باید با صفحه اول گوگل خدافظی کنی، اگه این 5 نکته رو دست کم بگیری!

 

مترجم : نیما طباطبایی

گوگل برای بهترین بودن همیشه در حال رشد و تغییره، سالانه حدود 400 جلسه درمورد نحوه ایندکس وب سایت ها تو اتاق فکرای گوگل برگزار میشه پس واقعا نمیشه رتبه اول گوگل رو داشت و با این تغییرات سازگار نشد!  پس بیاین ببینیم سال آینده باید رو چه نکاتی تمرکز کنیم :

 

  1.       First-mobile-index                                                                                            

گوگل از سال 2017 روی این الگوریتم تاکید میکرد. براساس بررسی 77 میلیارد بازدید کننده سایت ها نزدیک به 60% کاربران از طریق موبایل وارد سایت ها میشن و این عدد در حال رشده.

از ماه مارس 2018   تمرکز گوگل روی موبایل بیشتر شد و این فرآیند تا سال آینده در حال تکامله. به زبان ساده با اعمال الگوریتم First-mobile-index محتوای نمایش داده شده در موبایل معیار کسب جایگاه وب سایت شماس و در نظر داشته باشین که اعمال این الگوریتم تغییر ناگهانی رتبه سایت شما رو به دنبال نداره.

واسه اینکه سایتمون رو برای الگوریتم ایندکس پیش فرض موبایل آماده کنیم باید چند تا نکته رو رعایت کنیم.

  • باید ساختار صفحات و کد های موبایل و دسکتاپ همسان باشه یعنی محتوای نمایش داده شده در موبایل و دسکتاپ یکسان باشه و نشانه گذاری های استاندارد و اطلاعات متا تو هر دو نسخه موجود و قابل مشاهده باشه.
  • طراحی نسخه مخصوص موبایل از نون شب برای سایتتون واجب تره. چرا که بیش از نصف کاربرا از  طریق موبایل صفحه های سایت شما رو میبینن.
  • اگه سایتتون ریسپانسیو نیست، تا دیر نشده حتما به فکر طراحی ریسپانسیو باشین و از آدرس دهی مجزا برای موبایل استفاده نکنین و الا ممکنه جایگاه فعلیتونو از دست بدین.
  • تاثیر محتوای قرار گرفته تو سایدبار و فوتر کم میشه پس تمرکزتونو بذارین رو محتوای اصلی صفحه.
  • گوگل محتوای تب ها رو هم از این به بعد ایندکس میکنه پس برای رتبه بهتر میتونین روشون حساب کنین.

 

  1. تجربه کاربری         

گوگل همیشه بهترین تجربه رو با بالاترین سرعت به کاربر تحویل میده. مدت زمان بارگذاری صفحه دسکتاپ، برای زمان کوتاهی یکی از فاکتورای رتبه بندی بوده، اما در ماه جولای 2018 سرعت صفحه موبایل هم فاکتوری  برای رتبه بندی سایت ها شده .

تا قبل ازین سایت ها بر مبنای پارامتر های فنی ارزیابی میشدن اما حالا ارزیابی گوگل طبق دو معیار بهینه سازی و سرعت انجام میشه. باتوجه به ارزیابی های SEO power suite تجربه کاربری تو صفحه های موبایل ، بین امتیاز بهینه سازی صفحه های وب  و قرارگیری او ن در SERP  ها (نتیجه های جست و جوی صفحات در موتور های جست و جو) ارتباط قوی وجود داره و برعکس، بین امتیاز سرعت صفحه و وضعیت قرار گیری سایت ارتباط چندانی وجود نداره. با این وجود سرعت معیار جدیدیه و گوگل در حال آزمایش اونه و با گذشت زمان امکان تغییر این رابطه ها وجود دارد.

خلاصه داستان اینه که روی سئو محتواتون تمرکز کنید و سعی کنین کانتنت با کیفیت بالا به مخاطباتون تحویل بدین و سعی نکنین با پارامتر های فنی خودتونو رشد بدین.

