گزارش اختصاصی تست‌درایو جدیدترین مدل پورشه در پیست فرمول1 ابوظبی – امارات

تجربه سرعت با پسری خشن به نام ۹۱۱ جدید

«پورشه» برای کسانی که به اصطلاح «ماشین‌باز» هستند اتومبیلی است که نهایت سرعت را همراه با نهایت امنیت به ارمغان می‌آورد.
این روزها به لطف شرکت‌هایی که مسئولیت اخذ نمایندگی اتومبیل‌های لاگژری، سرعتی و تشریفاتی را به عهده گرفته‌اند؛ چهره شهرها دگرگون شده است. شاید تا چند سال پیش دیدن مدل‌های جدید اتومبیل‌ها اتفاقی بود که نهایتا «منجر به پیاده کردن راننده» از اتومبیل و گرفتن چند عکس یادگاری می‌شد، ولی امروزه اگرچند دقیقه در کنار خیابان‌های شمال شهر بایستید و نگاه خود را به خیابان‌های نه چندان استاندارد همین تهران خودمان بدوزید از ماشین‌های آمریکایی گرفته تا ایتالیایی و آلمانی چشم‌های شما را مورد نوازش قرار خواهند داد.
از همه اینها که بگذریم می‌رسیم به دنیای یکی از برندهای مطرح جهان در زمینه اتومبیل‌سازی؛ برندی که شاید امروزه با دیدن و یا شنیدن اسم آن سرعت و قدرت یک اتومبیل به نظرمان می‌آید. برندی که نتیجه خلاقیت و پشتکار بنیانگذار و نوادگان او بوده است.
این برند که حاصل یک فعالیت مستمر از سالیان دور است؛ هویتی نیست به غیر از هویت پورشه!
در خلال سفری که به ابوظبی داشتم تا در مراسم «تست‌درایو»، جدیدترین مدل پورشه، شرکت کرده و این محصول تازه را تست کنم، نسبت به ابعاد گوناگون پیشرفت یک برند واقف شده و شاهد تجربیات مفیدی بودم. یکی از آنها توجه به جزئیات بود. چیزی که شاید در صنایع ما به هیچ‌عنوان رعایت نمی‌شود.
«توجه به جزئیات تفاوت را به وجود می‌آورد» و این دقیقا همان چیزی بود که در این مراسم از لحظه ورود تا خداحافظی توسط گروه پورشه رعایت شده بود.
چند روز پیش در خبرها خواندم که فروش پورشه در خاورمیانه به شدت افزایش یافته است و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد که در این شرایط وخیم اقتصادی در کل جهان چطور یک برند اتومبیل می‌تواند به چنین افتخاری دست یابد و این شاید به خاطر عملی کردن شعار پورشه باشد که به «عملکرد هوشمندانه» تعبیر می‌شود. «Intelligent Performance»

جدیدترین مدل پورشه به نام ۹۱۱ جدید که الهام گرفته از مدل ۹۱۱ سال ۱۹۶۳ است، به نظر من «دمیدن روحی تازه در یک کالبد اسطوره ای» است. این نکته‌ای بود که در خلال صحبت‌های مایکل مایر (Michael Mauer)، مدیر طراحی پورشه به نظرم رسید. در کنفرانس خبری که با حضور وی و جرج ویلس (George Wills)، رئیس کل خاورمیانه و آفریقای پورشه و استفان فلک (Steffen Fleck)، مدیر برنامه‌ریزی فروش خاورمیانه و آفریقای پورشه برگزار شد، مایکل مایر در خصوص طراحی ۹۱۱ جدید توضیحاتی را داد که همراه با ارائه عکس‌هایی از مدل‌های قدیمی پورشه این نکته را یادآوری می‌کرد که در این مدل‌ها شرکت پورشه قصد دارد تا سنت را با آینده پیوند بزند. البته نباید فراموش شود که در این مدل ۹۰ درصد متعلقات یا به طور کلی تغییر کرده‌اند و یا اصلاح شده‌اند.
مدل ۹۱۱ جدید تحت ۲ مدل به نام‌های ۹۱۱ کاررا (۹۱۱ Carrera) و ۹۱۱ کاررا اس (۹۱۱ Carrera S) تا ماه آینده وارد بازار جهانی می‌شود.
در خصوص سرعت آنها باید به این نکته اشاره شود که حداکثر سرعت مدل ۹۱۱ کاررا (Carrera 911) 289 کیلومتر در ساعت و مدل ۹۱۱ کاررا اس (Carrea S 911) معادل ۳۰۴ کیلومتر در ساعت است.
البته در تست درایو پیست، خودمان ۲۲۰ کیلومتر در سرعت را ثبت کردیم و نکته قابل توجه پایداری بسیار عالی اتومبیل در پیچ‌ها بود که بدون کوچک‌ترین لغزشی با سرعت‌های بالا امکان گردش اتومبیل را فراهم می‌کرد.

