راز سخنرانی های به یادماندنی استفاده از عنصر داستانسرایی است

 

   

 

نویسنده: شقایق یزدچی

مدت مطالعه: 5 دقیقه

دلیل استفاده از داستان­ سرایی (storytelling) در سخنرانی و یا معرفی کسب و کار چیست؟

امروزه استفاده از این بحث بسیار باب شده است، به طوری که بسیاری از مدیران برای ارائه کسب و کارشان در قالب سخنرانی از افراد حاذق مشاوره می­ گیرند.

در این مقاله سعی شده تا با ارائه نکاتی کاربردی بتوانید کسب و کار بعدی خود را طوری ارائه دهید که در ذهن همه باقی بماند.

به طور کلی داستان­سرایی موتوری است که شما را به سوی موفقیت هدایت می­ کند.

اگر می­ خواهید بهترین سخنرانی را در میان سرمایه­ گذاران و مشتریان داشته باشید تلاش کنید تا بهترین محتوا را طراحی کنید و حدفاصل اتاق انتظار تا جایگاه سخنرانی، نکات مهم آن را مرور کنید.

اولین نکته مهم این است که هرچه تمرین بیشتری برای سخنرانی خود داشته باشید به تغییراتی جهت بهبود سخنرانی خود خواهید رسید.

دومین نکته مهم این است که سعی کنید به هنگام تمرین، فضای اتاق تمرین را به فضای محل سخنرانی خود نزدیک کنید، برای مثال با همان پوشش.

 

کاغذ و قلم خود را بردارید و یادداشت کنید:

 

  • آیا فرصت­های زیادی در حوزه بازار کاری شما وجود دارد؟
  • استراتژی متفاوت شما از دیگران چیست؟
  • آیا فرصت­ کسب درآمد از سوی شما جذابیت کافی را برای سرمایه­ گذاران دارد؟
  • آیا ایده شما می­ توانید مانعی برای رونق کسب و کار رقبایتان باشد؟
  • آیا مدیریت تیم کاری شما بی ­عیب است؟
  • تا چه حد در کسب و کارتان از آخرین تکنولوژی­ ها استفاده می ­کنید؟
  • ­آیا تاکنون قرارداد­های انحصاری بسته ­اید؟
  • آیا اولین نفر در ایده خودتان هستید؟

 

پاسخ به همه سوالات بالا به شما کمک می­ کند تا خود را محک زده و جایگاه تان را در میان رقبا بهتر بشناسید.

همه سرمایه ­گذاران و مشتریان در طول سخنرانی شما فقط به دنبال یک نکته هستند؛ جنبه تمایز ایده شما از سایرین چیست؟ و ایده شما چه منافعی برای آن­ها خواهد داشت؟

 

 

تکنیک ­های فراوانی برای داستان سرایی وجود دارد که به شما کمک می­ کند تا سخنرانی به یاد ماندنی داشته باشید؛ به عنوان مثال:

با توجه به مقاله “اگر در 15 ثانیه نتوانید ایده تان را توضیح دهید روی آن سرمایه گذاری نخواهد شد”، سعی کنید به جای استفاده از 15 یا 20 جنبه از کسب و کارتان فقط به 3 نکته مهم آن اشاره کنید؛ لزوماً ذکر همه جنبه­ ها اثر مثبتی بر سرمایه ­گذاران نخواهد داشت پس بهتر است جنبه ­های دیگر کسب و کارتان را در سخنرانی­ های بعدی اعلام کنید. این روش برای به یادآوری مطالب توسط شنوندگان راحت ­تر خواهد بود و آن­ها همه­ ی جنبه­ های کسب و کار شما را به خاطر خواهند سپرد، پس با یک پاورپوینت 30 صفحه ­ای در سخنرانی حضور نیابید و آن را به 10 یا 20 صفحه کاهش دهید تا قابل فهم باشد.

 

این مطلب را از دست ندهید : اگر در 15 ثانیه نتوانید ایده تان را توضیح دهید روی آن سرمایه گذاری نخواهد شد.

