بازاریابی موقعیتی و یا مفهومی به چه معناست؟

معنای بازاریابی مفهومی

 

ترجمه: میثم امیرخانی

هدف بازاریابی:شناخت درست مشتری تا ارزشی که تولید می شود به درد مشتری خورده و به راحتی فروش رود.

در چند دهه گذشته ابزارهایی که بازاریابان برای جمع آوری اطلاعات از مشتری هایشان استفاده می کردند به سرعت رشد کرده و وجود پلتفرمهای دیجیتالی مثل گوشی های هوشمند و اینترنت اشیا و فضای مجازی مثل گروههای چت و گفت گو  باعث شده اطلاعات دقیقتری از مشتریان بدست آید.

این اطلاعات نه تنها درباره سن و جنس و … ایشان بلکه شامل هویت و ترجیحات آنها هم می شود.

با وجود اینکه روشهایی از جمله هدفگیری مجدد، استفاده از کوکی  و سئو در اکثر سایتها استفاده می شود ولی با این حال فروش اغلب تجارتها فروش قابل قبولی ندارند. درک نکردن مشتری و یا درک درست ولی اقدام بیجا و اشتباه باعث از دست رفتن مشتری می شود برای مثال فرستادن پیام و یا زنگ زدن بی مورد و بیجای تبلیغاتی که فقط مشتری را عصبانی می کند. از سوی دیگر به مرور بازاریابان با دریافت بازخورد از مخاطبان در حال بهبود روشهای بازاریابی خود هستند.

با رشد و توسعه ابزارهای سنجش دیجیتال و فناوری های گوشی های هوشمند و … این درک بهتر و دقیقتر شده است تا جایی که مدیران کس بو کارعلاوه بر فهم اطلاعات کلی مشتری به موقعیت حال حاضر او هم پی خواهند برد.

 

بازاریابی مفهومی

 

بازاریابی موقعیتی و یا مفهومی چیست؟

  • معنای این کلمه هنوز هم کاملا واضح نیست و هر فردی بر اساس دیدگاه خودش آن را تعریف می کند
  • در تهیه این مقاله از بازاریابان مختلفی در باره ی معنای بازاریابی موقعیتی پرسش شد و اکثرا آن را تبلیغات هدفمند دانسته اند.
  • در واقع بازاریابی موقعیتی یکی از مفاهیم مهم بازاریابی  است. این مفهوم به این نکته اشاره داره که شناخت هر چه بیشتر مشتریان باعث می شود که شرکتها خیلی کارآمد تر ارزشی را که تولید می کنند را به مخاطبانشان بفروشند.

 

  • بازاریابی موقعیتی به این سوال پاسخ می دهد که موقعیت ذهنی و احساسی مشتری در حال حاضر به چه صورت است، قصد و نیت او از خرید چیست و الگوهای رفتاری او چگونه است؟

 

بازاریابی موقعیتی صرفا مربوط به مباحث دیجیتال نمی شود. بطور مثال مغازه ای که مرغ سوخاری بیرون بر دارد اگر دستگاه تولید نوشابه هم داشته باشد به نوعی از این شیوه بازاریابی استفاده کرده است(چون تشخیص داده که مشتری او به هنگام سفارش مرغ سوخاری به نوشابه هم نیاز خواهد داشت)

 

مطالعه بفرمایید
نقد و بررسی تبلیغات در ایران و جهان

بازاریابی مفهومی گری

 

مثالهایی از بازاریابی مفهومی در حوزه دیجیتال

 

موتورهای جستجو بر اساس جستجویی  که مخاطبان انجام می دهند متوجه می شوند که خواسته آنها چیست و چه می خواهند و به چه موضوعی بیشتر علاقه مندند؟

یا وجود جی پی اس بر روی گوشی های هوشمند کمک می کند تا به موقعیت مکانی فرد را در حال حاضر پی ببریم که این موضوع از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

در این خصوص می توان در پلتفرم هایی که براساس موقعیت جغرافیایی فرد ساخته شده اند از اسنپ گرفته تا اپلیکیشنی که برای مشتری های قطار درسوئیس در نظرگرفته شده می توان سرویس را اضافه نمود که تا هنگامی که منتظر ماشین و یا قطار بعدی هستند بتوانند از مغازه ها و رستوران اطراف خود و یا ایستگاهی که در آن حضور دارند با تخفیف خرید کنند.

یا شرکت Lipton Iced Tea  از فیسبوک برای تبلیغ محصولات خود در مکانهایی که دمای بالایی  دارند استفاده می کند.

یا بعضی شرکتهای از حسگرهای دیجیتالی در محصولات خودشان استفاده می کنند تا اطلاعات مشتری ها را بطور لحظه ای دریافت کنند.

برای مثال همکاری که بین یک شرکت تولید نوشیدنی  بنام Diago  با شرکت Norwegion Printed Electronics  شکل گرفت و نتیجه اش تولید بطری های حساس به ضربه ای بود که جابجایی بطری ها را از محل توزیع تا خرید را ردیابی می کرد و در صورتی که مشتری به بطری ضربه ای وارد کند تاریخچه ساخت محصول به نمایش داده می شود و اگر هنگام باز شدن درب بطری به آن ضربه بزند می تواند تجربه خودش را از مزه نوشیدنی بنویسد و ارسال کند.

 

نقاط منفی بازاریابی موقعیت(مفهومی)

به دلیل اینکه  در این شیوه بازاریابی اطلاعات خصوصی مشتری فاش می شود و حریم شخصی او زیر پا گذاشته می شود باید قوانینی وجود داشته باشد تا مشتری خودش اجازه افشای اطلاعاتش را بدهد و همچنین شرکتهایی که این اطلاعات را در اختیار می گیرند در ازای این اطلاعات خدماتی با ارزش به مشتریان خود ارائه دهند.  

 

مقالات مرتبط:

میخواین بدونین بازاریابی ویروسی به چه معناست؟
85آمار جالب اینفلوئنسر مارکتینگ
5 راهکار برای استفاده از محتوای تولیدی کاربران(UGC) در بازاریابی دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.