اشتباهات خانمان برانداز کارآفرینان در زمان ارائه ایده خود به سرمایه گذاران

 

 

نویسنده: Arie Abecassis

کارآفرین فناوری و سرمایه گذار

مترجم: شقایق یزدچی

مدت مطالعه: 4 دقیقه

 

کارآفرینان برای متقاعد نمودن سرمایه­ گذاران و درک بهتر ایده­ هایشان توسط آن­ها تلاش بسیاری می­ کنند که معمولاً ترکیبی از هدفگذاری و داشتن استراتژی در سخنرانی است.

جالب اینست که از دید اغلب سرمایه گذاران، بسیاری از کارآفرینان به قدری درگیر جزییات پروژه خود می شوند که اتخاذ یک استراتژی درست جهت ارائه سخنرانی و همچنین رعایت اصول یک جلسه اثرگذار را از یاد می برند.

در این مقاله به 5 مورد از برجسته ­ترین اشتباهاتی که منجر به رد شدن ایده کارآفرینان توسط سرمایه­ گذاران می­ شود اشاره شده است. نکته مهم این است که این اشتباهات قابل اصلاح بوده و در صورت بهبود، می تواند منجر به یک سخنرانی پربار گردد.

 

 

1- عدم آشنایی با مخاطبینی که در جلسه حضور دارند

بسیاری از کارآفرینان تمایل دارند که در همان جلسه اول ملاقات، از دید خودشان با سرمایه ­گذاران صحبت می کنند، اما نکته قابل توجه این است که ابتدا باید مخاطبین خود را بشناسند و اطمینان حاصل کنند که آیا مطالب  متناسب با نوع طرز فکر سرمایه گذاران هست یا خیر؟ در این زمینه شناخت اولیه نسبت به سرمایه گذاران حائز اهمیت است و راه حل آنست که که قبل از شروع سخنرانی با پیشینه سرمایه­ گذاران آشنا شوید؛ از این طریق که به صورت معمول آن­ها در چه مرحله­ ای سرمایه گذاری می­کنند؟ آیا آن­ها تاکنون در فعالیت­های مشابه با ایده شما سرمایه­ گذاری نموده ­اند؟ خدمت شما چه ویژگی دارد که منجر به اشتیاق بیشتر سرمایه­ گذاران شود؟

شاید مشاهده مشخصات آن­ها در LinkedIn  و یا Angel list راهنمای خوبی برای شروع باشد.

 

2- شاخ و برگ دادن بیش از اندازه به ایده ­ها

گاهی اوقات برخی از کارآفرینان به منظور تاکید بیشتر بر موثر و سودآور بودن ایده ­هایشان شروع به داستان­سرایی و شاخ و برگ دادن بیش از حد به آن­ها می­ کنند. جدا از آنکه سعی دارید بهترین خود را ارئه دهید به این نکته نیز توجه کنید که باید به مکالمات و نگرانی­ های سرمایه ­گذاران نیز توجه کنید. به طور مثال اینکه تیم شما با چه چشم ­اندازی پیش می­رود و چرا یک سرمایه­ گذار باید با شما وارد همکاری شود؟ پروراندن و آراستن  ایده ها با توجه به فرصتی که در اختیار شما قرار داده می شود قابل تنظیم است؛ بنابراین اگر فرصت زیادی ندارید از شاخ و برگ دادن ایده­ ها برای تقویت مکالماتتان در جلسات بعدی سخنرانی استفاده کنید.

 

مطالعه بفرمایید
5 راهکار برای استفاده از محتوای تولیدی کاربران(UGC) در بازاریابی دیجیتال

 

 

3- عدم شناسایی فضای رقابتی پیرامون ایده تان

رقابت در همه زمان­ها و مکان­ها وجود دارد و به محدوده جغرافیایی مربوط نمی ­باشد. بنابراین با گزینه ­هایی که ممکن است سرمایه­ گذاران آن­ها را به شما ترجیح دهند قبل از سخنرانی آشنا شوید و راز موفقیت آن­ها را بدانید.

 

4- عدم داشتن اطلاعات کافی برای حمایت از فرضیاتتان

صرف نظر از صنعتی که در حال رقابت در آن هستید، شما به مشتریانی نیاز دارید که کسب و کار شما را در طولانی مدت بسازند و برای دستیابی به این هدف می بایست اطلاعات خود را در فضای کاری تان گسترش دهید. 

برای مثال به دست آوردن هزینه خرید مشتری(CAG) و چرخه و ارزش عمر (LTV) از ضروریات است.  این­ها اصولی هستند که چارچوب اساسی مدل درآمد شما را تشکیل می­ دهند.

 

 

 

5- عدم توجه به قدم­ های بعد از اولین سخنرانی

پس از یک ملاقات موفقیت­ آمیز و یا شکست خورده، این نکته را به خاطر داشته باشید که حتماً مرحله بعدی کار خود را با دقت بیشتر بررسی کنید. در برخی مواقع کارآفرینان برای دریافت بازخورد تردید دارند و این به دلیل ترس آن­ها از اتفاقی است که ممکن است رخ دهد. در صورتی که ملاقات شما موفقیت­ آمیز بود، می­ توانید از سرمایه­ گذاران بپرسید که با کدامیک از جنبه­ های فعالیت شما می­خواهند آشنا شوید و قدم بعدی برای ارزیابی آن­ها چیست؟

اما در صورتی که در اولین ملاقات خود با شکست روبرو شدید از سرمایه ­گذاران بخواهید تا با ارائه پیشنهادات خود شما را در راستای بهبود کسب و کارتان راهنمایی کنند. همچنین در انتهای سخنرانی ضمن تشکر از حاضرین،  بپرسید که آیا مایل هستند در صورت بهبود ایده کسب و کارتان با شما همکاری کنند؟ هدف شما می بایست این باشد که در ذهن سرمایه گذاران به یاد سپرده شوید. 

منبع : Entrepreneur

 

شقایق یزدچی

فارغ التحصیل كارشناسي ارشد مهندسي مديريت صنايع نساجي هستم و در حال حاضر به ترجمه متون و تولید محتوای جذاب مشغولم، در موسسات خيريه فعاليت دارم، علاقمند به كارهاي تيمي و كسب و كارهای آنلاين و همچنين مشتاق به فعاليت در حوزه ديجيتال ماركتينگ هستم.

 

 

مقاله مرتبط: 3 روش بهبود فن سخنوری یک کارآفرین  

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.