خبرگزاری صدا و سیما: محسن ارژنگ، کارشناس بازاریابی و کسبوکارهای اینترنتی گفت: «ارزش پیشنهادی» و «جریانهای درآمدی» دو گام اصلی در حوزه بوم کسب وکار است که می بایست مورد توجه صاحبان ایده قرار گیرد.
او همچنین با بیان اینکه ارزش پیشنهادی مهمترین بخش بوم کسبوکار است، اظهار داشت: ارزش پیشنهادی، ارزش را از طریق مؤلفههای کمّی و کیفی مختلفی مانند تازگی، عملکرد، سفارشیسازی، انجام پروژه، طراحی، برند و خوشنامی، قیمت، کاهش هزینهها، کاهش ریسک، دسترسیپذیری، راحتی و آسایش فراهم میکند که این مهم می تواند اثری ممتاز برای رشد یک استارت آپ داشته باشد.
این کارشناس بازاریابی و کسبوکارهای اینترنتی روندهای درآمدی را از دیگر ارکان بوم کسب و کار برشمرد و گفت: جریانهای درآمدی، مهمترین مسئله در پایداری یک استارتآپ است.
او افزود: روشهای مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره یا قرض، حق استفاده از مجوز یا امتیاز، حق کارگزاری و تبلیغات میشود. استارتآپ یک کسبوکار مبتنی بر ایده است و از جمله مهمترین ویژگیهای این نوع کسبوکار، مقیاسپذیری و قابل تکرار بودن است و اگر چنانچه یک مدل کسب و کار به صورت دفعتا تولید درآمد کند و نتواند استمرار داشته باشد نمی توان واژه استارت آپ را به آن اطلاق نمود.
وی با بیان این جمله که کسبوکارهای نوپا موتور محرک اقتصاد جامعه به شمار میروند، گفت: از جمله مزایای این نوع کسبوکارها، رشد سریع است که باعث توسعه اقتصاد کشور شده و در نتیجه، اشتغالزایی خوبی نیز به همراه دارد. استارتآپها گامی به سوی کارآفرینی و اشتغالزایی هستند و باید از حضور آنها در جامعه به صورت جدی حمایت شود. حمایتی که تنها شامل حمایت مادی نیست بلکه بسیاری از استارت آپ ها به دلیل عدم بهره مندی از شبکه سازی در حال ضربه خوردن هستند.
جهت شنیدن مصاحبه رادیو اقتصاد در خصوص استارت آپ کلیک نمایید.