در این مطلب دوره های دیجیتال مارکتینگ به ترتیب حروف الفبا جمع آوری شده است.
1- دوره دیجیتال مارکتینگ اتاق بازرگانی تهران
-ارکان اصلی دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم
-شناخت بازار در اینترنت
-بازاریابی درونگرا
-معرفی ابزارهای عملیاتی برای دیجیتال مارکتینگ-معرفی ابزار صفحه فرود
-نحوه کار با گوگل ترندز جهت تحقیقات بازار
-تکنیکهای ایمیل مارکتینگ و خصوصیات آن و نحوه کار با پنل ایمیل مارکتینگ
-تکنیکهای تولید محتوا
-مقدمات سئو و تعریف الگوریتمهای گوگل
-انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ و نحوه طراحی و اجرای یک کمپین
-نقش ایده پردازی در شکل گیری یک کمپین دیجیتال مارکتینگ
2- دوره دیجیتال مارکتینگ آغازینو
اطلاعات دوره دیجیتال مارکتینگ سایت آغازینو:
- پشتیبانی یک ساله
- آپدیت و کوچینگ یک ساله
- مدت زمان دوره : ۲۵ جلسه ۴ ساعته در مجموع ۱۰۰ ساعت
- نحوه برگزاری دوره : حضوری و غیرحضوری
- مدت زمان دوره : دو ماه
مشخصات دوره دیجیتال مارکتینگ آغازینو :
- اصول دیجیتال مارکتینگ
- آموزش UXوUI ابزارهای کاربردی فتوشاپ در طراحی سایت
- طراحی سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی
- دوره جامع ۲۰۲۰ سئو
- دوره شگفت انگیز کمپین های تبلیغاتی
- دوره گوگل ادوردز
- دوره گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر برای اندازه گیری آمار وب سایت
- ایمیل مارکتینگ
- دوره سوشیال مارکتینگ اینستاگرام مارکتینگ
- دوره موبایل مارکتینگ
- دوره استراتژی دیجیتال مارکتینگ
3- دوره جامع دیجیتال مارکتینگ آکادمی دیجیتال مارکتینگ
مشخصات دوره دیجیتال مارکتینگ دهبان:
- نوع دوره: دوره جامع دیجیتال مارکتینگ شامل ۱۱ دوره + پروژه
- مدت زمان: 150 ساعت
سرفصل های دوره دیجیتال مارکتینگ دهبان:
- اصول دیجیتال مارکتینگ
- آموزش وردپرس
- سئو سایت
- بازاریابی محتوایی
- گوگل آنالیتیکس
- گوگل تگ منیجر
- گوگل ادز
- شبکههای اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
- طراحی کمپین تبلیغاتی
- استراتژی دیجیتال مارکتینگ
4- دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی نوا
مفاهیمی که یاد میگیرید
- مفاهیم پایه بازاریابی
- مفاهیم پایه برندینگ
- مفاهیم پایه محتوا
- مفاهیم پایه سئو
- سنجههای کلیدی عملکرد
- تجزیه تحلیل رقابتی
بسترهایی که میشناسید
- وردپرس و افزونههای آن
- طراحی صفحه فرود
- شبکههای اجتماعی
- بلاگ
- پلتقرمهای ایکامرس
- اتوماسیون بازاریابی
ابزارهایی که مسلط میشوید
- گوگل آنالتیکس
- گوگل تگ منیجر
- گوگل ترندز
- الکسا و سیمیلاروب
- ابزارهای سئو
- ابزارهای تبلیغات موبایلی
بسترهایی که میشناسید
- وردپرس و افزونههای آن
- طراحی صفحه فرود
- شبکههای اجتماعی
- بلاگ
- پلتقرمهای ایکامرس
- اتوماسیون بازاریابی
مفاهیمی که یاد میگیرید
- مفاهیم پایه بازاریابی
- مفاهیم پایه برندینگ
- مفاهیم پایه محتوا
- مفاهیم پایه سئو
- سنجههای کلیدی عملکرد
- تجزیه تحلیل رقابتی
5- دوره بازارسازی و بازاریابی دیجیتال EBmedia
سرفصل های دوره بازارسازی و بازاریابی دیجیتال
مدرس : محسن ارژنگ
- اصول دیجیتال مارکتینگ
- اهدافی که در دیجیتال مارکتینگ از آنها غافل هستیم و می توانیم به هدفهای خود اضافه کنیم
- بازاریابی درونگرا چیست؟
- شناخت مشتریان در فضای آنلاین و تحلیل رقبا
- ۴ فرآیند اساسی در تولید محتوا
- معرفی صفحه فرود به عنوان مکمل بازارسازی و بازاریابی دیجیتال
- تکنیک های بازاریابی در اینستاگرام
- معرفی تکنیک تولید محتوا توسط مخاطبان UGC
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- نحوه استفاده از هشتگ
- تشریح عملکرد الگوریتم اینستاگرام
- ابزارهای آنالیز در اینستاگرام – معرفی سایتها و ابزارهایی که به رایگان می توانید عملکرد خودتان را در اینستاگرام تحلیل نمایید.
