مصاحبه روزنامه خراسان با مدیر رسانه تجارت الکترونیک ایران

نسخه پی دی اف: مصاحبه روزنامه خراسان با مدیر رسانه تجارت الکترونیک ایران

کسب‌و‌کار اینترنتی از استراتژی تا سود

مدیر یک آژانس دیجیتال‌ مارکتینگ و نویسنده کتابی در همین باره از تدوین استراتژی بازاریابی چریکی، تولید محتوا و … برای داشتن یک حرفه مجازی موفق می‌گوید.
نویسنده : مهین رمضانی | خبرنگار

از زمانی که کسب‌‌و‌‌کارهای اینترنتی راه افتاده، ادبیات جدیدی هم در حوزه کسب‌و‌کار وارد شده است؛ این‌که همه ما باید درباره حوزه‌های جدید کاری بیشتر بدانیم شکی وجود ندارد اما این اطلاعات را از کجا به دست آوریم؟ علاوه بر مطالعه کتاب و منابع معتبر استفاده از تجربه افرادی که سال‌های بیشتری را در زمینه کسب و کارهای مجازی مشغول بوده‌اند حرف اول را می‌زند. در مینی پرونده امروز زندگی‌سلام یکی از فعالان این حوزه، نکات کمتر شنیده شده‌ای را با ما در میان می‌گذارد. او خودش را این‌طور معرفی می‌کند: «محسن ارژنگ، مدیر یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هستم که حدود 10 سال است در حوزه مشاوره، اجرا و تدریس کسب و کارهای دیجیتال  از مرحله تدوین استراتژی تا توسعه کار و … فعالیت می کنم. در سال 1399 کتاب «آچار فرانسه دیجیتال مارکتینگ» را با همکاری دو تن از دوستان ترجمه کرده‌‌ام». در این مطلب به طور خلاصه‌شده، توضیحات و تجربیات سال‌ها فعالیتم را در 9 نکته در اختیار شما قرار می‌دهم.

موفقیت برای کسب‌و‌کارهایی با ارزش‌افزوده
بیشتر کسب و کارها می‌توانند سهم بازار خود را از طریق فضای دیجیتال افزایش دهند. در این بین کسب و کارهایی که بتوانند ارزش افزوده متفاوتی را از بقیه رقبا برای خود ایجاد کنند، دست بالا را در رقابت خواهند داشت. در این مسیر کسب و کارهای B2B یا کسب و کارهایی که تامین کننده کالا یا خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند درصد موفقیت بیشتری را تجربه می‌کنند. از طرفی کسب و کارهایB2C ، قابلیت جذب مشتریان را از طریق شبکه‌های اجتماعی خواهند داشت یا به عبارتی شانس بیشتری را در جذب مشتریان خرد تجربه می کنند. منظور از کسب و کارهایB2C  ، کسب وکارهایی است که کالا و خدمات آن‌ها به مشتری نهایی می‌رسد.

 الزامات برای شروع این کار
به عنوان اولین قدم باید هدف خود را در زمینه کسب‌و‌کاری که می‌خواهید، مشخص کنید و بعد اهداف کوتاه و میان مدت و بلند مدت کمی و کیفی را تعیین کنید. در مرحله بعد مسیر رسیدن به اهداف را روشن کنید و در نهایت برنامه اجرایی خود بر اساس زمان‌بندی دقیق را روی کاغذ بیاورید.

 انگیزه مهم‌تر از داشتن پول
مهم‌تر از پول، داشتن یک انگیزه قوی در کار است. چه‌بسا بسیاری از کسب و کارها حتی با داشتن بودجه مناسب بازهم شکست می‌خورند چرا که از انگیزه کافی برخوردار نبوده و همچنین از تست کردن مسیرهای مختلف برای رسیدن به هدف‌شان مردد هستند.

خلاقیت، شرط موفقیت
در فضای‌مجازی به دلیل دسترسی آزاد مشتریان به اطلاعات، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا می‌توانند به‌شرط داشتن خلاقیت و ایده‌های نو گوی سبقت را از برندهای بزرگ بربایند؛ چراکه انعطاف پذیری و تست راه‌های جدید در ذات استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوپاست و می‌توانند با بهره‌مندی از مشاوره‌های درست به اهداف متعارف از طریق منابع غیرمتعارف دست یابند.

مطالعه بفرمایید
گزارش روزنامه آسیا از کتاب "راه تنبلی به سوی موفقیت"

 اصول بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی به این مفهوم است که شما با سرمایه‌گذاری روی انرژی و خلاقیت خود می‌توانید اهداف ناممکن را ممکن کنید. نمونه‌های زیادی از این تجربیات را می‌توانیم در پیج‌های اینستاگرامی یا سایت‌های نوظهور ببینیم.

 جدی‌تر گرفتن تولید محتوا
برای کسب و کارهای جاری و فعال بهترین راه ایجاد تولید محتوای مناسب برای آن‌هاست. اگر کسب و کار را به یک دوچرخه شباهت دهیم، یک چرخ آن بازاریابی و یک چرخ آن تولید محتواست. برای تولید محتوای مناسب باید ارزش قائل شد و زمان گذاشت.

 پررنگ‌تر کردن تمایزها
یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای موفقیت، ایجاد تمایز در هر کسب و کاری است. برای مثال اگر شما رستوران کوچکی دارید که در آن دیزی می‌فروشید به این فکر کنید که چطور می‌توانم این دیزی را یا متفاوت بپزم یا متفاوت سرو کنم؟ بعد از کشف آن راه جدید، به دنبال تولید محتوای عکسی و ویدئویی از آن باشید. سپس یک پیج اینستاگرام مخصوص کار خود ایجاد کنید و بدون وقفه محتواهای تولید شده خود را در آن بارگذاری کنید. اصلا به فکر بازخوردهای کم اولیه نباشید.

 تبلیغ به معنای لایک‌گرفتن بیشتر نیست
برای توسعه کسب و کار خودتان مشاوره را از یاد نبرید و همچنین هر درآمدی را که کسب می‌کنید، قسمتی از آن را به تبلیغات اختصاص دهید البته خود این مسیر تبلیغات نیاز به استراتژی صحیح دارد. یکی از معضلات ما در کسب و کار نداشتن علم و آگاهی درست راجع به مقوله تبلیغات است. چیزی که ما از تبلیغ می‌دانیم تعداد دیده شدن بیشتر است ولی واقعیت این است که تنها تعداد دیده شدن باعث مقبولیت و خرید از شما نمی‌شود. آن چیزی که باعث خرید مشتری می‌شود، قدرت تغییر عادت‌های خرید اوست. به این مفهوم که چطور می‌توانیم مشتری را قانع کنیم که ما می‌توانیم بهتر از بقیه به شما خدمات دهیم؟ چطور کالای ما می‌تواند نیاز شما را بهتر برطرف کند؟

 اهمیت کارگروهی و داشتن‌دانش بازاریابی
به‌طور قطع کار گروهی در مسیر کسب و کار دیجیتال، مزیت محسوب می‌شود. حتما در صدد انتخاب یک هم مسیر خوب باشید چرا که در طول مسیر به راهنمایی و همفکری نیاز خواهید داشت. به تدریج برای گسترش نیروهای خود برنامه ریزی کنید. در ضمن، مهم‌تر از دانش نرم‌افزار و سخت‌افزار، دانش بازاریابی به کمک شما می‌آید. شرکت در دوره‌های بازاریابی دیجیتال می‌تواند نقش عمده‌ای را در موفقیت کسب و کارهای دیجیتال ایفا کند.

منبع خبر: روزنامه خراسان

 

جهت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.