مصاحبه روزنامه ایران با محسن ارژنگ – مشاور برندسازی و مبتکر دوره راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

مصاحبه روزنامه ایران با محسن ارژنگ

 

الهام جعفری

این روزها جوانها بیش از هرچیزی به دنبال راهی برای ثروتمند شدن هستند. البته همه انسانها ثروتمند شدن را دوست دارند و وقتی صحبت از ثروت میشود یاد پول میافتند چون پول را حلال همه مشکلات میدانند.
واقعیت این است که سرمایه هر فرد ثروتمندی «تفکر اقتصادی قوی» اوست. محسن ارژنگ ۲۹ ساله مدیر، مدرس، مترجم و مخترع این جمله را میگوید و در حالی که نوک خودکارش را به زمین میکوبد نام «سختی» را «پشتکار» و اسم «دغدغه» را «ایده» میگذارد.
محسن میگوید: «این روزها اینترنت حواس برای جوانها نگذاشته. البته نه اینکه هوش و حواس از آنها برده باشد، نه، منظورم این است که بیشتر جوانها به عنوان کاربر، از اینترنت فقط به عنوان وسیلهای برای سرگرمی استفاده میکنند؛ در حالی که اگر کمی عمیقتر به موضوع فضای مجازی فکر کنند در کنار تفریح و سرگرمی میتوانند منبع درآمدی هم برای خود ایجاد کنند. به عبارتی با عمیق فکر کردن میتوانند خالق پول و ثروت باشند.»