- چگونه از محتوای پشت صحنه استفاده کنیم؟
- چگونه با استفاده از پست های مقایسه ای جواب سوالات ذهنی مشتری را بدهیم؟
- کپی رایتینگ به عنوان مکمل تولید محتوا
- آموزش روشهای نگارش متون تبلیغاتی – چگونه متن تبلیغاتی بنویسیم که به راحتی نتوان از آن رد شد. این تکنیک هم برای توضیحات محصول، هم نوشتن کپشن های اینستاگرام و هم متون تبلیغاتی که روی لیبل ها و کاتالوگ ها و هم متن هایی در سایت استفاده می شوند کاربرد دارد. هندسه کلمات چطور در ذهن مشتریان تاثیر می گذارد؟
- تفکیک وظایف در بازاریابی شبکه های اجتماعی و نقش های مختلفی که باید در سازمان خودتان در این زمینه داشته باشید
- ایده های موثر در تولید محتوا با ذکر مثال که تا مدتها ایده برای تولید محتوای جذاب خواهید داشت و باعث به اشتراک گذاری آن توسط مخاطبان می شود
- بررسی نمونه های موثر در تولید محتوا
- معرفی کمپین های دیجیتال مارکتینگ – معرفی ۳ کمپین لازم برای هر کسب و کار
- سفر مشتری چیست؟ تشریح کامل سفر مشتری و ارتباط آن با هر کدام از کمپین ها
- چه زمانی تخفیف دادن مساوی با مرگ کسب و کارمان است؟
- چگونه مشتریانی که مداوما از ما خرید می کنند به یک پله تر بالاتر و خرید گرانتر و با کیفیت تر سوق دهیم؟
- چگونه مشتریان را از هوادار منفعل به تبلیغ کنندگان فعال تبدیل کنیم؟
- نقش کمپین های فعالسازی در بازگشت مشتریان چیست؟ چرا کسب و کارهای بزرگ وقتی مدتی از آنها خرید نمی کنیم پیشنهادهای تخفیف شان بیشتر می شود ولی وقتی از آنها مدام خرید می کنیم تخفیفی برای ما نمی فرستند؟
- ایده پردازی و خلاقیت در کمپین های تبلیغات
- تکنیک های ایده پردازی که می توانید نه تنها در کسب و کار، بلکه از آن در حل چالشهای دیگر در زندگی هم استفاده نمایید. روشهایی که تفکر خلاق را آموزش می دهد.
6- دوره دیجیتال الیت
سرفصل های دوره دیجیتال الیت:
- ارکان اصلی دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم
- شناخت بازار در اینترنت
- بازاریابی درونگرا
- معرفی ابزارهای عملیاتی برای بازاریابی دیجیتال – معرفی ابزار صفحه فرود
- نحوه کار با گوگل ترندز جهت تحقیقات بازار
- تکنیکهای ایمیل مارکتینگ و خصوصیات آن و نحوه کار با پنل ایمیل مارکتینگ
- تکنیکهای تولید محتوا
- مقدمات سئو و تعریف الگوریتمهای گوگل
- انواع کمپین بازاریابی آنلاین و نحوه طراحی و اجرای یک کمپین
- نقش ایده پردازی در شکل گیری یک کمپین دیجیتال مارکتینگ
7- دوره دیجیتال مارکتینگ عادل طالبی (MYDMC)
برخی از سرفصلهای دوره
- مبانی بازاریابی دیجیتال
- مبانی راهاندازی وبسایت
- بهینهسازی فرآیندهای دیجیتال
- سئو SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو
- بازاریابی محتوایی و فرمتهای محتوا
- بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing
- بازاریابی با فایلهای صوتی و پادکست
- بازاریابی پیامکی
- بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
- بهینهسازی نرخ تبدیل در کسب و کارهای آنلاین
- فرآیندهای A/B Testing
- بازاریابی در شبکههای اجتماعی
- بازاریابی در اینستاگرام
- بازاریابی در لینکداین
- بازاریابی در توییتر
- بازاریابی در تلگرام
- تبلیغات دیجیتال
- تبلیغات در رسانههای دیجیتال و رپورتاژ آگهی
- تبلیغات کلیکی و انواع آن
- تبلیغات در گوگل – گوگلادز
- نظرسنجی آنلاین
- چت آنلاین
- هوش تجاری یا BI در کسب و کار آنلاین
- موضوعات مدیریتی مرتبط با کسب و کار آنلاین
- موضوعات حقوقی مرتبط با کسب و کارهای آنلاین
- استراتژی در کسب و کارهای آنلاین
8- دوره کالج تپسل
9- دوره دیجیتال مارکتینگ کالج رهنما
10- دوره دیجیتال مارکتینگ نوین
اطلاعات دوره دیجیتال مارکتینگ نوین:
- مدرسین دوره: سعید رهبری، حامد رضوی و سمیرا سرباز
- مخاطب: مدیران سایت، وب مسترها و علاقه مندان به دیجیتال مارکتینگ
- نوع دوره : غیر حضوری
- نوع آموزش : عملی و پروژه محور
- سطح آموزش های : مبتدی تا حرفه ای
- مدت دوره : بیش از 150 ساعت
- نوع دسترسی : دانلود فایل ها بلافاصله پس از خرید
11- دوره دیجیتال مارکتینگ ماهان
مشخصات دوره دیجیتال مارکتینگ مدرسه کسب و کار ماهان:
- مفاهیم کاربردی مارکتینگ
- بازاریابی دیجیتال
- تفکر استراتژیک در دیجیتال مارکتینگ
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی
- مدیریت ارتباطات یکپارچه دیجیتال
- مفاهیم کمپین های دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای کاربردی
- برنامه ریزی مدل های کسب و کار در دیجیتال مارکتینگ
- گیمیفیکیشن
- بازاریابی محتوایی دیجیتال
- دیجیتال برندینگ
- طراحی وب سایت
- سئو مارکتینگ
- موبایل مارکتینگ و اپلیکیشن مارکتینگ
- داده کاوی
- هک رشد
12- دوره دیجیتال مارکتینگ واقعی مدیر سبز
مشخصات دوره دیجیتال مارکتینگ واقعی:
- مدرس: ژان بقوسیان
- مخاطب: مدیران سایت، وب مسترها و کاربران حرفهای اینترنت
- فرمت فایل ها: 25 فیلم MP4 تقریبا یک ساعت و نیم
- نوع دسترسی: دانلود بلافاصله پس از خرید
سرفصل های دوره دیجیتال مارکتینگ واقعی:
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- تبلیغات آنلاین (Online Advertising)
- سئو (Serach Engine Optimization)
- ساخت کمپین آنلاین خودکار (Online Campaign Automation)
- بازاریابی با ایمیل (Email Marketing)
- تبلیغنویسی (Copywriting)
- افزایش نرخ تبدیل سایت (Conversion Rate Optimization)
- تحلیل سایت و بازدیدکننده (Website Analysis)
- بازاریابی با رسانههای اجتماعی (Social Media Marketing)
13- دوره مجتمع فنی تهران
سرفصل های دوره جامع دیجیتال مارکتینگ مجتمع فنی تهران:
- مبانی بازاریابی اینترنتی Basics Digital Marketing
- بازاریابی محتوا Content Marketing
- تولید محتوا Content Generation
- بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی Social Marketing
- بازاریابی در گوگل Google Adwords
- تجزیه و تحلیل داده ها توسط گوگل Google Analytics
- مدیریت سایت با کمک گوگل وب مستر Google Webmaster
- بهینه سازی سایت (SEO) Search Engin Optimization
- استراتژی بازاریابی آنلاین Online Marketing Strategy
- برند سازی دیجیتال Digital Branding
- مدیریت مشتریان آنلاین CRM
- افزایش نرخ تبدیل Click Rate (CR) – Open Rate (OR)
- ابزارهای هوشمند و رایگان توسعه و طراحی سایت
- ایمیل مارکتینگ و خبر نامه Email Marketing
- تبلیغات آنلاین Payper Click (PPC) – Costper Click (CPC)
- تدوین کمپین بازاریابی و تبلیغات دیجیتال
14- دوره مرکز آموزش بازرگانی
دوره های بازاریابی دیجیتال خارجی و آنلاین
-
گوگل گاراژ
-
آکادمی هاب اسپات
-
وب سایت آموزشی edX
-
دورههای دیجیتال مارکتینگ Coursera
-
دوره های آموزشی اینستاگرام Facebook Blueprint
-
دوره های دیجیتال مارکتینگ Udemy
-
دوره های آموزش اینستاگرام Later
-
وب سایت آموزشی Future Learn
-
دوره آموزش ویدئویی Canva
-
دوره های ویدئویی skillshare
-
دوره های آموزش ایمیلی Copyblogger
-
آکادمی WordStream
دانشگاه های مطرح جهان جهت تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ
· دانشگاه جنوب کالیفرنیا
مکان: لس آنجلس
مطالعات ارتباطات و رسانه یکی از رشتههای برنامه ارتباطات و روزنامه نگاری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.
