پیتر دراکر، پیشگوی بزرگ مدیریت

پیتر دراکر

شخصیت های بزرگی در شکل گیری تئوریها و گرایشهای مدیریت نقش داشته اند ولی بدون شک، پیتر دراکر یکی از نوابغ این حوزه است. دید جامع او در تحلیل مسائل شاخصه اصلی او است، به گونه ای که در پیش بینی روندها تخصص ویژه ای داشته است.

به قول فیلیپ کاتلر که از او به پدر بازاریابی یاد میشود که میگوید:

“اگر من را پدر بازاریابی بدانند، دراکر را باید پدربزرگ بازاریابی در نظر بگیرند.”

بعضی از کلمات کپی رایت دراکر را دارند برای مثال دراکر در سال ۱۹۵۹ اصطلاح کارگر دانش‌محور یا کارگر دانش‌بنیان (Knowledge Worker) را بنیان نهاد و در این باره مقالات زیادی نوشت.

او به یادگیری مادام العمر و یا Life long learning معتقد بود و باور داشت که به دلیل پیشرفت های روز افزون اگر مدیران در حال یادگیری روزانه نباشند بنگاه های اقتصادیشان محکوم به شکست خواهند بود. او در سال 1909 به دنیا آمد و در سال 2005 چشم از جهان فرو بست و شاید این موهبتی بوده که حدود 96 سال عمر کرد تا دانش مدیریت با اندیشه های او بارور شود. جهان در دورانی که او می زیست تحولات زیادی را به خود دید. از جنگ های جهانی تا اوج گیری گرایشهای سیاسی مارکسیسم و صدها اتفاقی که زیربنای اقتصاد و مدیریت را در جهان دگرگون کرد و او در این برهه از زمان توانست تا در شکل گیری تارک دانش مدیریت جهان نقشی کلیدی را بازی کند.

مطالعه بفرمایید
تلاش بیش از حد - قانون کنش حداقل

پدر دراکر وکیل بود و در ادارات اقتصادی اتریش هم صاحب‌منصب بود. به همین علت، دراکر از همان دوران کودکی این فرصت را داشت که صاحب‌نظران بزرگ اقتصاد و مدیریت را ببیند و با آن‌ها هم‌نشین شود. به عنوان مثال، ژوزف شومپیتر که بسیاری او را پدر کارآفرینی قلمداد می کنند، دوست پدر دراکر بوده و به خانهٔ آن‌ها رفت و آمد داشته است.

بسیاری از افراد جایگاه دراکر را در مدیریت با جایگاه مارشال مک لوهان در دنیای رسانه مقایسه می کنند. آنجا که در دنیای از هم گسیخته پدیدار شدن دهکده جهانی را پیش بینی کرد، دراکر هم در زمانه ای که نظریه پردازان و کارشناسان امر از اهمیت زمین و پول و نیروی انسانی و موقعیت ژئوپلیتیک  داد سخن سر می دادند از اهمیت “دانش” در تعیین جایگاه شرکتها و سازمانها در آینده می گفت.

 

برای مشاهده فیلمی کوتاه جهت آشنایی با تفکرات دراکر ویدیوی زیر را در یوتیوب مشاهده نمایید:

 

2 thoughts on “پیتر دراکر، پیشگوی بزرگ مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.