزار موبایل بعنوان یک عضو مجزا از همتای کامپیوتری خود، یکی از بزرگترین اشتباهات قابل انجام توسط توسعه دهندگان می تواند باشد.

2- ایجاد یک نرم افزار تلفن همراه به صورت انعکاسی از وب سایت

ایجاد همان نگاه، احساس و عملکردهایی که شما در وب سایت پیدا کنید به برنامه تلفن همراه، یک اشتباه رایج است که نیاز به توجه دارد. شرکتها می خواهند که کاربران برنامه های تلفن همراه، از طریق توسعه طرح رنگ و تم بتوانند برنامه های آنها را از طریق وب سایتشان شناسایی کنند. البته آنها اغلب می خواهند که برنامه تلفن همراهشان دارای همان قابلیت عملکردی وب سایتشان باشد.

این کار، تمامی منظور از برنامه های موبایلی را تضعیف می کند و اساسا بدین معناست که اگر نرم افزار هیچ چیز متفاوتی را نسبت به سایت ارائه نکند یا استفاده آنها را ساده تر نسازد، کاربران ممکن است به وب سایت نیز مراجعه کنند. اگرچه به هر دو گزینه برنامه تلفن همراه و وب سایت می توان از طریق تلفن های هوشمند دسترسی پیدا کرد، عملکرد این دو مورد باید براساس اهداف فردی و برمبنای کاربر متفاوت باشد.

3- شامل ویژگی های بیش از حد و متعدد بودن

این درست است که شما می خواهید مشتریان خود را درگیر کنید و این به معنای بمباران آنها با امکاناتی که به ندرت از آن استفاده خواهند کرد نیست. امکانات متعدد و فراوان می تواند گشت و گذار کاربر در نرم افزار را به اغتشاش بکشاند و وظیفه ای را که برنامه برای آن در نظر گرفته شده پیچیده کند. مهمتر از این مسئله آن است که باعث سنگین شدن برنامه موبایل می شود.

برای مقابله با این اشتباه، یک نقشه راه برای برنامه ایجاد کنید و از توابع ساده و جذاب استفاده کنید تا کاربران را قادر به اجرای وظایف بسازید. اصولا، سعی کنید از پر کردن بیش از حد برنامه اجتناب کنید و فقط توابع قابل استفاده را حفظ کنید.

4- توسعه اپلیکیشن برای پلتفرم های متعدد

افزایش تعداد کاربران تلفن همراه وسوسه انگیز است و شما را تشویق می کند فرصت کسب و کار گسترده را به دست آورید. با این حال، مهم این است که این واقعیت ساده را به یاد داشته باشید – هر برنامه زمانی تغییر می کند که کاربران واقعی شروع به استفاده از آن کنند. بنابراین، بهتر است تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در یک پلتفرم و شناسایی تغییرات مورد نیاز و تنها، پس از آن مقایسه سیستم عامل های دیگر و کشف رویکرد توسعه نرم افزار تلفن همراه خود.

در اینجا شما می توانید سهم بازار از سیستم عامل های تلفن همراه را مشاهده کنید.

 

مطالعه بفرمایید
مصاحبه رادیو اقتصاد با محسن ارژنگ - راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

 

5- ایجاد برنامه هایی که از فضای زیادی استفاده می کنند

تلفن همراه قابلیت های محدودتری در مقایسه با دسکتاپ دارد از جمله حافظه، باتری، اندازه و ویژگی های یک شرکت توسعه نرم افزار تلفن همراه باید این محدودیتها را درنظر بگیرد و توسعه برنامه های تلفن همراه که مناسب نیاز کاربر است اما هنوز در دستگاه های مورد نظر کار می کنند.

یکی از بدترین اشتباهات توسعه دهندگان نرم افزار تلفن همراه می تواند این باشد که به حجم(SIZE) برنامه توجه نکنند. از آن طرف هم  اگر یک برنامه فضای زیادی را در اختیار بگیرد، احتمال دارد که کاربران آنرا حذف کنند.