مدارک رشته دیجیتال مارکتینگ موجود در دانشگاه جنوب کالیفرنیا (USC)
- لیسانس دیجیتال مارکتینگ و روزنامه نگاری
- مدرک کارشناسی ارشد در رشته دیجیتال مارکتینگ و روزنامه نگاری
- درجه دکترای ارتباطات و روزنامه نگاری
- کارشناسی ارشد در علوم داده ارتباطات
- کارشناسی ارشد روابط عمومی و تبلیغات
- کارشناسی ارشد در مدیریت ارتباطات (MCG)
- کارشناسی ارشد روزنامه نگاری تخصصی
- کارشناسی ارشد در رسانههای اجتماعی دیجیتال
· دانشگاه گلداسمیت لندن
- مکان: لندن،
- وبسایت: www.gold.ac.uk
این دانشگاه، یک دانشگاه علوم اجتماعی و هنری معروف در جنوب شرقی لندن است. این دانشگاه در سال 1891 تأسیس شد و در سال 1904 بخشی از دانشگاه لندن شد و در حال حاضر حدود 8000 دانشجو از بیش از 100 کشور جهان در آن مشغول به تحصیل اند.
گروه انسان شناسی اغلب به عنوان یکی از بهترینها در اروپا و بخش هنر به عنوان یکی از معتبرترینها در انگلیس شناخته میشود. دانشگاه گلداسمیت لندن اغلب در میان پنج گروه برتر در انگلستان در میان تمام گروههای هنری قرار دارد.
هفت دانشجوی این دانشگاه تابهحال برنده جایزه معتبر ترنر شدهاند و این دانشگاه نقطه آغاز جنبش هنرمندان جوان بریتانیایی در دهه 1990 بود. فارغ التحصیلان دانشگاه گلداسمیت را میتوان در تمام جنبههای رسانهها و هنرها، از موسیقی گرفته تا نویسندگی، مانند (Blur) و (Damien Hirst) یافت.
· دانشگاه استنفورد آمریکا
رتبه جهانی: شماره 2
سه نوع برنامه، دکترا دیجیتال مارکتینگ، کارشناسی ارشد و کارشناسی رسانه و ارتباطات را ارائه میدهد. مدرک کارشناسی ارشد (Coterminal) در رشته رسانه و ارتباطات برای دانشجویان مقطع کارشناسی است که به دنبال کارشناسی ارشد در مطالعات رسانهای یا روزنامه نگاری به طور همزمان هستند. همچنین، استنفورد یکی از برترین دانشگاههای روزنامه نگاری در جهان است و کارشناسی ارشد آن در روزنامه نگاری بسیار مورد توجه است.
· دانشگاه تگزاس در آستین، ایالات متحده آمریکا
- رتبه جهانی: شماره 71
- هزینه تحصیل در این دانشگاه: حدود 20000 دلار در سال
- مهلت درخواست برای پاییز 2021 در تاریخ 1 دسامبر سال 2020 است.
یک مدرک کارشناسی ارشد روزنامه نگاری را از سه طریق حرفهای، ترکیبی و تحقیق و تئوری ارائه میدهد. با دورههایی مانند قانون رسانه، دیجیتال مارکتینگ، روزنامه نگاری تصویری و تجارت و نوآوری، دانشجویانی که این رشته را دنبال میکنند آموزش همه جانبه پیدا میکنند. علاوه بر این، کلیه دانشجویان ثبت نام شده واجد شرایط (TA) و کمک هزینه تحصیلی هستند.
· دانشگاه آمستردام، هلند
- رتبه جهانی: شماره 61
- هزینه تحصیل: 15000 دلار در سال
با کسب رتبه 61 در جهان، برنامههای کارشناسی برای تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ در رسانههای جدید و فرهنگ طراحی، مطالعات فیلم، تلویزیون و فرهنگ بین رسانهای را ارائه میدهد. آنها همچنین برنامههای کارشناسی ارشد دوگانه و تحقیقاتی تخصصی را در مطالعات رسانهای به زبان انگلیسی ارائه میدهند.
· دانشگاه زوریخ، سوییس
- رتبه جهانی: شماره 69
- هزینه تحصیل: حدود 1600 دلار در سال
· دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، آلمان
- رتبه جهانی: 63
- هزینه تحصیل: فقط 52 یورو برای ثبت نام هر ترم
یکی از مؤسسات تحصیلی برجسته آلمان است و به دلیل تحصیلات بسیار تخصصی و میان رشتهای شناخته شده است. برنامه اصلی آن در مقطع رسانه و ارتباطات است. نکته جالب در این دانشگاه این است که هزینه تحصیل در آن تقریباً صفر است.
· دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، انگلستان
- رتبه جهانی: شماره 49
- هزینه تحصیل: 30،000 دلار در سال
(LSE) بهترین آموزش علوم اجتماعی را در انگلستان ارائه میدهد و به دلیل مدرک رشته دیجیتال مارکتینگ خود در سطح جهانی شناخته شده است. آنها 13 برنامه تحصیلات تکمیلی را با تخصص در حوزه رسانه و ارتباطات ارائه میدهند. در اینجا موارد برتر آورده شده است:
- کارشناسی ارشد رسانه و ارتباطات
- کارشناسی ارشد رسانه و فرهنگ
- کارشناسی ارشد رسانه و حاکمیت ارتباطات
- کارشناسی ارشد ارتباطات استراتژیک
- کارشناس ارشد رسانه جهانی
(LSE) همچنین یک برنامه تحصیل در خارج از کشور را ارائه میدهد که میتوانید یک سال در دانشگاه آنها و سال دوم را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بگذرانید.
· دانشگاه مک گیل کانادا
- رتبه جهانی: 31
این دانشگاه بین المللی ترین دانشگاه کانادا است که بیش از 23٪ دانشجو از سراسر جهان وارد آن میشوند. مدارک کارشناسی ارشد و دکترا برای تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ زبانزد است. رشته دیجیتال مارکتینگ این دانشگاه بر روی زمینههای مختلف از جمله: فیلم، مطالعات صدا، سیاستهای عمومی و رسانههای دارای فناوری تمرکز دارد.
· دانشگاه فنی کوئینزلند، استرالیا
- رتبه جهانی: شماره 217
- مدت زمان: 2 سال تمام وقت یا 4 سال پاره وقت
- هزینه تحصیل: 20،800 دلار در سال
با دیجیتالی شدن کل دنیا، فضای رسانهای و ارتباطی باید راهی برای ادامه این روند پیدا کنند. این مفهومی است که پشت برنامه کارشناسی ارشد (QUT) در ارتباطات دیجیتال قرار دارد. این دانشگاه آینده محور است و برای درک صنعت رسانه بر تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی و تجسم دادهها تأکید دارد.
شرایط پذیرش در دانشگاههای برتر برای تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ
ما در زیر برخی از رایجترین اسنادی را که باید در طول مراحل درخواست ارائه کنید، ذکر کردهایم. برخی از دانشگاهها و کالجها به مدارک بیشتری نیاز دارند و بعضی داشکده ها مدارک کمتری میخواهند، به عنوان مثال، همه دانشگاهها از دانشجویان نمیخواهند که برای کارشناسی ارشد در مطالعات رسانه تجربه کار داشته باشند.
- مدرک مقطع قبلی «ترجمه به زبان رسمی انگلیسی»
- حداقل نمرات آزمون زبان انگلیسی: (IELTS) 6.0 یا (TOEFL) 70 «برای ثبت نام در مقطع کارشناسی دیجیتال مارکتینگ»
- ریز نمرات دانشگاهی «برای ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد»
- حداقل معدل لازم «بر طبق معیار های قبولی دانشگاه مورد نظر»
- بیانیه شخصی
- حداقل نمرات آزمون زبان انگلیسی: (IELTS) 6.5 یا (TOEFL) 85 «برای ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ»
- حداقل معدل «معمولاً 3.0» «برای ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ»
- توصیه نامه ها
- سابقه کار«1-3 سال» «برای تمام دانشگاه ها الزامی نیست»
- رزومه «برای تمام دانشگاه ها الزامی نیست»
چنانچه دوره ای از قلم افتاده برای ما ارسال نمایید.
در ادامه به عنوان شروع آموزش دیجیتال مارکتینگ در خصوص نماد مشتری و یا پرسونای مشتری مطلب زیر را مطالعه نمایید:
مشخص کردن اهداف و ارزش ها
فرآیند ایجاد نماد مشتری با مشخص کردن اهداف و ارزش های یکی از مشتریان ایدهآل شما آغاز میشود. به اهداف و ارزشهایی که مربوط به محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شما هستند، توجه نمایید.
در رابطه با اهداف و ارزشهای نماد مشتری خود که باعث تصمیم گیریهای وی می شود آگاه باشید:
- ایجاد محصول: چه محصولات یا خدماتی را میتوانید به منظور کمک به آواتار جهت دستیابی به اهدافش ایجاد کنید؟
- تبلیغات: چگونه میتوانید این پیشنهادات را در تبلیغات و متون تبلیغاتی خود توصیف کنید؟
- بازاریابی محتوایی: چه پست های بلاگ، پادکست، اخبار و دیگر کانال های محتوایی وجود دارد که ممکن است نماد شما به آن پاسخ داده و با آنها ارتباط برقرار کند؟
- بازاریابی ایمیلی: چگونه میتوانید موضوع ایمیل خود و متن ایمیل را به گونه ای تعیین کنید که در مسیر اهدافِ نماد شما باشد؟
در دیجیتال مارکتر، نماد آژانسِ اریک ما مالک یک آژانس بازاریابی دیجیتالی است و تیمی از بازاریابان را هدایت میکند که به مشتریان خدمات رسانی میکنند. یکی از اهداف آژانس اریک افزایش توانایی های تیمش است. آژانس اریک می داند که تیم تواناتر منجر به مشتریان راضی تر خواهد شد.
به دلیل اینکه آژانس اریک این هدف را دارد، این احتمال وجود دارد که ایمیلی با مضمون گواهینامه بازاریابی محتوایی شرکت ما را، با عنوان زیر، باز کند و پاسخ دهد:
آیا به آموزش در زمینه بازاریابی محتوا نیاز دارید؟
پیدا کردن منابع اطلاعاتی و سرگرمی
این بخش از کاربرگ نماد مشتری به منظور تعیین جایی که نماد مشتری زمان خود را به صورت آنلاین و آفلاین صرف میکند ضروری است. چه کتاب هایی را مطالعه میکند؟ چه اشخاص مشهوری[1] را دنبال میکند؟ چه وبلاگ هایی را می خواند؟ این اطلاعات در زمان در نظر گرفتن مکان و چگونگی تبلیغات برای هدف قرار دادن آنها، ضروری می باشند.
