مناظره اقتصادی رادیو گفتگو : چالش ها و موانع كسب و كار در كشور

 

 

برنامه مناظره رادیو اقتصاد با موضوع چالش ها و موانع کسب و کار با حضور مهندس محمدرضا نجفی منش(رئیس كمیسیون تسهیل كسب و كار اتاق بازرگانی ایران)، محسن ارژنگ(مدیر رسانه تجارت الكترونیك)، دكتر مجید افتخاری(عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدكنندگان و فروشندگان پوشاك و مدرس دانشگاه) و ارتباط تلفنی با دكتر محمدرضا بادامچی(عضو كمیسیون اجتماعی مجلس) برگزار شد.

در این برنامه به چالش های مزمن کسب و کار در ایران اشاره و در خصوص راهکارهای پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداخته شد. 

محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز بزرگترین چالش کسب و کار کشور است ، گفت : تحریم های بین المللی، مسائل مربوط به گمرک و قوانین تجارت و بازرگانی از دیگر چالش های حوزه تولید و صنعت کشور است.

در ابتدای مناظره محمدرضا نجفی منش مولفه های تاثیرگذار در کسب و کار را برشمرد و گفت : کسب و کار دارای شاخص های بین المللی است که در تمام کشورهای دنیا به صورت سالیانه با استفاده از پرسش نامه هایی استخراج می گردد که این شاخص ها شامل روند آغاز کسب و کار، مجوزهای ساخت و ساز و ساخت مسکن، دسترسی به برق ، ثبت مالکیت ، اخذ اعتبار ، حمایت از سرمایه گذاران خرد ، پرداخت مالیات ، تجارت فرامرزی ، الزام آور بودن اجرای قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون است.
وی با بیان اینکه هنوز هیچ کشوری موفق به دریافت نمره کامل در رعایت این شاخص ها نشده است، اضافه کرد : نمره ایران در برقراری و تامین این مولفه ها 56 از 100 است. اگرچه این شاخص در ایران نسبت به سال گذشته بهبود یافته است اما به دلیل رشد سریع دیگر کشورها، رتبه کشور از 118 به 124 کاهش یافته است.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی ایران، بزرگترین چالش کسب و کار را نوسانات نرخ ارز دانست و اظهار کرد : تحریم های بین المللی نیز یکی از موانع موجود است که به دلیل قطع ارتباط تولیدکننده با دنیا مشکلات عمیقی در صنایع ایجاد می کند.
نجفی منش در توضیح مطلب فوق گفت : مسائل مربوط به گمرک و قوانین تجارت از جمله مشکلات دیگر فعالان اقتصادی است.کاهش هزینه های عملیاتی ، یافتن تامین کننده جایگزین و داخلی سازی حداکثری از راه حل های مشکلات عنوان شده است.
وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان بسیار قوی در کشور وجود دارند، عنوان کرد : این شرکت ها می توانند در میدان عمل با تولید و بومی سازی محصولات خارجی نقش مهمی را در رفع رکود و تحریم ایفا کنند.
عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود : گرچه با این موضوع که همه نیازهای کشور در داخل تولید شود موافق نیستم اما باید هر آنچه که با کیفیت مطلوب در داخل تولید می شود را وارد کشور نکنیم و همچنین تلاش کنیم آن بخش از کالاهای مورد نیاز که در تحریم کاهش یافته را تولید کنیم. ایجاد اشتغال ، کاهش خروج ارز از کشور و ارتقای توان داخلی از پیامدهای مثبت داخلی سازی است.

محسن ارژنگ عنوان کرد : در حوزه اقتصاد کلان بحثی به نام مزیت نسبی و مطلق وجود دارد .وقتی به کالاهای استراتژیک یک کشور نگاه می کنیم ابتدا باید این رویکرد را داشته باشیم که مزیت آن کشور در کدام کالاست. آیا کشور باید تمام کالاها را در داخل تولید و تمام نیازها را در داخل برطرف کند یا با استفاده از واردات تکنولوژی تحت لایسنس تولید کند تا هم نیاز داخل برطرف و هم بخشی صادر شود.

وی خاطر نشان کرد : ما می توانیم با استفاده از منابع خدادادی که در اختیار داریم زمینه صادرات غیرنفتی را فراهم کنیم و از خام فروشی به سمت تولید با ارزش افزوده حرکت کنیم. متاسفانه علی رغم اینکه در تولید کالاهایی مانند زعفران، پسته، فرش، خاویار و بسیاری دیگر از کالاها در جایگاه خوبی در دنیا قرار داریم و به عنوان کشور اصلی تولید کننده مطرح هستیم اما برندهای با سابقه و مطرح جهانی در هیچ یک نداریم به بیان دیگر حتی در کالاهایی که در آن ها دارای مزیت مطلق هستیم موفق به عملکرد مثبت نشده ایم که این به دلیل عدم توجه به مبحث برند و برندسازی در حوزه کسب و کار معطوف می شود.
مدیر رسانه تجارت الکترونیک تسریع کانال های فروش کالا را از عوامل رشد فضای کسب و کار دانست و گفت: در بازار داخلی کشور نیاز سنجی صورت نمی گیرد و بدون توجه به نیاز بازار کالاهای زیادی تولید می شودکه گرچه بسیاری از آنها با کیفیت هستند اما با اقبال مواجه نمی شوند.

ارژنگ تاکید کرد : تجربه مشتری عاملی است که در کسب و کار تولید کنندگان و ارائه دهندگان برتر در دیگر کشورها مدنظر قرار دارد، اما در ایران تولیدکننده آنقدر درگیر چالش های مختلف است که به بقای خود فکر می کند و فرصتی برای این مسائل ندارد.

در صورتیکه واحدهای تحقیق و توسعه می بایست در این مسیر به شرکتها یاری رسانده و این دقیقا جایی است که می توان در برابر رقبای خارجی به رقابت پرداخت.

وی همچنین به رشد قابل توجه و خیره کننده استارت آپ ها در فاصله زمانی 3 الی 4 سال اخیر اشاره کرد و این بخش را به عنوان یکی از پتانسیلهای رشد بر شمرد.

 

مطالعه بفرمایید
چگونه با استفاده از قدرت شخصیت برند روی خریداران تاثیر بگذاریم؟

 

برای شنیدن فایل صوتی این مناظره روی لینک های زیر کلیک کنید: 

 

قسمت اول

 

 

قسمت دوم

 

 

 

قسمت سوم

 

 

 

 

مطلب مرتبط:

مناظره رادیو گفتگو در خصوص استارت آپ ها
خلاصه کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی

 

منبع :

فصل اقتصاد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.