 

 

بزرگترین ایرادی که بسیاری از مدیران برای معرفی کسب وکار خود دارند این است که آمار دقیق و اطلاعات کافی در حوزه فعالیت خود ندارند و در برخی مواقع نمی­تواند پاسخگوی همه پرسش­های شنوندگان باشند. سرمایه­ گذاران و مشتریان می­ خواهند بدانند که محصول شما نسبت به سایرین چه مزیتی دارد؟ چگونه قادر به حل مشکلات آن­ها هستید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ چرا شما نسبت بر رقبایتان مزیت دارید؟ استراتژی شما چیست؟ آیا بازار محصولات شما داغ است؟ و هزاران پرسش دیگر که هنگام ارائه کسب و کار خود ملزم به پاسخگویی به آن­ها هستید.

مشتریان در اکثر مواقع به رقبای شما اهمیت می­ دهند پس از استراتژی استفاده کنید که علاقه­ مندی شما را به کسب و کارتان نشان دهد، اگر این اتفاق پیش نیاید مشخصاً سرمایه­ گذاران هزینه و وقت خود را صرف رقبا شما خواهند کرد.

بهترین روش برای شروع سخنرانی چیست؟

تا کنون پاسخ­های بسیاری به این پرسش داده شده است اما واقعا بهترین شروع چیست؟داستان­سرایی داستان­سرایی و باز هم داستان­سرایی. داستان­ها بسیار قدرتمند و الهام بخش هستند، سعی کنید بیشتر از داستان استفاده کنید و اطلاعات و ارقام را نیز با قالب داستانی ترکیب کنید. جالب است بدانید داستان­ها می ­توانند از اطلاعات شما نیز حمایت کنند.

شاید بیان تجربه اولین روز شروع کسب و کار شما و یا اتفاقات عجیبی که در یک روز عادی از سر گذرانده اید شروع جالبی برای داستان شما باشد.

 

مطالعه بفرمایید
بررسی تبلیغات آنلاین در رادیو اقتصاد

 

برای اینکه بتوانید با یک سخنرانی و یا داستان­سرایی مشتریان و سرمایه گذاران را به سوی خود بکشانید نخست باید ببینید که واقعا آنها مایل به شنیدن چه چیزی از سمت شما هستند، پس با توجه به علاقمندی آنها داستان خود را شروع کنید. این همان جایی است که سرمایه­ گذاران و مشتریان با مشاهده اشتیاق شما می­ خواهند بخشی از داستانتان باشند.

نکته آخر که شاید بیشترین کمک را به سخنرانی شما خواهد کرد، تمرین بسیار است و اینکه این را بدانید که بهترین موضوع در زندگی حفظ تعادل است.

 

برگرفته از مقالات Entrepreneur

 

به نظر شما ارتباط جمله زیر با یک کسب و کار قوی چیست؟

One slain is too few—But his organs are too many

در توضیح جمله بالا که برگرفته از یک اصطلاح انگلیسی است این را می توانیم قاطعانه بگوییم که اگر یک سرمایه گذار در  کسب و کاری آینده دار سرمایه گذاری کند خیلی بهتر از آن است که در کسب و کارهای متعدد ولی با عایدی کم ورود داشته باشد. پس اگر ایده شما می تواند آن کسب و کار درخشان باشد سعی کنید تا با استفاده از تکنیکهای فوق و جذب سرمایه مورد نیازتان هم خودتان و هم جامعه ای که در آن زندگی می کنید را منتفع سازید.

 

شقایق یزدچی

فارغ التحصیل كارشناسي ارشد مهندسي مديريت صنايع نساجي هستم و در حال حاضر به ترجمه متون و تولید محتوای جذاب مشغولم، در موسسات خيريه فعاليت دارم، علاقمند به كارهاي تيمي و كسب و كارهای آنلاين و همچنين مشتاق به فعاليت در حوزه ديجيتال ماركتينگ هستم.

 

 

مقاله مرتبط : 3 روش برای بهبود فن سخنوری یک کارآفرین

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.