کلید درک صحیح اینکه مشتری شما از کجا اطلاعات و سرگرمی خود را بدست می آورد، شناسایی منابع متمرکز است. شناسایی این موارد ویژه با استفاده از ترفند «اما هیچ کس دیگری انجام نمیدهد» نسبتاً ساده است. به منظور استفاده از این روش تنها کافی است تا جملاتی به صورت زیر را تکمیل کنید:
- مشتری ایدهآل من [کتاب …] می خواند، اما هیچ کس دیگری اینکار را انجام نمیدهد.
- مشتری ایدهآل من اشتراک [مجله…] را دارد، اما هیچ کس دیگری ندارد.
- مشتری ایدهآل من در [کنفرانس …] شرکت میکند، اما هیچکس دیگری اینکار را نمیکند.
هدف، یافتن کتابها، وبلاگها، مجلات، کنفرانسها، اشخاص مشهور، و دیگر علاقهمندیهایی است که مشتری ایدهآل شما به آن جذب میشود – اما کس دیگری به آنها جذب نخواهد شد. به عنوان مثال، اگر محصولات گلف را میفروشید، نباید تایگر وود[2] را به عنوان یک شخص مشهور در نظر بگیرید. تایگر وودز کسی است که نماد مشتری شما او را دنبال میکند، اما درصد بالایی از افرادی که به تایگر وودز علاقهمند هستند گلف بازی نمیکنند و احتمال کمی دارد که محصولات گلف شما را خریداری کنند.
در عوض، انتخاب گلفباز خاصی مانند روری مک لروی[3] منجر میشود تا مشتری ایدهآل خود را یافته و افرادی که برای محصولات شما ارزش قائل نیستند را کنار بگذارید. اگر این موارد خاص را در زمان خرید ترافیک از پلتفرم تبلیغاتی مانند فیسبوک بیابید، میتوانید کاملا روی مشتریان بالقوه خود که به این موارد علاقه دارند تمرکز داشته و افرادی که در سطح پایینتری از مشتریان بالقوه ایدهآل قرار دارند را کنار بگذارید.
بهره برداری از آمارهای جمعیت شناختی
استفاده از اطلاعات آمار جمعیت شناختی منجر به جان بخشی نماد مشتری شما میشود. در این بخش، اطلاعاتی را در زمینه سن، جنسیت، وضعیت تاهل و موقعیت به نماد خود اضافه میکنید.
اگرچه آمارهای جمعیت شناختی معمول ضروری هستند، تمرین پرکردن در قسمت «نقل قول» میتواند به ویژه در زمینه ورود به ذهن مشتری بالقوه شما مفید باشد. زمینه «نقل قول» به این معنا است که چگونه این آواتار میتواند خود را در یک جمله تعریف کند یا شعاری است که نماد با آن زندگی میکند. به عنوان مثال، نقل قول ما برای آژانس اریک این است: «من خودم را با افرادی باهوشتر از خود احاطه میکنم».
این جمله حرف زیادی در رابطه با شخصیت این نماد و انگیزهاش برای خرید محصولات آموزشی ما میگوید. در این مورد می توانید جلسات طوفان فکری را در خصوص نقل قول آواتار مشتری خودتان با گروه و یا کسی که کسب و کار شما را به خوبی میشناسد ایجاد کنید.
اطلاعات آماری جمعیت شناختی برای نماد مشتری تان همچنین برای انتخاب گزینههای هدفگذاری در پلتفرمهای تبلیغاتی نظیر فیسبوک مفید است. تا حد ممکن به نماد خود زندگی ببخشید، حتی اگر میتوانید از طریق تجسم شخص، زیرا وقتی که محتوا، ایمیل و یا محتوای تبلیغاتی فروش را یادداشت میکنید، به گونهای که نماد در سمت دیگر میز و روبروی شما نشسته میتواند مفید باشد. اطلاعات آماری مانند سن، جنسیت و مکان منجر به ایجاد احساس در نماد شما میشود.
افزودن چالشها و نقاط درد
این بخش از مسیر میتواند به راهاندازی محصول جدید و یا توسعه خدمت کمک کند. هم چنین میتواند باعث الهام بخشیدن به متن کپی رایتینگی (متن خلاقانه تبلیغاتی) که شما برای وادار کردن مشتری ایدهآل خود به اقدام، از آن استفاده میکنید کمک شایانی نماید. محتوا هر اطلاعاتی است که آگهی، ایمیل، متون سایت، پست های شبکه های اجتماعی و یا وبلاگ شما را به وجود میآورد. خلاقیت در تبلیغات، موضوعی است که اطلاعات را به شکل بصری مرتبط میسازد، مانند یک تصویر، یک گیف (فرمت مبادلهای گرافیکی)، یک ویدئو، یک اطلاعات گرافیکی، یک خاطره، یا نوع دیگری از کار هنری که به منظور ارسال پیام خود از آن استفاده میکنید. شما از متن تبلیغی و خلاقیت در آگهی های خود به منظور برقراری ارتباط با مخاطبان و جلب توجه افراد به اینکه چگونه خدمت یا محصول شما منجر به بهبود زندگی آنها میشود، استفاده میکنید.
به عنوان مثال مادامیکه که گواهینامههای آموزشی خود را به آژانس اریک میفروشیم، در زمینه ایجاد راه حلهایی برای چالشها و مشکلات مربوط به مشتری نیز عمل می کنیم. برای مثال، این آواتار به متن تبلیغاتی زیر عکس العمل نشان خواهد داد:
آیا از این خسته شده اید که پروپوزال های فروشتان تنها به این دلیل رد می شوند که در لیست خدمات خود، خدمات بازاریابی محتوایی را به مشتریان ارائه نمیدهید؟
متن تبلیغی مذکور، پاسخی را از سوی آژانس اریک دریافت میکند، به این دلیل که، به یکی از نقاط حساس و چالشی آن مجموعه اختصاص دارد، و آن چیزی نیست جز ترسِ از دست دادن کسب و کار به رقبا.
