چرا رتبه بندی کلمات کلیدی Google هنوز برای SEO اهمیت دارد؟

 

 نویسنده : 

MIKE MURRAY

مترجم : 

امین جزایری

 

آیا رتبه بندی کلمات کلیدی هنوز مهم است؟
مطمئناً ، SEO در طی این سالها تغییر می کند. اما این به معنای چشم پوشی از رتبه بندی موتورهای جستجو نیست.

بگذارید با این مسئله شروع كنم كه چرا این سؤال حتی مطرح می شود و سپس به این موضوع می پردازم كه چگونه می توانید با رتبه بندی كنار بیایید. در ادامه ، برخی سوء تفاهم ها را در چشم انداز قرار خواهم داد.

مرور سطحی بر ابزارهایی که به شما کمک خواهند کرد :

Google Analytics
ابزار ارائه شده توسط کمپانی Google به نام Analytics یک راهکار حرفه ای برای کنترل و مانیتور ترافیک وب سایت می باشد که به صورت مجانی انتشار داده شده و ابزارهای غنی و بسیار پرکاربردی را جهت کنترل ترافیک وب سایت و هم چنین جهت دادن به بازاریابی شما در اختیارتان قرار می دهد. این سرویس گوگل در واقع توسط مجموعه نرم افزاری Urchine تولید شده بود که بعد ها کمپانی Google با خرید موسسه Urchine شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحلیلی آن نمود و سپس در سال ۲۰۰۵ نام آن را نیز به Google Analytics تغییر داد. این کمپانی در اوایل ارائه این محصول، به دلیل درخواست های بالا ، آن را برای عموم عرضه نکرده بود و با یک سیستم قرعه کشی از بین افراد ثبت نام شده ، نسبت به ارائه سرویس خود به آن ها به صورت محدود اقدام می نمود. بعد ها در اواخر آگوست سال ۲۰۰۶ این کمپانی اعلام کرد که سرویس Analytics خود را برای عموم به صورت رایگان ارائه می نماید.
به کمک Google Analytics می توانید تبلیغات وب سایت خود را هدفمند نموده و دقیقا بدانید که وب سایت شما بیشتر دارای چه مخاطبانی از چه نقاط جغرافیایی می باشد.
برای بسیاری از کمپانی های حرفه ای استفاده از راهکار Google Analytics برای تحلیل و کنترل ترافیک وب سایت خود یک امر ضروری و مهم می باشد. حتی در صورتی که سازمان شما مسئولیت مدیریت و اداره صد های وب سایت را نیز داشته باشد، باز هم ابزار Google Analytics با ارائه راهکار های تحلیلی و کنترلی مناسب همواره باعث صرفه جویی های قابل توجهی در هزینه و زمان می شود. گزارشی نشان می دهد که ۵۷% از ۱۰،۰۰۰ وب سایت محبوب دنیا از ابزار Google Analytics برای تحلیل بازدیدکنندگان و همچنین ارائه راهکارهای جدید برای پربازدیدتر کردن وب سایت خود استفاده می نمایند.

 

 

RankBrain
الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است، ولی ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد. همانطور که گفته شد الگوریتم رنک برین گوگل یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد.
برای مثال این چهار عبارت جستجو را در نظر بگیرید:
1. سفارش اینترنتی غذا
2. خرید اینترنتی غذا
3. بهترین سایت برای خرید اینترنتی غذا
4. سفارش غذا با تحویل فوری
همه‌ی این عبارات جستجو بیانگر این هستند که “کدام سایت برای سفارش اینترنتی غذا مناسب است؟” و گوگل نیز با الگوریتم رنک برین (RankBrain) در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات جستجو را تفسیر کرده و مرتبط‌ ترین نتایج جستجو را به کاربرانش نمایش دهد.
پس از اینکه گوگل این عبارات جستجو را از نظر معنایی تفسیر کرد، برای رتبه بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی خود به فاکتورهایی (به گفته ی گوگل ۲۰۰ فاکتور) توجه کرده و بر اساس آن سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رتبه بندی مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات جستجو به صورت پویا تعیین می‌شود.
یعنی دیگر نمی‌توان استراتژی سئو یک صفحه از سایت را فقط بر روی کلمات کلیدی و … متمرکز کرد، بلکه الگوریتم رنک برین گوگل به مجموعه فاکتورهایی از قبیل:
• اعتبار دامنه سایت
• جدید بودن محتوا سایت
• تنوع کلمات کلیدی موجود در متن سایت
• تعداد و کیفیت بک لینک‌های سایت و …
با هم توجه کرده و متناسب با رقابت سایت‌ها در رتبه گیری بر سر آن کلمه کلیدی، وزن فاکتورهای رتبه بندی خود را تغییر می‌دهد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلید واژه نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.

