طراحی و اجرای کمپینهای خلاق تبلیغاتی و پوشش رسانه ای

طراحی و اجرای کمپینهای خلاق تبلیغاتی و پوشش رسانه ای

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از اقدامات تبلیغاتی برنامه ریزی شده چندکاناله است که موارد زیر در آن تعیین شود:

  1. پیام هدف کمپین
  2. مخاطب هدف
  3. پیام مناسب
  4. بودجه
  5. زمان

یکی از مهمترین موارد در طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی قابل اندازه گیری بودن شاخص هایی است که برای رسیدن به هدف تعیین می نماییم.

مدل 5M در تبلیغات چیست؟

  • Mission (ماموریت) 
  • Money  (بودجه) 
  • Message (پیام) 
  • Media (رسانه) 
  • Measurement (ارزیابی اثربخشی تبلیغات)

برای اجرای صحیح یک کمپین تبلیغاتی توجه به این موارد ضروری است.

اهداف کمپین بازاریابی

همانطور که اشاره شد کمپین‌های بازاریابی در حقیقت فعالیت‌هایی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده هستند که به‌منظور ترویج هدفی بخصوص اجرا می شوند. در ادامه اهدافی که از اجرای کمپین ها معمولا مد نظر قرار می گیرد را باهم میبینیم:

  • معرفی محصول یا خدمات جدید
  • افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)
  • گردآوری بازخورد و محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
  • کسب درآمد بیشتر
  • تقویت فعالیت کاربران
  • تبلیغ یکی از رویدادهای پیش‌ رو
  • اجرای سیاست های ترویج و هواداری توسط مشتریان (افزایش مشارکت)

قبل از اجرای هر کمپین تبلیغاتی می بایست به این موارد توجه کرد:

  • جایگاه برند در بازار در کجا قرار دارد؟
  • آیا با ظرفیت های فعلی می تواند با تبلیغات افزایش سهم بازار داشته باشد؟
  • آیا مشتریان قبلی از خدمات یا محصولات برند رضایت دارند؟ شاخص رضایت چیست؟
  • آیا برند پیش از این تبلیغات داشته است؟
  • آیا برند ابزار تبلیغاتی در اختیار دارد؟
  • چه فرصتهایی برای برند میتوان متصور بود؟
  • چه تهدیدهایی برند را مورد مخاطره می اندازد؟
  • مزیت های رقابتی برند چیست؟

شناخت بازار هدف

  • درصد جنسیت مشتریان هدف خود را مشخص نمایید.
  • سطوح درآمدی مشتریان هدف شما چگونه است؟
  • مشتریان هدف شما در چه رده سنی هستند؟
  • مکان مورد علاقه مشتریان هدف شما کجاست؟ بیشتر کجا حضور دارند؟
  • مشتریان هدف شما به چه موضوعاتی علاقه بیشتری دارند؟ Psychographic
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • سهم بازار رقبای بازار شما چقدر است؟
  • دلیل انتخاب رقبای شما توسط مخاطبان شما چه بوده است؟ “سوال مهم”
  • تاریخچه صنعت و آینده آن چگونه بوده و خواهد بود؟
  • بهترین زمان برای فروش در این حرفه و یا کسب و کار چه زمانی است؟

طول عمر محصول و یا خدمت

به نسبت چرخه عمر محصول و اینکه در حال حاضر چقدر از عرضه محصول گذشته است و یا هنوز در بازار معرفی نشده است در نحوه تبلیغ تفاوت های چشمگیری را ایجاد میکند.

انتخاب پیام تبلیغاتی مناسب

برای انتخاب پیام تبلیغ باید به نکات روبرو توجه نمایید:

  • پیام ایجاد شده، مخاطب هدف را جذب کند. در واقع نقاط درد و یا لذت مخاطب را تحریک کند.
  • پیام، در راستای  و مسیر هدف کمپین باشد.
  • پیام، حاوی لحن و صدای برند باشد. Tone of brand/ Voice of Brand
  • پیام، ساده و روان و کوتاه باشد و پیچیده نباشد. “توسط مخاطب هدف، قابل فهم باشد

نمونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق از BMW

تولید محتوای کمپین تبلیغاتی

به عنوان یکی از مهمترین ارکان کمپین تبلیغاتی توجه به محتوایی که به مخاطب نشان می دهیم می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. به اشتباه دیده می شود که بسیاری از کسب و کارها دغدغه رسانه را دارند در صورتیکه آن چیزی که در هر رسانه ای نشان می دهیم میتواند در افزایش نرخ تبدیل مشتری تاثیرگذار باشد. برای اطلاع از خدمات تولید محتوای تبلیغاتی با ما در تماس باشید. برای مشاهده نمونه های تولید محتوای تبلیغاتی به بخش پروژه ها مراجعه نمایید.

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

انتخاب رسانه مقوله ای است که باوجود رعایت بقیه موارد اگر به درستی برای آن تصمیم گیری نشود می تواند زحمات یک تیم را به هدر دهد. برخی از مشاوران تبلیغات و یا آژانس های تبلیغاتی به صرف اینکه برای یک برند دیگه رسانه ای جوابگو بوده برای برندهای دیگر هم همان نسخه را تجویز می کنند. در صورتیکه انتخاب رسانه می بایست هماهنگی با مخاطبان هدف داشته و همچنین به نسبت نوع کسب و کار رسانه ای انتخاب شود که بیشترین نرخ تاثیرگذاری را در مشتریان آن برند دارد. برای بهره مندی از مشاوره های تخصصی به بخش مشاوره دیجیتال مارکتینگ مراجعه نمایید.