آماده سازی برای عدم توافق احتمالی
در بخش نهایی نماد مشتری، به این سوال پاسخ دهید که چرا نماد مشتری شما ممکن است که پیشنهاد خرید محصول یا خدماتتان را رد کند. دلایلی که نمادتان از شما خرید نمیکند با عنوان عدم توافق نامیده میشود و باید در طرح بازاریابی خود به آنها اشاره کنید. به عنوان مثال، در صورتی که بدانیم آژانس اریک، نگران مدت زمانی است که اعضای تیمش خارج از دفترِ کار خواهند بود یا در زمان آموزش قادر به کار نیستند، میتوانیم برای غلبه بر این عدم توافق، ایمیلی را به صورت زیر ارسال کنیم:
دریافت بازاریابی محتوای تضمین شده (در یک روز کاری)
مشخص کردن ارزشی که فراهم میکنید
بخش مهمی از برنامهریزی برای موفقیت بازاریابی دیجیتالی، درک ارزشی است که سازمان شما به بازار میآورد. ارزشی که شرکت شما فراهم میکند بسیار بزرگتر از محصول یا خدمتی است که میفروشد. در واقع، مردم اصلا محصولات و یا خدمات را خریداری نمیکنند، آنها نتایج را میخرند.
گروهی از افراد را تصور کنید که به یک یا چند دلیل ناراضی هستند. این گروه از افراد در شرایطی هستند که ما آن را حالت «قبل» مینامیم بدون توجه به آنچه که میفروشید، شما در تلاش برای دستیابی به گروهی از مشتریان بالقوه هستید که در حالت قبلی هستند. برای درک بیشتر، صفاتی را بنویسید که مشتری بالقوه شما را، پیش از آن که محصول یا خدمت شما را تجربه کند توصیف میکند. آیا او غمگین، چاق و یا بیحوصله است؟
شکل 5-1: کسب و کارها با هدایت مشتری از حالت «قبل» به «بعد»، منجر به ارزش آفرینی میشوند.
اکنون به آینده حرکت کنید، زمانی که مشتری بالقوهتان محصول یا خدمت شما را خریداری کرده است. حالت «بعد» او چیست؟ این فرد چگونه تغییر کرده است؟ در همان جایی که شما یادداشتهایی را برای حالت قبل نوشته اید، یادداشت هایی را برای حالت بعد نیز بنویسید. آیا او خوشحالتر، سالمتر، و یا هیجان زدهتر است؟
تغییر پیدا کردن از حالت قبل به بعد همان چیزی است که مشتریان آن را خریداری میکنند. تغییر (یا نتیجه) ارزشی است که کسب و کار شما برای بازار فراهم میکند. علاوه بر این، نقش بازاریابی شما بیان این حرکت از حالت قبل به حالت بعد است.
درک این انتقال از قبل به بعد، چیزی است که به شما امکان میدهد تا بیانیه ارزش[4] را به وجود آورید. این بیانیه مهم است زیرا ارزش محصول یا خدمت شما را مشخص میکند.
نقش بازاریابی شما کمک به حرکت مشتری بالقوه، مخاطب سرنخ و یا مشتری از یک مرحلهی سفر مشتری به مرحله دیگر است. در ابتدای این سفر، مشتری شما در حالت “قبل” قرار دارد. اما در انتها، شما مشتری خود را به سفری بردهاید که وارد حالت “بعد” ایدهآل مشتری میشود.
آگاهی از مراحل سفر مشتری
اگر کسب و کار شما حتی یک مشتری بدست آورده باشد، نوعی سفر مشتری انجام شده است. شاید این سفر مشتری آگاهانه و عمدا ایجاد نشده باشد، اما وجود دارد. یا شاید شما نام دیگری برای آن در سازمان خود داشته باشید، مانند بازاریابی یا خطوط فروش.
بدون توجه به اینکه آن را چه مینامید، آگاهی یافتن از حرکت مشتریان بالقوه خنثی، مخاطبان سرنخ و مشتریان موجود در این مرحله از سفر، هدف بازاریابی شما است. هنگامی که به درستی سفر مشتری ایدهآل خود را مشخص کردید، به سرعت موانعی را مشاهده خواهید کرد که از جریان تبدیل شدن مشتریان بالقوه به مخاطب بالقوه، مخاطب بالقوه به مشتری و مشتری به هواداران جدی جلوگیری میکند.
استمرار در بازاریابی و به ویژه در بازاریابی دیجیتالی بسیار حائز اهمیت است. حرکت مشتریان بالقوه از یک مرحله از سفر مشتری به مرحله بعد باید مداوم و ماهرانه انجام پذیرد. احتمال کمی وجود دارد که بتوانید در عرض یک روز یک فرد کاملاً غریبه را به یک مدافع جدی برند، تبدیل کنید. اما میتوانید به طور تدریجی مشتریان بالقوه را از یک مرحله از رابطه به مرحله دیگر منتقل کنید. به منظور حرکت افراد در مراحل سفر مشتری، از طریق 8 گام زیر حرکت کنید.
گام 1: ایجاد آگاهی
هر مشتری تکراری و هوادار جدی کسب و کار شما زمانی یک فرد کاملاً غریبه برای شرکت محسوب میشده است. او هیچ ایدهای در رابطه با مشکلی که حل میکنید، محصولاتی که میفروشید و یا اینکه نام تجاری شما نمایانگر چیست، نداشته است. اولین گام در سفر او از یک مشتری بالقوه به یک هوادار جدی آگاهی است. در رابطه با روشها در قسمتهای بعدی این کتاب جزئیات بیشتری را بیان خواهیم کرد، اما اگر آگاهی مسئله شماست، باید روشهای بازاریابی دیجیتالی زیر را اتخاذ کنید:
- تبلیغات: تبلیغات، هم به صورت آنلاین و هم آفلاین، یک روش قابل اعتماد و موثر برای افزایش آگاهی است.
- بازاریابی شبکه اجتماعی: هر روزه میلیاردها نفر به سایتهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، و لینکدین دسترسی دارند. بازاریابی شبکه اجتماعی یک روش ارزان برای افزایش آگاهی است.
- بازاریابی جستجو: هر روزه میلیاردها جستجوی وب در سایتهایی مانند گوگل و بینگ پردازش میشوند. روشهای بازاریابی جستجوی اولیه، برخی از آن ترافیکها را به سوی وب سایت شما هدایت میکنند.