یکی از نکات فنی و تغییرات اصلی مدل ۹۱۱ جدید نسبت به پدربزرگ خود (۹۱۱) این است که فاصله بین چرخ‌ها (Wheelbase) به اندازه ۱۰۰ میلی‌متر کمتر شده که باعث پایداری بیشتر اتومبیل‌ روی جاده می‌شود و دیگری آنکه فاصله سقف تا زمین نیز کاهش پیدا کرده است. از دیگر تغییرات اساسی، قدرت بیشتر موتور در عین مصرف کمتر بنزین و وزن کمتر آن نسبت به مدل قبلی است.
در خصوص ظاهر کلی ۹۱۱ جدید طراحی چراغ‌های جلو و عقب بسیار قابل توجه است. یکی از نکات جالب در طراحی اتومبیل های مختلف این کارخانه این است که به‌طور کلی بدون دیدن لوگوی آن و تنها با دیدن طراحی آن می‌توان به هویت آن یعنی پورشه پی برد و این موضوعی است که در طراحی ۹۱۱ جدید نیز کاملا رعایت شده است. چراغ‌های جلو ۹۱۱ کاملا باز و همانند چشمان باز و خیره‌ یک پسر خشن و چراغ‌های عقب آن کاملا کشیده و بسته و به گونه‌ای اخمو به نظر می‌رسد و این تضاد در طراحی، به گونه‌ای دلنشین در طراحی این اتومبیل فوق سریع (Super Speed) رعایت شده است؛ پسر خشنی که وقتی از بیرون به آن نگاه می‌کنی تازه متوجه می‌شوی که سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به چه معنا است.

این تجربه عینی خود من نیز بود، زیرا وقتی در داخل اتومبیل با سرعت بالای ۲۲۰ کیلومتر رانندگی می‌کردم به دلیل پایداری آن به هیچ عنوان متوجه سرعت نبودم؛ مگر زمان‌هایی که از پنجره به کنار جاده نیم نگاهی می‌کردم و می‌دیدم که چگونه علائم با سرعت سرسام‌آوری به سمت من می‌آیند، ولی وقتی از بیرون پیست به این موجودات خشن نگاه می‌کردم، با صدای رعدآسای آنها در فضای پیست تازه متوجه شدم که «بله! من هم با چنین سرعت وحشتناکی در حال رانندگی بودم!»
در خصوص طراحی پیشرفته این مدل ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به دلیل رعایت جزئیات در گوشه‌گوشه این اتومبیل زمانی که از کنار به آن نگاه می‌کنی «ژست سرعتی» اتومبیل کاملا مشهود است.

در گفت‌وگویی اختصاصی که با جرج ویلس (George Wills)، رئیس کل خاورمیانه و آفریقای پورشه داشتم، وی از تولیدات جدید پورشه خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۵ مدل ۱- پانامرا ۲- باکستر ۳- کاین ۴- کایمن ۵- ۹۱۱ جدید تولید می‌شوند و تا ژوئن سال ۲۰۱۲ باکستر جدید و در سال ۲۰۱۳ مدلی جدید و توفانی به نام کژون (Cajun) به معنای فلفل تند توسط پورشه وارد بازار خواهد شد.
نکته جالب توجه اینکه او از فروش ایران بسیار راضی بود و گفت: هم‌اکنون ایران در رتبه ششم فروش در کل خاورمیانه قرار دارد و این نکته حائز اهمیتی برای ادامه همکاری‌ها با ایران محسوب می‌شود.

این رویداد در تاریخ ۱۴ و ۱۵ ژانویه (۲۵ و ۲۶ دی‌ماه) به دعوت پورشه جهانی در ابوظبی برگزار شد. در مراسم تست درایو، خبرنگاران حوزه ماشین و تست درایورهای معروف و مشاوران برندسازی از نشریات و رسانه های معتبر بین‌المللی دعوت شده بودند تا اولین کسانی باشند که این اتومبیل فوق سریع جهان را تست می‌کنند. تست درایور در ۲ نوبت تور جاده (Rood tour) و پیست (Circuit)- پیست فرمول ۱ ابوظبی- برگزار شد.

جهت مطالعه مصاحبه اختصاصی با مایکل مایر طراح پورشه و مدیرعامل پورشه اینجا را کلیک نمایید.

جهت مشاهده مشتریان ما اینجا را کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.