 

مطالعه بفرمایید
5 راهکار برای استفاده از محتوای تولیدی کاربران(UGC) در بازاریابی دیجیتال

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنک برین گوگل آماده کنیم؟
الگوریتم رنک برین گوگل هنوز در ابتدای کار قرار دارد و حتی بسیاری از متخصصان سئو معتقدند خود گوگل نیز نمی‌داند این الگوریتم تا چه حد می‌تواند مفید باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایش‌های متعدد است. اما چون گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی این الگوریتم بر رتبه سایت‌ها منتشر شده است، بهتر است اقداماتی ضروری برای آن انجام داد.
به طور کلی می‌توان گفت الگوریتم رنک برین نیز در مسیر افزایش کیفیت جستجوی کاربران گوگل بوده و سایت‌هایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارند را هدف قرار خواهد داد. معیارهایی مانند:
• بالا بودن نرخ بانس ریت یا نرخ پرش
• پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت
• پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و …
یکی دیگر از مهم ترین مسائل در خصوص الگوریتم رنک برین گوگل، برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که از دیدگاه گوگل آن سایت در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی با چه هشتگ‌ها و عباراتی پست منتشر می‌کند. در واقع با رشد الگوریتم رنک برین (RankBrain) اهمیت داشتن استراتژی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد و سایت‌هایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند، نمی‌توانند در آینده رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست آورند.

چگونه می توان از رتبه بندی کلمات کلیدی استفاده کرد؟
1. با یک لیست محتوایی قابل کنترل شروع کنید
اگر فقط به بخشی توجه داشته باشید ، در این زمان بی معنیست که وقت صرف ساخت و ارزیابی هزاران کلمه کلیدی کنید.
2. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مرتبط هستند
بازاریابان هنوز تصمیمات ضعیفی درباره ی سئو می گیرند. آنها اصرار دارند كه عبارات کلیدی ای را هدف قرار دهند كه یا بسيار رقابتي يا به ندرت جستجو می شوند.
3. از چندین ابزار استفاده کنید
میتوانید به طور معمول SEMrush و Moz را مرجع قرار دهید ، (پروفایل های سفارشی ایجاد کنید). همچنین می توانید رتبه بندی و داده های مرتبط را در کنسول جستجوی Google ارجاع دهید. حتی بعضی از رده بندی ها را با سرویس های کمتر شناخته شده مانند SERPROBOT بررسی کنید. .
4. اطلاعات کلیدی را با هم مرتبط کنید
رتبه بندی کلمات کلیدی معنی چندانی نخواهد داشت مگر اینکه داده های دیگری را نیز مطالعه کنید. ابزارهای رتبه بندی ، URL صفحه مربوطه و حجم جستجوی متوسط متونی که Google ارائه می دهند. علاوه بر این ، آن اطلاعات را با صفحات برتر ارگانیک در Google Analytics مقایسه کنید تا فرصتها را شناسایی کنید.
5. کلمات کلیدی خود را تغییر دهید.
اگر یک کلمه کلیدی رنکی را به متن شما اضافه نمی کند و یا بلا استفاده است نیازی نیست که بطور مستمر از آن استفاده کنید. اگر کلمه ی کلیدی ای قبلا رنک شما را بطور مثال : در 67 ام قرار داد و حالا بعد از گذشت چند ماه به 33 تغییر کرد هیجان زده نشوید چرا که آن کلمه ممکن است هرگز جزو 10 تای اول قرار نگیرد .

6. تنظیم مجدد کلمات کلیدی
لینک های داخلی وبسایت خود که به یک پیج خاص اشاره می کنند را Reassign کنید تا در جایگاه درست خود در کل متن قرار بگیرند .احتقان یکی از بزرگترین مشکلات رتبه بندی کلمات کلیدی است. وقتی به کلمات کلیدی ، رتبه بندی و URL های صفحه نگاه می کنید ، غالباً شاهد صدها کلمه کلیدی هستید که صدها کلمه کلیدی به یک صفحه جذب نمی شوند.
7. از داده های تبدیل خود غافل نشوید.
Calls to action و conversion data بطور قابل مشاهده ای در B2C و B2B کمپانی های مختلف موثر است.
• Sales.
• Leads.
• Event registrations.
• Demos.
• White paper requests (gated).
• PDF downloads (not gated).
8. عوامل رتبه بندی را درک کنید.
به طور خاص ، موارد زیر نیز تحت تأثیر قرار گرفتن در رتبه بندی قرار دارند:
• Page headers (like H1).
• SEO page titles.
• Page URLs.
• Domain names.
• Secure website (HTTPS).
• Page speed.A

 

مطالب مرتبط: 

باید با صفحه اول گوگل خدافظی کنی، اگه این 5 نکته رو دست کم بگیری!
بازاریابی موقعیتی و یا مفهومی به چه معناست؟
چگونه به تحقیق و ایجاد محتوای همیشه سبز بپردازیم؟
چگونه هم قطاران بازاریابی محتوایی مان را پیدا كنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.