ترنسفروایز یک شرکت نسبتاً تازه تاسیس در کسب و کار حوزه انتقال پول است و از پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک برای افزایش آگاهی در رابطه با خدمات خود استفاده میکند. توجه داشته باشید که چگونه زبان مورد استفاده در این تبلیغ، روی چیستی ترنسفروایز و چگونگی بهره بردن شما از خدمات آن تمرکز دارد.
گام 2: افزایش نرخ درگیری مخاطب
تنها آگاه کردن یک مشتری بالقوه از کسب و کار، محصولات و نام تجاری شما کافی نیست. شما باید بازاریابی خود را به منظور جلب توجه مشتری بالقوه و مشارکت او مهندسی کنید. برای یک بازاریاب دیجیتالی، مشارکت تقریباً همواره شکل محتوای ارزشمندی را به خود میگیرد که به صورت آزادانه به شکلهای زیر در دسترس قرار گرفته است:
- بلاگها
- فایلهای صوتی[6]
- ویدئوهای آنلاین
به عنوان مثال، فروشگاه خواربار WholeFoods، موادغذایی تازه و ارگانیک را از صدها مکانِ تهیه خود فراهم میکند. راهکار این فروشگاه زنجیرهای، شامل یک بلاگ هول استوری است که مشتریان ایدهآل خود را با محتوای مرتبط با محصولاتی که شرکت به فروش میرساند درگیر میکند. مقالات بلاگ با عناوینی مانند: «9 نوشیدنی خنک تابستانی که همین الان باید امتحان کنید» به مشتریان بالقوه و فعلی نشان میدهد تا چگونه از محصولاتی که در هول فودز فروخته میشود استفاده کنند.
یک مشتری بالقوه، مخاطب سرنخ و یا مشتری، ممکن است زمانی بین چند دقیقه تا چند سال را در هریک از مراحل این سفر مشتری صرف کند. به عنوان مثال، یک مشتری بالقوه ممکن است از بلاگ شما آگاه شده و برای یک سال و یا بیشتر، قبل از حرکت به فاز بعدی سفر، در آن مشارکت کند. افراد دیگر ممکن است در طول تنها چند دقیقه چندین مرحله از سفر را بگذرانند. یک کسب و کار سالم، گروهی از افراد در تمامی مراحل سفر و در تمامی زمانها را داراست.
گام 3: ایجاد مشترکین
قدم بعدی در سفر مشتری، منتقل کردن یک مشتری بالقوه از مرحله «اندکی آگاه و درگیر شده» به مرحله تبدیل به مشترک یا مخاطب سرنخ شدن است. مشترک، کسی است که به شما این اجازه را داده تا با او گفتگو کنید. بازاریابان دیجیتالی باهوش، با استفاده از ایجاد ارتباطات در رسانههای اجتماعی، در سایتهایی مانند فیسبوک و توئیتر، فهرستی از مشترکین را ایجاد کرده، یا مشترکین پیامهای صوتی را با استفاده از خدماتی مانند آی تونز[7] و یا استیتچر[8]، جذب کرده و یا مشترکینی را با استفاده از ثبت در وبینار بدست میآورند.
شرکتهای آفلاین ممکن است مخاطبان تا حدودی آگاه و درگیر شده خود را از طریق ارسال نامه فیزیکی، تماس از سوی بخش فروش و یا قرار جلسه ای برای دموی محصول به مشترکین آنلاین خود تبدیل کنند.
اما نقطه ایده آل تولید مخاطب سرنخ و یا بالقوه در قلمرو بازاریابی دیجیتالی، اشتراک ایمیل است. ایمیل با فاصلهای زیاد ارزانترین و بهترین روش برای تبدیل یک مشتری بالقوه در میان دیگر بخشهای این سفر مشتری است. در حال حاضر نگاهی به یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر توسط یکی از بزرگترین فروشندگان مبلمان در جهان، یعنی IKEA بیاندازید.
IKEA مشترکین رسانه اجتماعی را در فیسبوک، توئیتر، پینترست و غیره به وسیله مشترکین ایمیلی به وجود میآورد، که آشکارا نقطه ثقل تلاشهای بازاریابی دیجیتالی IKEA هستند. در طی بازدید از وبسایت IKEA در چندین مکان از شما پرسیده میشود که آیا تمایل دارید تا به فهرست ایمیل IKEA ملحق شوید.
گام 4: افزایش نرخ های تبدیل
در این مرحله، هدف افزایش سطح تعهد مشتری بالقوه، با درخواست مقداری کمی از زمان یا پول او است. محصولات یا خدمات ارزان قیمت، کنفرانسهای اینترنتی و نسخه آزمایشی محصول، همگی جزو پیشنهادات خوب در طول این مرحله هستند.
تا اینجای کار، رابطه با مشتری بالقوه از طریق سه مرحله اول سفر مشتری، منفعلانه بوده است. هدف از مرحله چهارم سودرسانی نیست، بلکه هدف از آن افزایش سطح ارتباط میان مشتری بالقوه و کسب و کار شما است. یکی از شرکتهایی که به این سطح از ارتباط با مخاطب دست یافته گوددی[9] است، که به شما این امکان را میدهد تا در بین خدمات دیگر، یک دامین[10] و همچنین هاست را ثبت کرده و کسب و کار خود شروع نمایید. گو ددی از یک پیشنهاد ثبت دامین ارزان قیمت با خرید دو ساله برای بدستآوری مشتریان و افزایش میزان سطح تعهد استفاده میکند
گام 5: ایجاد هیجان
بازاریابی شما باید به صورت آگاهانه منجر به تشویق مشتریانتان برای استفاده از پیشنهادی شود که مشتری یا مخاطب سرنخ در گام 4 آن را پذیرفته است. اصطلاح تجاری که برای بهره بردن مشتری از پیشنهاد مورد استفاده قرار میگیرد مروری بر طول مسیر است. بدون توجه به اینکه تبدیل در گام 4 تعهد زمانی یا مالی بوده است، احتمال موفقیت در ارتباط با این مخاطب زمانی افزایش می یابد که از این ارتباط ایجاد شده در گام چهارم، مخاطب، ارزشی را به دست آورده باشد.
