چگونه بدون کار کردن به موفقیت برسیم؟

26-3

مترجم : محسن ارژنگ

ضرورت تنها مسبب اختراعات نبوده و نخواهد بود!

بیشتر اختراعات، اکتشافات، پیشرفت‌ها، تئوری‌ها و نظریه‌ها تحت تأثیر بازی و یا به هدف لذت بردن از يك بازی بوده است. برادران رایت به هیچ عنوان ارزش ورزشي را كه به آن علاقه داشتند را درك نمي كردند و تصوری از‌ این نداشتند كه اين سرگرمي آنان روزي به ساخت هواپيما منجر خواهد شد.

علاقه وافر آنها دوچرخه سواری و جمع كردن قطعات دوچرخه بود.

حتی ادیسون و برلینر نیز تصور نمی‌کردند که ساخت گرامافون آنها روزی منجر به ‌ایجاد روشی برای باز تولید صدا شود.‌ آیا مارکونی تصور می‌کرد که  بازی با رادیو باعث به بوجود آمدن تبلیغات شرکت‌ها و کانال‌های بزرگی همچون CBS، NPR، MTV و Pampers شود؟ مطمئنم که به هیچ عنوان چنین‌ایده‌ای را در ذهن خود نداشت. با مطالعه زندگي مخترعان به اين نتيجه مي‌رسيم آنها در ابتدای کار خود هیچگونه ‌ایده‌ای نسبت به عملی بودن اختراعات خود نداشتند و به طرز عجیبی ‌اکثریت قریب به اتفاق آنها از روی کنجکاوی، اشتیاق و لذت ناشی از دستیابی ‌به یک اکتشاف و اختراع دست به‌ این کار زده اند. حق انتخاب با شماست می‌توانید باور کنید و یا باور نکنید اما حتی خود‌ اینشتین نیز مات و مبهوت شده بود، از‌ اینکه فردی به نام باکمینستر فولر (Buckminster Fuller) عملی بودن نظریه نسبیت او را تایید کرده است.

جالب است بدانید که بیشتر تئوری‌ها و اکتشافات بزرگ جهان از همان ابتدا به ذهن دانشمندان نرسیده و به تدريج تبدیل به واقعیتي به نام اختراع و اکتشاف در آن زمينه شده است. به عبارتی دیگر بيشتر مخترعان از ابتدا به طور جدی در پي اختراع يك وسيله بر نیامده اند و اکثراً موفقیت آنها نتيجه دنبال نمودن يك بازی و یا تفریح مورد علاقه آنان بوده است.

من در حال بازی بودم زمانی‌که دستگاه تنفس هوای غواصی را اختراع کردم. به نظر من بازی جدی‌ترین موضوع جهان است.

ژاکوس کوستیو Jacques Cousteau، غواص جستجوگر (1910-1997)

نکته جالب‌ اینکه در بیشتر موارد حتی شکل‌گیری جرقه اولیه تئوری‌ها در ذهن دانشمندان و دستیابی‌به اکتشافات برجسته جهان در حین كار و آزمايش آنها نبوده است.

⊛ کوپرینك به عنوان کشیش در استخدام کلیسای کاتولیک فرایبورگ لهستان بود هنگامی‌که تئوری حرکات نجومی ‌تكان‌دهنده خود را به جامعه علمي ارائه کرد. اگرچه روسای کلیسا، مشاهده نجومی‌ خارق‌العاده او را با همان شور و اشتیاق وی نپذیرفته و بالعکس به تدریج او را از سمت رسمی‌خود عزل نمودند.

⊛ گالیله اگرچه در پزشکی درس خواند ولی علاقه و اشتیاق خود را در بازی با اشیاي مختلف برای یافتن مرکز جاذبه یافت و نام خود را در تاریخ ماندگار کرد.

⊛ گرگور مندل (Gregor Mendel) راهب صومعه، اصول علم ژنتیک را بواسطه غرق شدن در سرگرمي روزانه اش یعنی باغبانی پیدا کرد.

⊛‌ایزاک نیوتن برای فرار از طاعون از تحصیلات خود در شهر دست کشید و به عزلت نشینی در شهری دور افتاده پرداخت و زمانی‌که در حال سپري نمودن زمان خود در بازی با ایده‌های مربوط به تئوری جهانی جاذبه بود به نظریه تکان دهنده‌اش در خصوص جاذبه دست یافت.

آلبرت اينشتين نابغه علم فیزیک تاثیرگذارترین و معروف‌ترین مقالات خود را در زمانی که کارمند اداره اختراعات سوئیس بود به نگارش درآورد.

 

One thought on “چگونه بدون کار کردن به موفقیت برسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.