اگر در 15 ثانیه نتوانید ایده تان را توضیح دهید روی آن سرمایه گذاری نخواهد شد!

 

 

 

 

نویسنده:Carmine Gallo

سخنران، نویسنده، مربی ارتباطات

مترجم: شقایق یزدچی

مدت مطالعه: 5 دقیقه

سرمایه ­گذاران بزرگ و موفق، کارآفرینان را طوری به چالش می­ کشند تا آن­ها بتوانند ایده ­های خود را در 10 کلمه یا کمتر بیان کنند.

اگر شما نمی­توانید در 10 کلمه ایده خود را بیان کنید، برای من جذابیتی نداشته و قطعاً قصد خرید و سرمایه ­گذاری روی ایده شما را نخواهم داشت.

نکته مهم این است که برای جلب توجه دیگران و توصیف محصولات یا ایده­ ها 15 ثانیه، زمانی کافی خواهد بود.

راز نمایش یک ایده قانع­ کننده در 15 ثانیه، داشتن یک طرح از پیامی است که می­خواهیم به شنونده ارائه دهیم. با توجه به سابقه­ ام در روزنامه­نگاری، اطلاعات مفیدی در مورد داستان­سرایی دارم و معتقدم یکی از تاثیرگذارترین ابزار برای طرح پیام، داستان­سرایی است. خوب است بدانید این روش برای بیشتر موضوعات پیچیده کاربرد دارد، به عنوان مثال برای تدریس این علم به دانشمندان هسته ­ای و اینکه چگونه ایده­ های خود را به کمیته تخصیصات بودجه کنگره ارائه دهند از این روش استفاده کرده ­ام که بسیار تاثیرگذار و مفید بود. با توجه به تجربیاتم توضیح هیچ چیزی راپیچیده ­تر از علم فناوری هسته­ای نمی­بینم.

 

طراحی پیام که به منظور ارائه ایده­ ها استفاده می­شود، متشکل از دو بخش می ­باشد:

عنوان: مهم­ترین نکته عنوان ایده یا محصولات شماست، پیامی که مشتریان قصد شنیدن آن را دارند. برای درک بهتر این موضوع با یک مثال پیش می ­رویم؛ “اگر تنها یک موضوع در مورد ایده شما وجود دارد و من می­خواهم آن را بدانم این است که___” شما جای خالی را چگونه پر می­کنید؟ این جای خالی قطعاً با عنوان ایده شما تکمیل خواهد شد. به یاد داشته باشید که این مهمترین پیام شما برای شنوندگان است و همان طور که پیش­تر اشاره شد آن را در کمتر از 10 کلمه توضیح دهید

 

3نکته پشتیبان: 3 نکته بسیار قدرتمند در هر ارتباطی وجود دارد. جالب است بدانید نویسندگان بزرگ نیز از 3 نکته برجسته در همه نوشته ­های خود استفاده می­کنند. حتی اعلامیه استقلال امریکا نیز 3 حقوق بی ­قید و شرط را تضمین می­ کند. پس عنوان خود را با 3 پیام اصلی پشتیبانی کنید؛ به طوری که اگر تولید کننده یک محصول هستید، 3 ویژگی مفید از محصولتان را ارائه دهید؛ اگر صاحب یک سرمایه­ گذاری بزرگ هستید، به 3 روش که موجب کسب درآمد می­ شود اشاره کنید و اگر یک ایده و ابتکار جدید دارید، 3 دلیل ارائه دهید که بتوان از آن حمایت کرد.

 

طراحی یک پیام از آنچه می­ خواهید ارائه دهید می­تواند نیاز شما را برای ایده­ هایتان مرتفع سازد؛ همچنین می­تواند تیم بزرگی از فروشندگانی را پدید آورد که به طور واحد در مورد یک موضوع صحبت می­کنند. برای مثال یک خرده فروشی به نام Lush، مالک 900 مغازه در سراسر جهان است که 200 عدد از آن­ها در آمریکای شمالی مشغول به کار می ­باشند. کارمندان وی به طرز ماهرانه­ ای سعی دارند طیف گسترده­ای از محصولات این شرکت را به صورت مختصر و ساده ارائه دهند. حال با توجه به آنچه قبل­تر گفته شد به یک نمونه از پیام­های شرکت Lush اشاره می­کنیم:

عنوان: صابون و لوازم آرایشی دست­ ساز Lush؛

نکات پشتیبانی:

مواد اولیه تازه؛
سازگار با محیط زیست؛
کمپین اخلاقی؛

نکته جالب این است که اگر من در شرکت Lush فعالیت داشتم، برای فروش یک قالب صابون در 15 ثانیه از پیام زیر استفاده می­ کردم:

به فروشگاه Lush خوش آمدید، در این فروشگاه می­ توانید صابون و لوازم آرایشی دست­ ساز تهیه کنید، همه محصولات ما تازه و سازگار با طبیعت می­باشد؛ همچنین ما به حقوق حیوانات و حفاظت از محیط زیست ایمان داریم که این بخشی از مزایای شرکت ما می­باشد.

شما می ­توانید از یک طرح برای ارائه پیام­هایتان ماننده ایده، محصول، خدمت، برند و غیره استفاده کنید. لازم به ذکر است، پیامی که از سوی شما ارائه می ­شود نباید بیش از حد فانتزی باشد.

شما می­توانید پیام خود را بر روی کاغذ طراحی کنید و یا آن را در آرشیو Word و یا PowerPoint ایجاد کنید.

لازم است دوباره اشاره کنم؛ اگر شما نمی­توانید در 10 کلمه ایده خود را بیان کنید، برای من جذابیتی نداشته و قطعاً قصد خرید و سرمایه­ گذاری روی ایده شما را نخواهم داشت.

منبع: entrepreneur