در آزمایشگاه دیجیتال مارکتر که متشکل از هزاران کارآفرین، فریلنسر[11] و صاحبان کسب و کارهای کوچک تشکیل شده است هر عضو جدید آزمایشگاه از طریق یک ایمیل با عنوان بسته مروری بر مسیر که از شرکت ما دریافت میکند میآموزد که چگونه بیشترین بهره را از خرید جدیدش کسب کنند. این بسته با توضیح تمامی مزایای عضویت، منجر به ایجاد هیجان شده و به اعضا نشان میدهد که دقیقاً چگونه شروع به دریافت این مزایا کنند. با ایجاد هیجان و آموزش موفقیت به مشتریان خود، به طور چشمگیری، نرخ عدم اشتراک کمتری را مشاهده کرده ایم.
ارزش پیشنهاداتی که ارائه میکنید باید بسیار بیشتر از هزینه پرداختی از سمت مشتری شما باشد. محصولات و خدمات عالی را ارائه کنید و کمپینهای بازاریابی را به وجود آورید که منجر به تشویق استفاده از آن محصولات و خدمات شوند. به هر حال، مشتریان شما در صورتی که خودشان از محصولات یا خدمات استفاده نکنند احتمال کمی دارد که خرید را ادامه دهند و یا نام تجاری شما را به دیگران پیشنهاد کنند.
گام 6: پیشنهاد اصلی فروش و بیشتر از آن را ارائه نمایید
در این مرحله، مشتریان بالقوه ارتباطشان را با نام تجاری شما توسعه دادهاند. آنها ممکن است مقدار کمی زمان یا پول برای شما صرف کرده باشند. افرادی که این رابطه را با شرکت شما ایجاد کردهاند احتمال بیشتری وجود دارد تا محصول یا خدمات پیچیدهتر، گرانتر و یا پرمخاطرهتر را از شما خریداری کنند. ما این جهش از مشتری بالقوه منفعل به خریدار را صعود مینامیم.
متاسفانه این جایی است که بسیاری از کسب و کارها بازاریابی خود را آغاز کرده و آن را به اتمام میرسانند. برخی میخواهند مشتریان بالقوه، سرمایهگذاریهای پرخطر زمانی یا پولی را با شرکتی انجام دهند که هیچ اطلاعاتی از آن ندارند. این امر همانند پیشنهاد ازدواج به فردی در اولین قرار ملاقات است: احتمال موفقیت بسیار کم است.
نامهای تجاری دیگر پس از تبدیل مخاطب به مشتری ای که اولین خرید را انجام داد به جای حفظ ارتباط و تبدیل او به مشتری دائمی، بازاریابی را متوقف میکنند.
در مرحله صعود، مشتریان یا مشتریان بالقوه، محصولات یا خدمات گرانقیمتی را خریداری میکنند، اشتراکی را ایجاد کرده که به صورت ماهیانه برای آن هزینه پرداخت میکنند و یا تبدیل به افرادی وفادار شده که به خرید خود ادامه میدهند. با فرض اینکه شما در مراحل 1 تا 5 سفر مشتری به سختی تلاش کردهاید، باید دریابید که کدامیک از سرنخها و مشتریان شما تمایل به خرید مداوم و بیشتر دارند. این امر به این دلیل است که شما رابطهای را با آنها ایجاد کردهاید و به صورت موثر ارزشی را که برای آنها دارید مشخص کردهاید. زمانی که در این توالی برای مشتریان خود بازاریابی میکنید، آنها در مسیر تبدیل شدن به طرفداران نام تجاری و ترویج کنندگان آن هستند
گام 7: افزایش هواداران برند
طرفداران نام تجاری به سفارش و توصیه درباره تجربه فوقالعادهای که با نام تجاری شما داشتهاند میپردازند. آنها طرفداران شرکت شما بوده و از نام تجاری شما در رسانههای اجتماعی دفاع میکنند و اگر از آنها خواسته شود، بازخوردهای خوبی را برای محصولات و خدمات شما در سایتهایی مانند یلپ[12] و آمازون[13] ارائه میکنند.
توانایی شما برای ایجاد طرفداران برند به رابطهای که با این خریداران و مخاطبان سرنخ ایجاد کردهاید بستگی دارد. هنگامی که به این گام رسیدید، مشتری و شرکت شما همانند دوستانی نزدیک هستند که توسعه این سطح از رابطه نیازمند زمان و تلاش است، همچنین حفظ این رابطه – که به یک اندازه برای هر دو طرف مفید باشد – به زمان و تلاش نیاز خواهد داشت.
شما این رابطه را با افزودن ارزش و تحویل محصول وعده داده شده (به این معنی که همان چیزی را ارائه کنید که ادعا میکنید) و همراه با خدمات مشتری مسئولانه میتوان به وجود آورد. با ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت، میتوانید افراد را به طرفداران نام تجاری تبدیل کرده و در نهایت آنها را به سوی گام نهایی هدایت کنید: ترویج کنندگان نام تجاری
گام 8: افزایش ترویج دهندگان برند
ترویجکنندگان نام تجاری فراتر از طرفداران آن بوده و هر کاری از خالکوبی نام تجاری شما برروی سینه خود گرفته (مانند شرکت هارلی داویدسون) تا اختصاص ساعتها وقت آزاد به وبلاگ نویسی و نشان دادن علاقه خودشان به شما، در رسانههای اجتماعی را انجام میدهند. تفاوت میان یک هوادار (گام 7) و ترویجدهنده نام تجاری، این است که ترویج دهنده، فعالانه به گسترش صحبتها درباره نام تجاری شما میپردازد، اما طرفداران، بسیار منفعلانه عمل میکنند.
برای ترویجدهندگان نام تجاری، شرکت شما تبدیل به بخشی از زندگی آنها شده است. آنها میدانند که میتوان به نام تجاری شما اعتماد کرد و به آن وابسته شد. آنها به شما اعتقاد دارند زیرا نام تجاری و محصولات شما بارها و بارها ارزشی مثال زدنی برایشان ارائه کرده است. آنها نه تنها پولشان بلکه زمانشان را به شما سپردهاند.
جهت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.