برای کاهش حجم برنامه همه منابع برنامه را بهینه سازی کنید،فشرده سازی کنید تمام کدهای برنامه را، این چند گامی است که میتوانید انجام دهید:

  • منابع استفاده نشده را حذف کنید
  • استفاده مجدد از منابع
  • استفاده کمتری از منابع کتابخانه ها (libraries)  شود.
  • پشتیبانی تراکم های خاص
  • Crunch png files
  • استفاده از فرمت webp
  • فشرده سازی فایل های png ,jpeg
  • کاهش کدهای غیر ضروری

6- تست کردن بدون درک کردن محتوا

تست کردن کار توسعه دهندگان نیست. بسیاری از شرکت های توسعه نرم افزار موبایل هیچ نفر اختصاصی برای تست کردن ویژگی های برنامه ندارند.در عوض توسعه دهندگان به سادگی برنامه خود را تست می کنند یا از توسعه دهنده دیگری کمک می گیرند.

این تمرین یکی از بزرگترین اشتباهات در توسعه برنامه است  اگرچه انجام  تست یکپارچه دربعضی از مواقع خوب است اما نباید تنها تستی باشد که در سازمان انجام می شود. بهترین شیوه برای بسیاری از صنایع تست یکپارچه است اگرچه برای تست همه جانبه موبایل بهتر است که یه فرد اختصاص داده شود که کار توسعه دهنده را ارزیابی کند.

عدم انجام تست مناسب میتواند باعث این شود که مشکلات برنامه در زمان مناسب شناسایی نشوند.

7- نادیده گرفتن نظرات کاربران

بررسی نظرات کاربران  در مارکت ها برای موفقیت برنامه بسیار حیاتی است. اگر کاربران وقت خود را برای نوشتن نظرات گذاشته باشند به این معنا است که، آنها ناامید شده اند یا از برنامه لذت میبرند و یا میخواهند که به بهبود آن کمک کنند.

همچنین بررسی نظرات کاربران بهترین راه برای یادگیری در مورد علاقه کاربران به برنامه یا دوست نداشتن برنامه است که می تواند در بهبود استراتژی شما کمک کند.

هر گونه تجارتی که کاربران را نادیده می گیرد بعید است که در بازار برنامه های تلفن همراه ماندگاری داشته باشد.

محصول در نهایت توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و با در نظر گرفتن آنچه که آنها در مورد برنامه می گویند برای موفقیت آن و همچنین شرکت حیاتی است.

رسیدگی به نظرات کاربران به شدت به شما دراستراتژی برند دیجیتال برای برنامه موبایلیتان کمک خواهد کرد.

8- آماده نبودن برای به روز رسانی

توسعه برنامه موبایل پس از راه اندازی با بازاریابی پایان نمی یابد در عوض، باید آمادگی شناسایی الزامات کاربران خود را داشته باشید و براساس آن ویژگی های برنامه را بهبود ببخشید.

برای ارائه به روز رسانی هایی که برنامه شما را بهبود می بخشد احتیاج دارید که نظرات کاربران را چک کنید و آن ها را آنالیز کنید که متوجه شوید برنامه شما چه چیز هایی کم داری و چه ایراداتی دارید،  آن مشکلات را برطرف کنید و بهبود دهید.

در این رابطه شما باید واکنش سریع نشان دهید و آماده باشید تا هر گونه مشکل را به موقع برطرف کنید.

افکار نهایی

در مجموع،برای فرآیند توسعه برنامه تلفن همراه بدون خطا، توسعه دهندگان برنامه باید فهم  بیشتری نسبت به مخاطبان برنامه و دستگاه های مورد استفاده آنها داشته باشند.عوامل دانشی در کنار آگاهی از شرایط آینده می تواند به توسعه دهندگان نرم افزار کمک کند تا بتوانند برنامه های موبایلی بسیار کاربردی و جذاب ارائه بدهند.

 

مقاله مرتبط :

5 قدم برای ساخت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ قوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.