 

 

  1. برند سازی

اوایل بک لینک ها خیلی کارامد بودن اما با اعمال الگوریتم پنگوئن باید با دقت و ظرافت بیشتری ازشون بهره  ببریم. گوگل برای جلوگیری ازین که وب سایت ها فقط با داشتن بک لینک اعتبار داشته باشن میخواد اسم برند ها رو بدون لینک مورد توجه قرار بده . به این شیوه که هر موقع اسم برند شما در بستر اینترنت تایپ بشه  و در مورد اون صحبت بشه حتی در رسانه های اجتماعی ، گوگل به راحتی ازشون نمیگذره و تو بهبود سئو سایتتون تاثیر میذاره.

باتوجه به این که ربات های گوگل از سال 2018 عمیق تر از همیشه محتوای وب رو تحلیل میکنن و مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی مورد توجهشون واقع میشه پس خیلی مهمه که در مورد برند شما چه صحبتی میشه و چه نظراتی داد ه میشه. خلاصه اینکه الگوریتم های گوگل داره میره به سمتی که دنیای مجازی و واقعی یکی بشه.

 

  1. مقررات حفظ داده های عمومی یا GDRP                                                                

طبق مقررات GDRP   که فعلا  قراره در اتحادیه اروپا اعمال بشه،  مشکل کاربرا در مورد اینکه داده های ما کجا نگه داری میشن و چه کسانی به اونا دسترسی دارن حل شده. کاربرا باید بتونن انتخاب کنن هر کمپانی چه اطلاعاتی از اونا داشته باشه و هر موقع که خواستن بتونن اون اطلاعاتو ویرایش یا حذف کنن.کمپانی ای که ازین قانون پیروی نکنه، باید به عنوان جریمه 20 میلیون یورو یا 4% از کل درآمد سالانه خودشو به گوگل بپردازه.

گوگل برای کمپانی های دیگه هم برنامه ای داره به این صورت که اطلاعات کاربرا از زمان جمع آوری تا 26 ماه باید محفوظ بمونه و بعد از این مدت منقضی بشه، البته هر کمپانی  میتونه با تغییر گزینه نقض اتوماتیک داده ها، این مدت زمان  رو با توافق مشتری تغییر بده.

به دنبال این اتفاق باید:

  • فرم توافق کوکی ها اصلاح بشه، چه اطلاعتی میخواین؟ به چه منظور؟محل نگه داری؟ و در آخر سوگند یاد کنین که اطلاعات کاربرا محفوظ میمونه.
  • آی پی هارو غیر قابل ردیابی و غیر قابل شناسایی کنین.

 

  1. Amazon                                        

تو بازرگانی الکترونیکی، آمازون یه پا گوگله! طبق مطالعات انجام شده، 56 درصد  از مردمی که قصد خرید دارن، مستقیما وارد آمازون میشن و خرید میکنن.

اگه محصولی برای فروش دارین و تو آمازون قابل پیدا شدن نیست، طبق این آمار  باید بگم متاسفانه شما پتانسیل 56 درصدی مشتریا رو از دست میدین!  

                                                                                                                                                 

حالا شما میتونین زرنگ باشین و از استراتژی های سئو آمازون الگو برداری کنین.

  • بررسی کلمات کلیدی که آمازون برای جست و جو تو وب سایتش استفاده کرده.
  • سعی کنید کلمات کلیدی که بکار میبرین کاربر پسند باشه.

نکاتی که گفته شد خیلی سطحی به نظر میرسن، اما در آینده ای نه چندان دور شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود که همین نکات باعث اونا بودن، پس تا دیر نشده دست به کار بشین!

 

مطالعه بفرمایید
نقش یادگیری ماشین در بازاریابی دیجیتال

مقاله مرتبط :

برگزاری دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.