رد بول چگونه رد بول شد؟

داستان شکل گیری ردبول، از خاور دور و کشور تایلند شروع می شود. جاییکه یک فرد رویاپرداز و مسلط به فروش جرقه ای به ذهنش می خورد و برای شکستن امپراطوری این حوزه در کشور تایلند دست به کار می شود.

در این ویدیو با داستان شکل گیری این برند آشنا میشویم ولی جالب است بدانید که اگرچه در حال حاضر اکثر افراد آن را به عنوان یک برند اتریشی می شناسند ولی در اصل برند حاصل شراکت دو فرد یکی در تایلند و یکی در اتریش است که برند فعلی را ایجاد کرده است ولی در اصل یک تایلندی روی آن کار کرد و به مدت 20 سال فروش خوبی هم از آن داشت و نام دیگری هم داشته است.

جهت شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ با تایید اداره آموزش عالی کشور امارات برای مهاجرت و کار در خارج از کشور روی لینک زیر کلیک نمایید. 

دوره دیجیتال مارکتینگ (دوره بازارسازی و بازاریابی دیجیتال) 

به ازای هر یک نفر در جهان یک قوطی فروخته شد!

نکته جالب دیگر این است که در در سال ۲۰۱۹ ردبول تقریبا به ازای هر یک نفر از جمعیت جهان یک قوطی فروخت. اما فارغ از فروش ۷.۵ میلیارد قوطی نوشیدنی، دو تیم فرمول 1، پنج تیم فوتبال و یک تیم هاکی یخ دارد. واضح است کار ردبول چیزی ورای تولید و فروش نوشیدنی است و آن چیزی که رد بول را موفق کرده است بازاریابی محتوایی آن بوده است. چیزی که در پس داستانسرایی و مهمتر از آن ایجاد داستان story performing فوق العاده توانسته حدود 45 درصد بازار را در رقابت با برندهای قدرتمندی همچون مانستر، راک استار و هایپ از آن خود کند. برای مطالعه در خصوص داستانسرایی اینجا را کلیک نمایید.

رد بول با شعار “رد بول به شما بال می دهد” وارد بازار شد و در سال 2011 گروهی از افراد به دلیل اینکه با خوردن آن بال در نیاورده اند از این شرکت شکایت کردند. که در نوع خودش جالبه 🙂 و البته شرکت مجبور شد به آنها غرامت هم پرداخت کند.

چند سال پیش طی یک نظرسنجی در داخل پیج اینستاگرام، بیشترین میزان آگاهی از برند نوشابه های انرژی زا را بررسی کردیم که می توانید نتایج آن را از هایلایت نظرسنجی در پیج اینستاگرام مشاهده نمایید.

 

 

برندسازی به سبک ردبول

این شرکت با در نظرگرفتن علایق و سلایق مخاطب هدف خودش و پرسوناسازی قوی توانست که برندسازی مثال زدنی را برای خود ایجاد کند که تا قبل آن کمتر برندی توانسته بود تا از این طریق سهم بازار خود را افزایش دهد.برندینگ قوی ای که بدون شک به TOMA

مطالعه بفرمایید
چطور پیشنهادهای فروش خود را جذاب کنیم؟

(Top of Mind Awareness) صنعت نوشابه های انرژی زای جهان تبدیل شده است. جایی در صنعت که اگر کوکاکولا توما صنعت نوشابه است ردبول به توما انرژی زای جهان تبدیل شده است. مشاوران برند ردبول با نقش بی بدیل محتواسازی در برندسازی این برند را در مدتی کوتاه به برند شماره 1 جهان در این صنعت تبدیل کرده اند.

برخی از فعالیتهای ردبول را می توان در طبقه بندی بازاریابی چریکی هم قرار داد.

برای مطالعه خلاصه کتاب بازاریابی چریکی اینجا را کلیک نمایید.

جالب است بدانید که ردبول تیم رسانه ای قوی به نام ردبول مدیا هاوس RedBull Media House دارد که حتی تلویزیون رد بول را هم ایجاد کرده  تا خود برند منعکس کننده رویدادهای خودشان باشند و حق پخش آن را نیز از بقیه رسانه ها دریافت کنند.

نکته دیگر در روند درآمدزایی ردبول ایجاد محتوا، حق کپی رایت و همچنین فروش محتوا است. در عین حال سرمایه گذاری بر روی تیم های ورزشی از جمله فوتبال توانسته تا میزان دارایی برند را افزایش دهد. برای مثال یکی از تیم های فوتبال رد بول در نیویورک که در ابتدا برای آن 25 میلیون هزینه کرده است در حال حاضر حدود 270 میلیون دلار ارزش دارد.

در حال حاضر 97درصد درآمد برند از فروش نوشابه های انرژی زا است ولی در آینده ممکن است این رقم به سمت درآمدهای غیر از فروش قوطیهای نوشابه هم متمایل شود و این به معنای ایجاد کانالهای درآمدی جدید برای این برند خواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره برندینگ و همچنین مشاهده ویدیوی تاریخچه برندسازی در جهان اینجا را کلیک نمایید.

 

شما علاوه بر این موارد چه موارد دیگری از بازاریابی خلاقانه ردبول شنیده اید؟  در پایین مطلب کامنت بگذارید.

 

برای دیدن فیلم کوتاه “ردبول چگونه ردبول شد؟” ویدیوی زیر را در یوتیوب مشاهده نمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.