قصه از اینجا شروع شد
محسن ۲۳ ساله بود که تحصیلاتش را در رشته اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند. پس از آن: «به مدت ۴ سال در شرکتهای مختلف بازرگانی به عنوان مدیربازرگانی خارجی مسئول سفارشات خارجی مشغول به فعالیت بودم. معاملات ما غیرحضوری و از طریق ایمیل صورت میگرفت و اولین جرقه ایجاد کسب و کار اینترنتی در همان سالها در ذهن من زده شد. آن زمان مردم کمتر به فضای مجازی اعتماد میکردند و ترجیح میدادند برای خرید به صورت حضوری به بازار و مراکز خرید رفته و کالای خود را تهیه کنند. اما از آنجا که ما ایرانیها خیلی سریع میتوانیم خودمان را با تغییرات هماهنگ کنیم مطمئن بودم که از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی امکان فرهنگ سازی کسب و کار اینترنتی در ایران وجود دارد.»
بعد از این جرقه، دورههای مدیریت وب سایت را در کشور امارات گذراند: «در این دوره آموزشی با نحوه مدیریت وب سایت و شیوههای نوین تجارت آشنا شدم که نقش بسیاری در آشنایی من با تحولات جدید در جهان تجارت داشت. یاد گرفتم که چگونه کسی که صاحب یک تجارت است میتواند از طریق اینترنت محصولاتش را بفروشد یا کسی که خدماتی را ارائه میدهد چگونه از این طریق خود و خدماتش را معرفی کند.
پس از آن کتابهای زیادی از نویسندههای مختلف این حوزه خواندم و مقالات بسیاری را در این زمینه ترجمه کردم. این کتابها راه فعالیت در یک کسب و کار جدی را برایم روشن ساخت و از آنجا که میدانستم از فضای مجازی چه میخواهم، با اطمینان به کارم ادامه دادم.»
حالا او معتقد است اگر در دانشگاهها واحدی بود که این دوره را در آن آموزش میداد قطع به یقین فارغ التحصیلان دیگر برای کسب درآمد عمر خود را برای کسب تجربه کاری به هدر نمیدادند چراکه هر کدام از ما باید خالق یک کار جدید باشیم و نه اینکه تنها به فکر استخدام در یک شرکت و یا اداره دولتی باشیم.
تجارتی عجیب و غریب
این جوان کارآفرین بازار اینترنتی را هنوز پررونق میداند و اعتقاد دارد که اگر ایدهای را در ذهن میپرورانید به عنوان محلی برای عرضه آن، اینترنت بهترین فضای ممکن است: «این بازار شامل فروش محصولات و ارائه خدمات با استفاده از بستر اینترنت است. به عبارتی نوعی از کسب و کار است که با پتانسیل اینترنت معنا پیدا میکند ولی نکته قابل توجه ایناست که صرف داشتن یک سایت و قراردادن محصولات داخل سایت به معنای کسب درآمد برای افراد نیست. نکات ریزی در ترغیب، جلب اعتماد مشتریان و کامل کردن پروسه خرید در ذهن مشتری وجود دارد که آگاهی از آنها میتواند کسبوکار اینترنتی را به روشی مطمئن برای درآمد زایی تبدیل کند.»
از کجا باید شروع کرد
محسن که اختراع اولین دیگ هوشمند جهان را در کارنامه خود دارد نقش مشاور در ابتدای راه را الزامی میداند: «کسب و کار اینترنتی سرمایه کمی میخواهد اما باید خلاقیت و انرژی زیادی برای آن صرف کرد.. باید هویت و رسالت شخصی خود را بشناسید و برای رسیدن به خواستههایتان تلاش کنید. بدانید که یک کارآفرین چند سالی را به گونهای متفاوت از بقیه افراد زندگی میکند ولی پس از مدتی به چیزهایی میرسد که دیگران باید بقیه عمر کار کنند تا به آنها برسند. پس در ابتدا علاقه اصلی خود را کشف کنید و به آن متعهد باشید.»
این مخترع مرحله بعد را اینگونه توصیف میکند: «برای گام نخست شما ابتدا باید ایده اصلی را کشف و روی ایده خود کار کنید. سپس سایتی را برای ارائه این ایده در اینترنت راه اندازی کنید که برای تاسیس یک سایت یک دامین خوب و به یاد ماندنی و فضای میزبانی اینترنت یا همان «هاست» الزامی است. در بحث فروش اینترنتی یادتان باشد که باز هم با انسان سروکار دارید و باید بتوانید روی احساس مشتریها تاثیر بگذارید چرا که مردم احساسی خرید میکنند و منطقی توجیه میکنند. همه فروشندگان موفق روی احساس خریداران تاثیر میگذارند. بنابراین با ابزارهای موجود همچون رنگ و طراحی باید روی مشتری خود اثر ویژهای بگذارید. به گونهای عمل کنید تا کارتان امضا داشته باشد یعنی اگر کسی میخواست ایده شما را بدزدد ناچار باشد تا خود شما را بدزدد و نکته آخر هم اینکه تنها چیزی که در این دنیا محدودیتی برای آن نیست ایده است. بنابراین تا میتوانید ایده بدهید و این را بدانید با هر ایدهای که میدهید عیار ایدههای شما بالاتر میرود بنابراین در ایده دادن خساست نکنید!»
این تازه شروع کار است
محسن ارژنگ که کتاب «لطفا متفاوت باشید!» را هم ترجمه کرده، توصیههایی برای علاقهمندان به کارآفرینی دارد: «مطمئن هستم که همه به این جمله اعتقاد دارند که دوران تئوریها به پایان رسیده و زمان جامه عمل پوشاندن به تئوریها فرا رسیده است. این روزها شکل کسب و کار تغییر کرده چرا که چالشهای زندگی تغییر کرده است. کسب و کارهای خلاق و سودآور در سختترین شرایط هم پررونق هستند. ایدههای خود را مکتوب و سپس پردازش کنید و این را بدانید که کم رنگترین مدادها از پر رنگترین حافظهها ماندگارتر است. به عنوان نکته بعدی میخواهم خاطرنشان کنم در کسبوکارهای اینترنتی داشتن تمرکز یکی از فاکتورهای موفقیت محسوب میشود. سعی کنید تا در ابتدا مشتریان، شما را به عنوان یک برند معتبر برای یک کالا و یا خدمات خاص بشناسند. فرآیند برنامهریزی را فراموش نکنید و بدانید که رمز عبور تجارتهای موفق از بحرانهای پرتلاطم مالی و اقتصادی، برنامهریزی صحیح است.»
ایده، طلا است
محسن میگوید قانون ۴۰ روز را جدی بگیرید: «از زمانی که ایدهای به ذهنتان میرسد ۴۰ روز زمان دارید تا برای پیادهسازی آن اقدام کنید. اگر بیتفاوت از آن بگذرید خیلی بیرحمانه این ایده به ذهن دیگری میرود و همین طور تکرار صورت میگیرد. خیلی از ثروتمندان ایده و فکر خود را پرورش دادهاند، اجرایی کردهاند و از آن طریق به ثروت رسیدهاند.»
نبرد مجازی
محسن هشدارهایی هم درباره کلاهبرداری در فضای مجازی میدهد: «افراد سودجو در هر فضا و مکانی وجود دارند. در بحث کلاهبرداری در فضای اینترنت دو موضوع قابل تامل است. یکی کلاهبرداری در کالا و دیگری کلاهبرداری در ارائه خدمات.»
در نهایت خاطرنشان میکند: «موفقیت در هر کسب و کاری اراده و تصمیم جدی میخواهد و شروع هر کاری سختیهای خودش را دارد و به یاد داشته باشید که برای دستیابی به موفقیت باید جسور باشید و به خدای بزرگ توکل کنید.»

لینک گزارش در روزنامه ایران :

http://iran-newspaper.com/?nid=5813&pid=24&type=1

 

 

5 دیدگاه

  • احمد کتابی / 9 می 2015 در تاریخ 7:07 ب.ظ

    با سلام

    واقعا مقاله انگیزشی بود … خیلی ممنونم

    موفق باشین

    پاسخ دادن
  • ش.فتحیان / 23 ژوئن 2015 در تاریخ 9:55 ق.ظ

    عالی بود  برای حرکت روبه جلو و ایجاد دیدگاه عمیق تجارت الکترونیک 

    پیروز باشید

    پاسخ دادن
    • admin / 23 ژوئن 2015 در تاریخ 10:22 ق.ظ

      سلام

      ممنون از نظر شما

      موفق و پیروز باشین

       

      پاسخ دادن
  • علیرضا / 25 ژوئن 2015 در تاریخ 8:20 ب.ظ

    بسیار عالی و مفید. ولی افسوس که تو کشور ما قدر و منزلت انسانهای با ارزش رو نمیئونن یعنی نمیتونن بفهمند.

    پاسخ دادن
  • فرزانه نوروزی / 26 ژوئن 2015 در تاریخ 3:45 ق.ظ

    باسلام

    ممنون 

    🙂

    پاسخ دادن