تعیین زمان انتشار و میزان تکرار آن

به عنوان یکی از زیرشاخه های برنامه ریزی رسانه ای Media Planning این موضوع می تواند در تاثیرگذاری روی مخاطبین هدف ما تاثیرگذار باشد. تشخیص زمان دیده و یا شنیده شدن محتوای ما در یک رسانه مشخص توسط مخاطبین هدف ما میتواند هزینه های تبلیغات ما را کاهش و نرخ تبدیل را افزایش دهد.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی Integrated Marketing Communications

این مقوله که از آن به اختصار IMC  هم یاد می کنند رویکردی مفهومی است که در آن نقشه راه استراتژیک برنامه های بازاریابی و تبلیغات ارائه می شود. مفهومی که روی تجربه مشتری از برند تاثیرگذار است و می بایست در آن یک خط سیر واحد و مشخص و با ادراکات و تداعیات برند را از رسانه های مختلف تبلیغاتی با یک هویت درک کند. از سوی دیگر با ادغام کردن کلیه امور تبلیغات و بازاریابی شامل بازاریابی مستقیم، رسانه های محیطی، رسانه های آنلاین و شبکه های اجتماعی یک نقشه راه واحد را در اختیار برند قرار دهد. این موضوع ارتباط نزدیکی با بحث برندسازی دارد. برای اطلاع از خدمات در این حوزه به بخش برندسازی مراجعه نمایید.

بودجه ریزی کمپین تبلیغاتی

یکی از مهمترین بخشهای هر کمپین تبلیغاتی موضوع بودجه ای است که به تناسب هدفی که برای آن در نظر گرفتیم متفاوت می باشد. یک مشاور تبلیغاتی حرفه ای باید به نسبت پتانسیل مجموعه و هدفی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده است بهترین نوع بودجه بندی را انتخاب نماید. برای مثال اگر فروش 10 هزار محصول با رنج حدودی مخاطی 5 میلیون نفر در نظر گرفته شده است میزان بودجه می بایست تناسب با هدف داشته باشد و نمی توان آن را با کمپینی با هدف صرفا برندسازی یک محصول برای مخاطب هدف تخصصی فرضا دندانپزشکان در نظر گرفت.

یک مشاوره حرفه ای بازاریابی می تواند بر اساس بودجه مشخص شده و نوع بکارگیری کمپین و زمانبندی و انتخاب رسانه های درست صرفه اقتصاد قابل توجهی را برای یک کسب و کار ایجاد نماید. مثال جالبی که می توانیم برای این موضوع داشته باشیم اینست که در بگیرید یک قالب یخ روی یک صفحه داغ قرار گیرد. اگر این صفحه به صورت افقی کامل قرار گیرد یخ به سرعت آب شده و بعد تبخیر می شود و اثری از آن نمی ماند. ولی اگر این صفحه را کمی مایل کنیم تا آبی که جمع می شود به مخزنی هدایت شود می توان از آب جمع شده استفاده کرد. و آن آب می تواند مصرف های دیگری هم به ما بدهد. این مثال شبیه به تبلیغات است که اگر بدون برنامه و داشتن استراتژی انجام شود حکم قالبی یخی را خواهد داشت که بودجه را به هدر خواهد داد و یا اصطلاحا پول را دود کرده و به هوا می فرستد 🙂

از این جهت بهره مندی از مشاوره حرفه ای تبلیغات می تواند در هزینه کرد و استفاده از صحیح از بودجه نقش بسزایی داشته باشد.

اتفاقات را پیش بینی کنید و در جریان روندها و اخبار باشید!

یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک کمپین مواردی است که اصلا جزو موارد درون سازمانی شما نیست و کاملا به عوامل محیطی و پیرامونی جامعه و یا حرفه و کسب و کار شما باز می گردد. در این موارد باید شما نسبت به اتفاقات و اخبار جامعه حساسیت داشته باشید و زمان اکران کمپین تبلیغاتی خود را با توجه به آن انتخاب کنید. چراکه در زمانهایی می تواند یک خبر باعث اوج گرفتن تبلیغ شما و یا بالعکس یک اتفاق مهم در جامعه و یا بازار شما باعث کم اثر شدن تبلیغات شما شود. البته که نمیتوان همه چیز را پیش بینی کرد و داشتن این دیدگاه میتواند شما را نسبت به زمان درست کمپین تان آگاه تر نماید.

برنامه محتوایی و تقویم تبلیغاتی

هیچ برنامه ای بدون برنامه ریزی به موفقیت نمی رسد و جز هدر دادن بودجه عایدی برای کسب و کار نخواهد داشت. مراحل قبل از شروع کمپین و کارهایی که باید اجرا شوند. در زمان کمپین و اقداماتی که باید حین اجرا لحاظ شوند و همچنین اندازه گیری شاخص ها و بعد از کمپین همه جزو موارد ضروری یک کمپین تبلیغاتی موفق است که بواسطه جداول مشخص و گانت چارت های مربوطه برنامه ریزی شوند.

اندازه گیری شاخص ها

این موضوع می تواند در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی و تکرار آن برای بازه های بعدی بسیار اثرگذار باشد. اینکه چقدر از KPI ها محقق شده اند و چقدر در ارتقای سنجه های کلیدی Key Metrics موفق عمل کرده ایم؟

کدام رسانه به ترتیب بیشترین نرخ دیده شدن، درگیری و نرخ تبدیل را داشته اند و چه طرح و دیزاینی توانسته است بیشترین اثربخشی را داشته باشد که این موضوع در خلال کمپین و با استفاده از تست های دوبخشی A/B  معمولا استخراج می شود و نهایتا باید نرخ ROI  یا بازگشت سرمایه محاسبه شود تا اثربخشی مالی هم مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.