ایرانی ای که دست خالی وارد امریکا شد و به مدیریت اوبر (Uber) رسید

 

نویسنده: Ali Parsa M.Phil

استاد دانشگاه کشاورزی رویال

مترجم: شقایق یزدچی

مدت مطالعه: 6 دقیقه

همیشه حقیقتی کلیشه ای وجود دارد که مهاجرین اغلب دست به انجام شغل­هایی می­زنند که دیگران مانند طاعون از آن­ها اجتناب می­کنند. اما جالب است بدانید که دارا خسروشاهی از این قاعده مستثنی بوده است.

دارا خسروشاهی در سن 9 سالگی از ایران به خارج از کشور مهاجرت کرد و در نهایت در روز 28 ماه August سال 2017 به مقام مدیریت عامل شرکت Uber منصوب شد.

دارا خسروشاهی 49 ساله بر این باور است که گذشته او کمک بزرگی به اصلاح فرهنگ آسیب دیده Uber کرده است. خانواده وی در سال 1978 از ایران مهاجرت کردند. اتفاقات دوران کودکی دارا خسروشاهی تغییرات ناگهانی در زندگی او ایجاد کرد.

خانواده خسروشاهی در کسب و کار رشد چشمگیری داشتند و در منازل لوکس زندگی می­کردند. دارا خسروشاهی در مصاحبه خود اذعان داشت “با وجود سالن بسیار بزرگی که در خانه ما وجود داشت، فقط برای مهمانی­ های بزرگ و مجلل از آن استفاده می­شد.”

پس از خروج خانواده خسروشاهی از ایران، آن­ها به جنوب فرانسه مهاجرت کردند. پس از آنکه به آمریکا سفر کردند، به پیشنهاد یکی از اقوام کسب و کار خود را دوباره راه ­­اندازی کردند. به گفته دارا خسروشاهی والدین وی سختی­ های فراوان کشیدند. استعداد دارا خسروشاهی در فوتبال راهی برای ورود وی به مدارس خصوصی و بعداً دانشگاه Brown شد، اما هر آنچه که برای خانواده او باقی­مانده بود، خرج تحصیلات وی شد.

دارا خسروشاهی همواره معتقد است “ما تا حدی خوش ­شانس بودیم، زیرا کشور آمریکا پذیرای حضور مهاجرین در آن زمان بود.” همچنین اشاره کرد “و همین طور من آن قدر خوش­ شانس بودم که در بهترین دبیرستان و کالج درس بخوانم.”

اگرچه سرعت مکالمه و فهم زبان انگلیسی در ابتدا برای دارا خسروشاهی چالش­ برانگیز بود اما با تحمل سختی­ های فراوان حالا او به زبان انگلیسی مسلط شده بود.

زمانی که وارد کالج شد نام خود را به نامی غربی عوض کرد “Darren Kay”.

دقیقاً زمانی که المپیک آتلانتا در سال 1996 برگزار می­شد، دارا خسروشاهی به طور رسمی شهروند آمریکا شناخته شد.

پس از آن­ که دارا خسروشاهی از کالج فارغ­ التحصیل شد، فعالیت خود را در شرکت Allen & Company شروع کرد و بعد از آن نیز در شرکت Barry Diller (IAC) مشغول به کار شد.

 

 

زمانی که IAC خدمات سرویس مسافری Expedia را از شرکت مایکروسافت خرید، زندگی دارا خسروشاهی تا حد زیادی  تغییر کرد به نحوی که آینده او متاثر از تصمیم وی در آن بازه زمانی بود. معامله و انتخاب این شغل از سوی دارا خسروشاهی دقیقاً قبل از حمله به مرکز تجارت جهانی صورت پذیرفت، رویدادی که در ایالات متحده به یک توقف منتج شد.

 

مطالعه بفرمایید
تبلیغ خلاق

 

با توجه به مصاحبه دارا خسروشاهی او بر این باورست؛ “زمانی که چیزی را از دست می­ دهیم، فرصت خوبی است تا دوباره آن را بسازیم و بدانیم از دست دادن، بخشی از زندگی ماست. این باعث می­شود تا ترس ما از شکست و اشتباهاتمان کم­تر شود.”

Expedia به صورت چشمگیری رو به رشد بود و بزرگ­ترین برنده آن هم دارا خسروشاهی بود. وی در سال 2005 مدیر عامل این شرکت شناخته شد. حقوق دارا خسروشاهی در سال 2015، 95 میلیون دلار برآورد شد که این میزان بیشترین حقوق مدیر عاملان در S&P500 بود.

 

 

اکنون بهتر است از Uber و مدیر عامل جدید آن صحبت کنیم.

در همان سال­ها موج شدیدی از انتقادات و ارزیابی به سوی Uber سرازیر شد و رانندگان این شرکت در آستانه شورش (عمدتاً در شهر لندن) و ممنوعیت استفاده از این سرویس بودند.

 

در ماه October سال 2017، دارا خسروشاهی پس از بررسی کارکنان شرکت Uber مجموعه­ ای از هنجارهای فرهنگی را برای این شرکت تدوین کرد که این موضوع اولین قدم برای نمایش تغییرات و بهبود این شرکت بود.

دارا خسروشاهی بر این باور بود که باید به شرکتی تبدیل شویم که در آن هر شخص احساس احترام کند.

تجربه و پیشینه مهاجرتی او بیشترین نقش را بر روی تصمیم وی برای انتخاب این شغل داشت. “این موضوع به نوعی به من نشان داد که از کجا آمده ­ام؛ با توجه به همه شکست­ها و استقامت ­هایم خود را برای این مبارزه آماده کردم.” این­ها همه جنبه­ هایی بود که Uber را به یک شرکت خاص و منحصر به فرد تبدیل نمود.”

در سال گذشته (2016)، دارا خسروشاهی از منتقدین سیاست مهاجرت دولت ترامپ بود. در اولین روز کاری خود در Uber یک پیام در Twitter برای همه طرفداران خود ارسال نمود. “سیاست­های دولت-ممنوعیت سفر به آمریکا، موضع ترامپ در مورد مهاجرت- برای کشور اصلاً خوب نیست و همین طور برای شرکتی هم که من در آن فعالیت می­کنم اصلاً مناسب نیست.” در ادامه اشاره کرد “خانواده خسروشاهی هیچ وقت برای ادامه زندگی در آمریکا برنامه ­ای نداشتند.”

 

مقاله مرتبط : پنج روش ایجاد برند در کوتاهترین زمان ممکن

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.