نویسنده:Carmine Gallo
سخنران، نویسنده، مربی ارتباطات
مترجم: شقایق یزدچی
مدت مطالعه: 5 دقیقه
سرمایه گذاران بزرگ و موفق، کارآفرینان را طوری به چالش می کشند تا آنها بتوانند ایده های خود را در 10 کلمه یا کمتر بیان کنند.
اگر شما نمیتوانید در 10 کلمه ایده خود را بیان کنید، برای من جذابیتی نداشته و قطعاً قصد خرید و سرمایه گذاری روی ایده شما را نخواهم داشت.
نکته مهم این است که برای جلب توجه دیگران و توصیف محصولات یا ایده ها 15 ثانیه، زمانی کافی خواهد بود.
راز نمایش یک ایده قانع کننده در 15 ثانیه، داشتن یک طرح از پیامی است که میخواهیم به شنونده ارائه دهیم. با توجه به سابقه ام در روزنامهنگاری، اطلاعات مفیدی در مورد داستانسرایی دارم و معتقدم یکی از تاثیرگذارترین ابزار برای طرح پیام، داستانسرایی است. خوب است بدانید این روش برای بیشتر موضوعات پیچیده کاربرد دارد، به عنوان مثال برای تدریس این علم به دانشمندان هسته ای و اینکه چگونه ایده های خود را به کمیته تخصیصات بودجه کنگره ارائه دهند از این روش استفاده کرده ام که بسیار تاثیرگذار و مفید بود. با توجه به تجربیاتم توضیح هیچ چیزی راپیچیده تر از علم فناوری هستهای نمیبینم.
طراحی پیام که به منظور ارائه ایده ها استفاده میشود، متشکل از دو بخش می باشد:
عنوان: مهمترین نکته عنوان ایده یا محصولات شماست، پیامی که مشتریان قصد شنیدن آن را دارند. برای درک بهتر این موضوع با یک مثال پیش می رویم؛ “اگر تنها یک موضوع در مورد ایده شما وجود دارد و من میخواهم آن را بدانم این است که___” شما جای خالی را چگونه پر میکنید؟ این جای خالی قطعاً با عنوان ایده شما تکمیل خواهد شد. به یاد داشته باشید که این مهمترین پیام شما برای شنوندگان است و همان طور که پیشتر اشاره شد آن را در کمتر از 10 کلمه توضیح دهید
3نکته پشتیبان: 3 نکته بسیار قدرتمند در هر ارتباطی وجود دارد. جالب است بدانید نویسندگان بزرگ نیز از 3 نکته برجسته در همه نوشته های خود استفاده میکنند. حتی اعلامیه استقلال امریکا نیز 3 حقوق بی قید و شرط را تضمین می کند. پس عنوان خود را با 3 پیام اصلی پشتیبانی کنید؛ به طوری که اگر تولید کننده یک محصول هستید، 3 ویژگی مفید از محصولتان را ارائه دهید؛ اگر صاحب یک سرمایه گذاری بزرگ هستید، به 3 روش که موجب کسب درآمد می شود اشاره کنید و اگر یک ایده و ابتکار جدید دارید، 3 دلیل ارائه دهید که بتوان از آن حمایت کرد.
طراحی یک پیام از آنچه می خواهید ارائه دهید میتواند نیاز شما را برای ایده هایتان مرتفع سازد؛ همچنین میتواند تیم بزرگی از فروشندگانی را پدید آورد که به طور واحد در مورد یک موضوع صحبت میکنند. برای مثال یک خرده فروشی به نام Lush، مالک 900 مغازه در سراسر جهان است که 200 عدد از آنها در آمریکای شمالی مشغول به کار می باشند. کارمندان وی به طرز ماهرانه ای سعی دارند طیف گستردهای از محصولات این شرکت را به صورت مختصر و ساده ارائه دهند. حال با توجه به آنچه قبلتر گفته شد به یک نمونه از پیامهای شرکت Lush اشاره میکنیم:
عنوان: صابون و لوازم آرایشی دست ساز Lush؛
نکات پشتیبانی:
مواد اولیه تازه؛
سازگار با محیط زیست؛
کمپین اخلاقی؛
نکته جالب این است که اگر من در شرکت Lush فعالیت داشتم، برای فروش یک قالب صابون در 15 ثانیه از پیام زیر استفاده می کردم:
به فروشگاه Lush خوش آمدید، در این فروشگاه می توانید صابون و لوازم آرایشی دست ساز تهیه کنید، همه محصولات ما تازه و سازگار با طبیعت میباشد؛ همچنین ما به حقوق حیوانات و حفاظت از محیط زیست ایمان داریم که این بخشی از مزایای شرکت ما میباشد.
شما می توانید از یک طرح برای ارائه پیامهایتان ماننده ایده، محصول، خدمت، برند و غیره استفاده کنید. لازم به ذکر است، پیامی که از سوی شما ارائه می شود نباید بیش از حد فانتزی باشد.
شما میتوانید پیام خود را بر روی کاغذ طراحی کنید و یا آن را در آرشیو Word و یا PowerPoint ایجاد کنید.
لازم است دوباره اشاره کنم؛ اگر شما نمیتوانید در 10 کلمه ایده خود را بیان کنید، برای من جذابیتی نداشته و قطعاً قصد خرید و سرمایه گذاری روی ایده شما را نخواهم داشت.
منبع: entrepreneur
خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب
مفید
سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید
مطلب بسیار خوبی بود.ممنون
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
سپاسگزارم