میخواین بدونین بازاریابی ویروسی به چه معناست؟

بازاریابی ویروسی و یا همان Viral marketing


تهیه و تنظیم:  حسین محمدعلی و سیدسهیل شاه طاهری

 

بازاریابی در دو حوزه سنتی یا دیجیتال، شامل بیش از 100 مورد خواهد بود از جمله: بازاریابی B2C ، بازاریابی B2B، بازاریابی B2P، بازاریابی B2A، بازاریابی مشارکت در فروش، بازاریابی وابستگی، بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا، بازاریابی وقفه ای، بازاریابی انگیزه دار، بازاریابی اجازه ای، بازاریابی محدوده نزدیک، بازاریابی رابطه ای، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی سر و صدا و بازاریابی ویروسی

اکنون به تعریفی از بازاریابی ویروسی می پردازیم:

بازاریابی ویروسی به معنای انتقال ویروس گونه محتوا در دنیای دیجیتال است؛ انتقال ویروس گونه به معنای انتشار هزاران و یا میلیون ها بار محتوا می باشد. محتوا باید افراد را تشویق کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارند؛ انتشار بیشتر بین افراد و همچنین سرعت بالای این انتشار، دو عامل اثر بخشی بیشتر محتوا خواهد بود.

4 ویژگی اصلی بازاریابی ویروسی عبارتند از:

الف) در بازاریابی ویروسی، خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه می شود: به این معنا که کیفیت محصول تولیدی(از لحاظ محتوا) یکی از شروط انتشار ویروسی آن خواهد بود. ارائه رایگان بخشی از خدمات ارزشمند که بتواند ذهن مخاطبان را درگیر محصول شما کند، نیز یکی از راهکارهای انتشار موفق است.

ب) محتوای ویروسی بدون زحمت منتشر می شود: ویروس ها زمانی منتشر می شوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد. به این معنا که محتوای جذاب با دانلود ساده محتوا و در بستری مناسب، به اشتراک گذاشته شود.

ج) محتوای ویروسی از افراد با شبکه های ارتباطی موثر و قوی تر استفاده می کند: هر فردی به طور متوسط حداقل با 8 تا 12 نفر به طور مستقیم در ارتباط است. پس اگر افرادی را که فعالیت و ارتباطات بالاتری دارند به انتشار محتوای خود ترغیب کنیم، محتوای مورد نظر، تصاعدی انتشار خواهد یافت.

د) بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزه ها و رفتارهای مشترک انسانی می رود: کمپین های موفق این نوع بازاریابی، برای دست یابی به هدف خود از انگیزه های مشترک انسانی استفاده می کنند. انگیزه هایی مانند شهرت، نوع دوستی، کمک به دیگران و … که باعث تحریک احساسات مخاطبان می شود و منجر به اشتراک گذاری میلیونی محتوا خواهد  شد.

 

 

 

ویژگی ها، نحوه تولید و انتشار یک محتوای ویروسی چیست؟

هر محتوایی در نت ویروسی نیست، پس محتوای ویروسی چیست؟ محتوایی که ویژگی های زیر را دارا باشند، زیر مجموعه viral marketing قرار می گیرند:

الف) کیفیت بالا و خوشایند برای مخاطبان

ب) محتوا حداقل ارزش به اشتراک گذاری با خانواده و دوستان را داشته باشد

ج) جذاب و خلاقانه باشد. (اصلی ترین عنصر موفقیت، خلاقیت است)

 

مطالعه بفرمایید
بازاریابی موقعیتی و یا مفهومی به چه معناست؟

محتوای ویروسی چگونه انتشار می یابد؟

پروفسور کاپلان بیان می کند که کمپین وقتی ویروسی خواهد بود که این ویژگی را داشته باشد:

انتقال پیام درست به پیام رسانان درست در محیط درست، اتفاق بیفتد.

 حال لازم است به بیان ویژگی های کلمات کلیدی زیر بپردازیم:

پیام درست: به یاد ماندنی، به اندازه کافی جالب و دربردارنده ایده اصلی

پیام رسانان درست: به 3 دسته زیر تقسیم می شوند:

1- متخصصین بازار: کسانی که نبض بازار مورد نظر را در دست دارند و اولین دریافت کنندگان خبر هستند.

2- افراد تاثیرگذار: همان اینفلوئنسرها و سلبریتی هایی که در همه جا حضور دارند و به واسطه شهرت یا محبوبیت بر گروه زیادی از جامعه اثرگذاری خواهند داشت.

3-  فروشندگان: کسانی که پیام را از متخصصین بازار می گیرند و به افراد تاثیرگذار می دهند(واسطه ای بین گروه 1 و 2 )

محیط درست: محتوا باید در محیطی با ارزش و نگرش همسو با خود و با زمانبندی درست انتشار یابد تا به صورت ویروسی پخش شود.

 

 

چه کسانی از بازاریابی ویروسی استفاده می کنند؟

غالبا کسب و کارهای کوچک گروهی هستند که بیشترین نفع را از بازاریابی ویروسی می برند ولی این نوع بازاریابی توسط کسب و کارهای بزرگی همچون کوکاکولا نیز استفاده و باعث سوددهی بالایی برای آن شرکت شده است.

کمپین open a coke, open happiness شرکت کوکاکولا که یکی از موفق ترین کمپین های viral marketing در دنیا بوده است. در لینک زیر می توانید محتوای ویدئویی که باعث انتشار ویروسی کمپین کوکاکولا شد را مشاهده کنید: 

 

ماشین خوشحالی کوکاکولا

 

شاخص ارزیابی انتشار ویروسی چه چیزهایی می باشد؟

تعداد بازدید ویدئو یا عکس، کلیک یا لایک بر روی محتوای مورد نظر و همچنین میزان به اشتراک گذاری محتوا از شاخص های ارزیابی و سنجش انتشار ویروسی محتوا خواهند بود.

برای مثال شرکت پریل با هشتگ #بشقاب_آرزوها که نزدیک به 3000 بار دیده و لایک شده بود و همچنین هشتگ mustseeiran#که حدود 1.2 میلیون بار لایک و بازدید شده بود در کنار کمپین های ماست لاکتیویا کاله و “ناکجا میری؟” اسنپ، از کمپین های موفق داخلی بازاریابی ویروسی بشمار می روند.

 

مطلب مرتبط :

85آمار جالب اینفلوئنسر مارکتینگ
محتوای ویدیویی و اهمیت آن در بازاریابی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.